Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Blodprøvesvar

Hej Alle :)

Jeg har i længere tid haft nogle symptomer hvor min egen læge gerne ville have at jeg fik taget en blodprøve. Da jeg lige er startet på job og det er lettere umuligt for mig at komme fra Jylland tilbage til Sjælland bare for en enkelt blodprøve, jamen så måtte jeg jo finde en læge i Jylland.

Når nu det ikke var hos min egen læge og han ikke havde lagt en henvisning til et lab. skulle den nye læge så vurderer om der overhovedet var et behov for blodprøve, og hun gik meget op i at fortælle mig at der højest sandsynlig ikke er noget galt og at jeg skal være helt rolig, men hun giver alligevel en henvisning til en blodprøve for at "berolige" mig ...

Jeg får taget 2 type blodprøver og får at vide at jeg får svaret tirsdag - et par timer efter modtager jeg en mail hvori hun skriver at de ser helt fine ud.
Jeg har ikke lyst til at anklage nogen for noget eller pege fingre, men jeg synes altid jeg har hørt at der går et godt stykke tid før de har svarene, og når jeg læser rundt på nettet kommer der alt muligt op om hvordan blodprøverne skal tydes, og jeg har ingen tal eller uddybning fået - også kom svaret lidt i seks en fredagaften (der står på hjemmesiden at de lukker kl. 15.30) ...

Så, hvor lang tid tager det egentlig for at svaret på en blodprøve kommer? Og hvordan er svaret typisk? :) .

Håber i kan hjælpe, eller bare fortælle om jeg overanalyserer :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det kommer helt an på, hvilke blodprøver, du har fået taget og hvordan lige netop de skal undersøges. Nogle blodprøver kan man få svar på med det samme, andre tager korte eller længere tid. Det er fuldstændigt normalt.

    Hvis du har din læge på Sjælland og nu opholder dig i Jylland, så vil jeg da foreslå, at du telefonisk kontakter din læge på Sjælland og beder han/hende sende henvisning til de blodprøver, der menes, du skal have have undersøgt - enten til et sygehus i din nærhed eller den læge, du har kontaktet i Jylland.

    Din egen læge, som vel kender dig og som jeg kon forstå, du har haft konsulteret i forbindelse med dine gener, vil naturligvis sagtens kunne se nogle andre mønstre i dit sygdomsbillede, end en læge, der overhovedet ikke kender til din forhistorie.

    Hvis du er flyttet fra Sjælland til Jylland er det jo nok i længden ret så upraktisk at have læge så langt væk, hvorfor du således nok bør skifte læge til en i nærheden af din nuværende bopæl. I den forbindelse kan du så få sendt din journal med til den nye læge, så den nye læge kan fortsætte med samme forhistorie.
  • Indstillinger
    Hej Redx

    Jeg har ikke helt forstået, hvor lang tid der gik, efter at du havde fået taget blodprøve, til du fik en mail med besked.

    Var det kun ”et par timer”, som du skriver, eller er det forkert forstået?

    Hvad blev du undersøgt for? Nogle ting tager lang tid at undersøge (f.eks. undersøgelse for D-vitaminmangel, så vidt jeg husker). Andre ting kan klares på kort tid, typisk 2 dage.

    Når jeg har fået taget blodprøver, er det lidt forskelligt hvor lang tid, der går, inden jeg får svar. Det sker, at lægen undersøger for mange ting, og så kommer svaret ”drypvist”, efterhånden som de enkelte svar fra laboratoriet løber ind.

    Jeg beder altid lægen om at sende mig selve resultaterne, så jeg kan sammenligne fra gang til gang og selv følge med i det. Det føler jeg mig mest tryg ved. Men det har du åbenbart ikke gjort, kan jeg forstå.

    Desværre er det sådan – i hvert fald hos min læge - at man ikke kan bede om at få resultaterne efterfølgende. Når lægen bare har sendt en mail med en kortfattet besked og ikke selv tallene, skulle det efter sigende være ekstremt bøvlet, hvis lægen bagefter skal sende tallene. Jeg ved ikke hvorfor, men sidste gang jeg var ved læge og sad i venteværelset, hørte jeg sekretæren forklare dette i telefonen.

    Så er der tidspunktet for mailen. Min forholdsvis nye læge sender faktisk også mail til mig på underlige tidspunkter, f.eks. lørdag formiddag eller klokken 7 om morgenen. Jeg tolker det sådan, at hun arbejder utrolig meget!

    Jeg ved ikke, om du fik noget ud af ovenstående, men det var, hvad jeg kunne bidrage med.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.