Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

stoppet med P-piller, får ikke min menstruation

Redigeret 9 december, 2011, 08:52 i Prævention
Hej!
Jeg er en pige på næsten 16 år, og jeg begyndte på p-piller i foråret, fordi jeg ikke havde reglmæssig menstruation, jeg gik selv til lægen og fik dem, fordi min mor ikke ved noget om det. Jeg stoppede i oktober fordi mig og min daværende kæreste slog op og jeg tog på efterskole. Nu har jeg ikke haft min menstruation i lidt over to måneder, er det normalt når man stopper med p-piller?

Hilsen Ida (:

Kommentarer

• Hej
    Det er nok individuelt hvor længe der går. Får du sund og nærende kost, skulle det gerne komme normalt. Er du blevet undersøgt for om der kunne være andre årsager til uregelmæssigheden? KH Helle8
  • Du skriver at din menstruation var uregelmæssig og det var derfor at du tog p-piller. Nu er du stoppet med dem og du har ikke menstruation.

Jeg håber at du selvfølgelig først og fremmest har tjekket om du kunne være gravid (bare for en sikkerhedsskyld).

Da din menstruation var uregelmæssig før du startede på pillerne kan det jo være samme symptom der rammer dig nu.

Som den forrige skriver, mærk efter med dig selv hvordan du har det. En uregelmæssig menstruation kan også været en indikation på ubalance. F.eks. kan varierede vægttab/øgelse gøre at menstruationen udebliver.

Det kan også være at det er hormonerne der stadig påvirker dig, og jeg synes bestemt at du skulle overveje ikke at bruge p-piller (det lyder også som om at du mest har brugt den som beskyttelse, da du nu er stoppet).
    Husk at blive tjekket for kønssygedomme! Selvom I begge er unge, er rigtig mange smittet uden at vide det (når du har haft sex uden kondom).

Hvis du umiddelbart er sund og rask og du ikke selv kan komme på nogen forklaring over den manglende menstruation, ville jeg helt klart tage en tur til lægen. Tag dog også en snak med din mor!

Anne
  • Ja, snak med din mor!

Spørg hvornår hendes menstruation blev regelmæssig.
  • For det første - som nævnt - du skal sikre dig at du ikke er gravid. Trods korrekt brug af p-piller, så er der altså nogle, der bliver gravide alligevel.

For det andet, så behøver uregelmæssige menstruationer ikke at være en sygdom, der skal medicineres mod; det kommer meget an på, hvad der helt konkret menes med uregelmæssig i dit tilfælde.Et interval på f.eks. 4-6 uger behøver der ikke være noget som helst galt i - bortset fra, at man aldrig helt kan regne ud, hvornår man får menstruation. Jeg har levet et helt liv med sådanne "uregelmæssigheder", men hverken jeg eller de læger jeg gennem tiden har haft kontakt med, har set det som et problem. Jeg fik mine børn, da jeg gerne ville have dem og nu er jeg i en uproblematisk overgangsalder, hvilket jeg i øvrigt selv mener skyldes, at jeg netop ikke har fyldt mig med diverse hormoner i mit fertile liv.

Om din mor havde uregelmæssigheder i sine unge år behøver ikke nødvendigvis betyde, at du også har det, men alt andet lige, så er det fornuftigt, at du får en snak med din mor om disse ting. Det burde faktisk være en hel naturlig ting, at ens mor fortæller den slags videre til sin datter, og var det da også før det skulle blive så pokkers bornert og af en eller anden grund "pinligt". Det er en fuldstændig naturlig del af livet.

For det tredie; p-piller kan sagtens lave ravage i din menstruation og det, at du nu er kommet på efterskole og alt muligt er ændret, kan godt være forklaring også.

Men - gå alligevel for en sikkerheds skyld til læge, så eventuel graviditet kan udelukkes og du bør også få et tjek om alt er, som det skal være.
Log in eller Registrér for at kommentere.