Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Periodisk flimmer for et eller begge øjne

Redigeret 9 december, 2011, 16:00 i Åben debat om øjne
Hej
Jeg har den sidste uges tid, et par gange haft flimmer for øjnene.

Starter pludseligt, med en lille "plet" som så bliver værre og værre, imens det står på, kan jeg hverken læse eller fokusere på noget.

Pletten er som klart vand som bevæger sig, eller en diamant som glimter, det er nok det nærmeste jeg kan forklare det som.
Det er nærmest som en ring jeg forestiller mig det mest af alt minder om en ring der lægger sig omkring synsfeltet og ligger og forstyrrer.

Det varer fra 10-30 min. og er så væk igen.

Hvad kan det være?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Betina

    Jeg har prøvet noget lignende. Jeg spurgte min læge, hvad det kunne være, og han mente, at der var tale om en slags migræne uden smerter.

    Jeg har faktisk i mange år haft migræne, men dengang havde jeg ikke synsforstyrrelser. Efter en periode kom så disse underlige anfald med synsforstyrrelser, men uden smerter.

    Jeg har det ikke mere. Den type blodtryksmedicin, jeg får, virker også forebyggende på migræne, så måske er det årsagen til, at jeg ikke har den slags problemer mere.

    Jeg vil prøve at finde et link, så du kan se, hvad jeg forestiller mig, at der er tale om:

    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/migraene.htm

    Disse synsforstyrrelser kaldes åbenbart for ”aura”, når de har med migræne at gøre.

    Og her kan du se, at der er folk, der har aura, men ikke hovedpine:

    viewtopic.php?f=49&t=17517

    Jeg har ikke læst ovenstående henvisninger grundigt igennem, men jeg håber, at du kan finde noget i dem, som du kan bruge.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hejsa

    Tak for svar, jeg har nu læst og kan genkende noget af det.

    Jeg har i morgen fået tid hos lægen, som også mener det kan skyldes aura migræne. Vi må se hvad han siger i morgen.
  • Indstillinger
    Hej.

    Jeg vil anbefalde dig at du kigger på migrænikerforeningens hjemmeside (www.migraeniker.dk), hvor du kan læse nærmere omkring aura migræne og både på deres hjemmeside og facebook gruppe er der mulighed for at få erfaring og snak med andre migrænikere.

    Hvis du ikke har aura migræne med smerter (altså kun synsforstyrrelser) er der nok ikke så meget din læge direkte kan hjælpe dig med.
    Men det er sandsynligt at der er noget der trigger din aura, og hvis du læser nærmere om emnet kan du selv bruge at finde ud af om der er nogle ting der skaber auraen.

    Jeg lider selv af auramigræne som jeg fik omkring 14 års alderen (hvilket er en meget normal alder for piger at få det i). Jeg har selv været ramt af alt mellem 2-14 anfald om året med hovedpine.
    Men nu har jeg faktisk kun været ramt af et enkelt anfald de sidste to år (lever betydeligt sundere, med mere motion, grønsager og mindre kød, samt et sundere sind).

    Anne
  • Indstillinger
    Tak Anne det vil jeg prøve.

    lægen kunne ganske rigtig ikke sige noget.
Log in eller Registrér for at kommentere.