Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Av for ****** hvor gør det ondt!

Redigeret 1 december, 2011, 12:40 i Irriteret tyktarm
Jeg er en ung fyr på 22, som i omkring 12 år har haft perioder med voldsomme mavesmerter. Har én gang været på skadestuen, hvor lægen bare sagde, at det nok snart gik over.
Det er altid om aftenen og det bliver værre i løbet af natten. Det gør sindssygt ondt, kan næsten ikke være nogen steder. Jeg er total oppustet og min mave føles meget hård at trykke på. Har ikke problemer med diarré e.l.
Smerterne kommer i perioder og varer typisk 12 timer eller mere. Der kan godt gå måneder imellem smerterne, andre gange få dage.
Troede først, at det kunne skyldes nogle bestemte fødevarer, som jeg ikke kunne tåle. Men ligegyldig hvad jeg undgik at spise, så kom det altid igen.

Er der nogen gode råd? Smertestillende medicin måske?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej. Det lyder ikke rart. Har du overvejet om du evt er laktose-intolerant? har galdesten eller mavesår?
  • Indstillinger
    Da det har varet så mange år og kun kommer så forholdsvis sjældent, tror jeg ikke det er nogle af delene. Men jeg ved det ikke.
    Tror ikke der er andet at gøre, end at tage en tur til lægen.
  • Indstillinger
    Hej

    Nogle fødevarer f. eks. kartofler er tungt fordøjelige, f. eks. ris og majs går nemmere igennem systemet, du ku' jo prøve om det hjalp at spise lettere fordøjelige fødevarer. Har du gluten allergi, er dine tarme ikke i orden. God bedring Helle8
  • Indstillinger
    Hej.
    Jeg har en gang imellem sådanne smerter. Min læge mener det er koliksmerter som typisk opstår hvis man har spist noget uvant mad. Det gør helt utroligt ondt.
  • Indstillinger
    Hej
    Hvis det er kolik, så prøv at trykke tre fingersbredder på begge sider af navlen, prøv dig lidt frem om den ene side er nok, meld gerne tilbage evt. hvad der hjalp. Mvh. Helle8
Log in eller Registrér for at kommentere.