Spændt mave, næsten kvalme, feber
De sidste 3 måneder har været lidt besynderlige.
I slutningen af september, og ind i oktober, fik jeg en maveomgang (ondt i halsen, feber, træt, spændt mave (lige i solar plexus), på nippen til kvalme, hovedpine). Det varende ca. 10 dage før jeg var 100% over det. Et par dage efter kom der lidt "efter-kvalme", men det varede kun et par dage, og gik så væk igen.
Så har alt været fint i ugerne efterfølgende, men omkring lørdag d. 26 november gik det galt igen: stigende feber som toppede tirsdag eller onsdag, træt, spændt mave, på nippen til kvalme - dog ikke halsproblemer eller hovedpine denne gang. Det tog igen ca. 10 dage, dvs. jeg har haft det ganske normalt her den sidste uge (mandag d.5 - søndag d.11).
Og nu her til morgen, mandag d. 12 december, er maven begyndt at rumle igen og føles spændt og jeg føler mig varm. Suk.
Lidt om mig:
- mand, 33 år, BMI: 23,2
- jeg spiser næsten normalt, og pga. kvalmen kan det være svært at starte, men når jeg først kommer igen går det fint, og bagefter får jeg det lidt bedre.
- jeg løber (lunter lol) en lille strækning på 3,5 km hver dag og har gjort det i mange år
- har normalt arbejde (kontor)
- spiser ikke slik/kager, men er elendig til ellers at varierer min kost: alt for lidt frugt og grønt. Til morgenmad spiser jeg altid havregryn, med minimælk og rosiner. Til aftensmad er det gerne risengrød, pasta, ris, oksekød, kylling.
- drikker kakaoskummetmælk og vand
- Normal afføring
- sover som jeg plejer (dvs. drømmer konstant, men det har jeg altid gjort)
- Humør: vinterdepression, og en generel overbevisning om at verden er på randen af et totalt kollaps (økonomisk, økologisk, socialt, psykologisk dvs. over hele linjen), Dog er dette er ikke noget nyt, men sammen med vinterdepression er livet en smule mørkt for tiden heh.
Så hvad kan være årsagen? Jeg plejer normalt ikke at være så meget syg, og selvom jeg godt kan fungere (mere eller mindre), så er det ganske træls. Måske jeg er blevet mejeriallergiker?
I slutningen af september, og ind i oktober, fik jeg en maveomgang (ondt i halsen, feber, træt, spændt mave (lige i solar plexus), på nippen til kvalme, hovedpine). Det varende ca. 10 dage før jeg var 100% over det. Et par dage efter kom der lidt "efter-kvalme", men det varede kun et par dage, og gik så væk igen.
Så har alt været fint i ugerne efterfølgende, men omkring lørdag d. 26 november gik det galt igen: stigende feber som toppede tirsdag eller onsdag, træt, spændt mave, på nippen til kvalme - dog ikke halsproblemer eller hovedpine denne gang. Det tog igen ca. 10 dage, dvs. jeg har haft det ganske normalt her den sidste uge (mandag d.5 - søndag d.11).
Og nu her til morgen, mandag d. 12 december, er maven begyndt at rumle igen og føles spændt og jeg føler mig varm. Suk.
Lidt om mig:
- mand, 33 år, BMI: 23,2
- jeg spiser næsten normalt, og pga. kvalmen kan det være svært at starte, men når jeg først kommer igen går det fint, og bagefter får jeg det lidt bedre.
- jeg løber (lunter lol) en lille strækning på 3,5 km hver dag og har gjort det i mange år
- har normalt arbejde (kontor)
- spiser ikke slik/kager, men er elendig til ellers at varierer min kost: alt for lidt frugt og grønt. Til morgenmad spiser jeg altid havregryn, med minimælk og rosiner. Til aftensmad er det gerne risengrød, pasta, ris, oksekød, kylling.
- drikker kakaoskummetmælk og vand
- Normal afføring
- sover som jeg plejer (dvs. drømmer konstant, men det har jeg altid gjort)
- Humør: vinterdepression, og en generel overbevisning om at verden er på randen af et totalt kollaps (økonomisk, økologisk, socialt, psykologisk dvs. over hele linjen), Dog er dette er ikke noget nyt, men sammen med vinterdepression er livet en smule mørkt for tiden heh.
Så hvad kan være årsagen? Jeg plejer normalt ikke at være så meget syg, og selvom jeg godt kan fungere (mere eller mindre), så er det ganske træls. Måske jeg er blevet mejeriallergiker?
Kommentarer
Det lyder lidt som omgangssyge du har svært ved at slippe af med.
Har du været til læge med det, får du vitaminer nok?
Med hensyn til vinter depression betyder kosten også noget. ’Spis dig glad’ af Marianne Fjordgård har mange gode forslag.
Når du har mistanke til problemer med fødevarer kan jeg anbefale også dig at se nærmere på Immunogastros hjemmeside. God bedring Helle8
Og - i lighed med Helle, vil jeg også foreslå dig, at få kigget på din kost. Rå havregryn er noget barskt til en lidt sart mave; hvad med at lave grød af grynene i stedet? Og hvad med at putte f.eks. nogle æblestykker på og i denne grød? Så får du i det mindste lidt frugt.
Og så ser det ud til, at du får mere end almindelig meget mælk, det er heller ikke sagen for din mave.
Bare disse to ting, kan godt have stor indflydelse på din mave.
Feberen toppede i går under den alt for spændende landskamp, og i dag har jeg det heldigvis bedre, men dog ikke ovre det.
Jeg har i denne uge ændret min kost radikalt, dvs. ingen mejeriprodukter overhovedet på nær lidt smør til rugbrødet, og jeg prøve at spise en del mere frugt og grønt.
Det går nok snart over for denne gang, men hvis det kommer igen om et par uger på trods af kostenændringen, ja så må jeg nok en tur forbi lægen (har det MEGET svært med læger, da jeg har delvist OCD-sygomsangst heh).
Det er en dårlig blanding du har dér. Jeg håber det går godt med kostomlægningen.
Hvis du har mod på at prøve zoneterapi kan du stimulere ved at trykke på solar plexus punktet, ca. hvor linierne i hånden tegner en trekant under pegefinger og langfingeren, det virker også beroligende. KH Helle8