Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hævede knuder/kirtler/kugler i halsen???

Redigeret 3 februar, 2012, 07:09 i Teenagere
Hej alle sammen, er ny herinde så bær over med mig hvis jeg har lagt spørgsmålet i en forkert kategori.

Men nu til mit spørgsmål.

Jeg har i ret lang tid nu (1år +) haft en hævet lymfeknude (tror det er en lymfeknude) i min hals, den ligger nærmest lige under kæbe benet helt oppe bag i højre hjørne, den er ikke øm... og så vidt jeg kan huske har den aldrig været det.

Synes ikke den er vokset, men har ikke rigtig holdt øje med det.


Er bare meget nærvøs om at det måske kunne være kræft eller noget i den dur.

Håber i kan give mig lidt svar på mine bekymringer.

Dbh Chris

PS. er 15 år

Kommentarer

  • Indstillinger
    hej Chris

    Hvor stor er din lymfekirtel?? hvis den er lille, er den sikkert ufarlig.. jeg har selv flere hævede lymfekirtler i halsen og det har jeg haft i noget tid nu.. min læge sagde at så længe de ikke vokser og er små skal jeg bare glemme det..
    men det er nok en god ide at holde øje med den engang imellem, men man skal ikke pille ved den for ofte..
  • Indstillinger
    Hej
    Hvis du lige har været syg kan din kirtel være hævet fordi dit immunforsvar er på overarbejde. Hævelsen er ufarlig og forsvinder ikke nødvendigvis. Hvis du er nervøs, så få din læge til at se på det. God bedring Helle8
  • Indstillinger
    Takker for begge jeres svar!

    Og jeg skal nok holde øje med om den vokser :)


    Og har ikke lige været syg, er meget lang tid siden jeg har været syg.
  • Indstillinger
    Ja, lymfeknuder er ganske enkelt et symptom på et overbelastet immunforsvar. Hvis lymfesystemet - som er et del af immunforsvaret - er i gang med at bekæmpe en indtrængende infektion, opstår der regionalt en inflammation, hvilket kan ses ved at lymfeknuderne hæver. Halsen, lysken og armhulerne er de eneste steder, hvor hævede lymfekirtler nogle gang kan mærkes ved huden. Resten sidder dybere inde i kroppen.

    http://www.sundhed-online.dk/haevede-lymfeknuder


    Kun i meget sjældne tilfælde er hævede lymfeknuder tegn på lymfeknudekræft - heldigvis er udsigterne for overlevelse ved lymfekræft høj i forhold til de fleste kræftsygdomme.
Log in eller Registrér for at kommentere.