Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

ikk taget p piller i en måned

Redigeret 5 december, 2011, 05:17 i Prævention
hej...
i sidste måned fik jeg ikk husket at købe p piller, så da min mens stoppede havde jeg ingen p piller at taget.. jeg besluttede at lade være at tage dem den måned og er nu begyndt at tage den for 3 dage siden da min mens stoppede.. jeg troede man skulle tage dem ugen efter ens mens kom.. jeg havde ubeskyttet sex med en fyr i weekenden og er nu bange for jeg måske ku være gravid..
hvad er chancen for dette???

Kommentarer

• P-pillerne beskytter dig ihvertfald næppe.
    Risikoen for graviditet afhænger af hvor lang din menstruation er... Ægløsning sker ca. to uger efter første blødningsdag, og jo tættere på ægløsning, des større risiko for graviditet. Sex nogle dage før og efter ægløsning kan føre til graviditet. Kan føre til - ikke alle bliver gravide første gang de har sex på det tidspunkt, men nogen gør.

Jeg syntes, at du skal gå på apoteket og spørge dem til råds.
    Altså fortælle hvornår du fik menstruation, begyndte på p-pillerne og havde sex.

Det burde ikke være for sent for en fortrydelsespille, men i så fald bør du igen holde pause fra p-pillerne.
    Så spørg dem til råds på apoteket - inklusiv hvornår du så skal begynde på en ny pakke.
    Hvis du altså skal begynde igen - hvis du ikke har nogen kæreste er der vel ingen grund til at tage dem.

En anden mulighed er at ringe til din læge, men de har næppe åbent for telefonerne nu, og det haster altså. Vil du ikke sige det højt på apoteket kan du skrive forløbet på en seddel.

Du skal desuden til lægen om et par uger og blive testet for kønssygdomme. Der kan du så få en snak om p-pillerne og lære hvornår de beskytter.
Log in eller Registrér for at kommentere.