Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Melatonin og magnetisme, mobiltelefoner mv

Jeg er 65 år og har fungeret i farvebranchen i 45 år.
Gennem årerne har jeg 'køkkenbordsstuderet' farvers indvirkning på mennesker og de seneste år også hvordan magnetisme påvirker os.
Idag står jeg så med en række nye spørgsmål:
1: påvirker farver den hjernekogle som producerer melatonin ?
2: påvirker magnetisme koglen ?
3: påvirker mobiltelefoner koglen ?
4: påvirker andre microbølger koglen (trådløst netværk mv) ?
Jeg er bekendt med, at melatonin er afgørende for en god søvn og at stoffet kan købes under forskellige handelsnavne.
Det holdes tilbage i fri handel i Danmark.
Hvad er den kemiske formel på melatonin. ?
Jeg er i gang med udvikling af nogle produkter som kan virke som skjold i hjemmet mod de her beskrevne magnetiske felter og udstrålinger.
Maling, tapet,glasvæv,gulvbelægninger mv. har ingen effekt på gennemtrængning og beskytter ikke.
Savner viden om de foreløbige her rejste spørgsmål.
mvh
Per

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Spændende spørgsmål! Farver påvirker i hvert fald humøret.
    F. eks siges grøn at have en beroligende effekt, derfor det grønne eksamensbord.
    For mig personligt har mange farver en særlig betydning, man kan nok kalde det signalværdi om du vil. Men om det påvirker melatonin produktionen véd jeg ikke.
    Mvh. Helle8
  • Indstillinger
    Formlen for Melatonin ses her i dette link.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Melatonin
  • Indstillinger
    Tak for disse svar og oplysninger.
    Farver påvirker i høj grad adfærd på levende væsender og på mennesker har jeg en ide' om, at bølgelængden fra en farve griber ind i hjernes funktioner. Bølgelængden opfanges i øjets stave og sendes til hjernen hvor vi så opfatter det som en farve. Husk ingen farve uden lys..! så det er tilbagekastningen fra det lys som rammer farven der skaber bølgen og dermed opfattelsen. Det er iøvrigt derfor en farve kan ændrer sig ved forskellige lyspåvirkninger (dagslys, lysstofrør, glødelamper mv).
    Om forkerte farver kan hæmme bl.a. Melatonin's funktion er nok et studium værd. Søvn er bedst i mørke og her er der ingen farver så tingene hænger sammen, men før lyset slukkes kan farver måske have indflydelse.
    Fotosyntesen i et blad (klorofylstoffet) danner måske Melatonin (findes jo i planter) og er måske lidt af den samme proces når dette stof dannes hos mennesker og herunder behovet for lys og sol.
Log in eller Registrér for at kommentere.