Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Kan alkohol hæmme fordøjelsen?

I de senere år har jeg oftere og oftere, mere og mere generende, oplevet at natten efter en dejlig aften hos gode venner med 2-3 retter og fx 4-5 genstande bliver voldsomt frustrerende. Søvnløs med hjertebanken i flere/mange timer og en fornemmelse af at kroppen ikke "vil finde sig i at gå i hvile", men pumper og pulser; det føles som om det mest er omkring mellemgulvet, og som om kroppen i kraftig grad er på overarbejde med fordøjelsen. Fornemmelsen af "overarbejde" styrkes af at jeg ofte skal tisse adskillige gange i løbet af sådan en nat - og nærmest føler mig nervøs som inden en eksamen. Men jeg er jo bare træt ...
Kan nedbrydningen af alkohol mon hæmme fordøjelsen eller hæmme dannelsen eller udskillelsen af nogle af de enzymer der er nødvendige for fordøjelsen af maden? Og kan problemer med nedbrydningen af mad og alkohol "kickstarte" det autonome nervesystem som beskrevet? Det ville være dejligt at høre både erfaringer og "teorier" ...

Kommentarer

• alkohol er ikke vædske ---jeg tror du har vædske mangel ---alkehol driver vædske ud af kroppen --

drik regelig med vand før du går i byen --også efter ---ja hver dag ---
    mindst 1 liter vand daglig
  • samme svar, alkohol driver vand ud af kroppen, så du får det svært ved at komme af med afføringen, så drik VAND i rigelige mængder, så får du gang i fordøjelsen og det letter.
Log in eller Registrér for at kommentere.