Magtesløs mor...
Min søn på 24 år er blevet ramt af en depression. Hans læge har givet ham medicin (Metizapin), som han har taget i ca 1 1/2 mdr. Han blev far i sep 2010 & har "forladt" sin kæreste & søn. Han bor nu på en 2 personers sofa, hos en go ven. Han er dybt ulykkelig og kan ingenting overskue. Han er sygemeldt fra sin læreplads (tømre). Det jeg vil spørge om er: Hvad kan jeg gøre for ham? Vi elsker hinanden & vi har altid kunne tale åbent om livet. Jeg viser ham medfølelse og så meget forståelse, som jeg nu kan há. Jeg har fundet to steder, hvor han kan komme i enten gruppeteapi el kognitiv eneteapi. Men hvad hjælper det ? når han er helt modløs, træt & ulykkelig. Jeg er bange for at presse ham, ved simpelthen ikke mine levende råd. Håber I kan gi mig et el flere gode råd.... kærlig hilsen Lotte
Kommentarer
Han må og skal i terapi, skal have ordentlige rammer omkring sig og skal støttes i at have kontakt til sin familie (barn og kæreste).
ja medicin er en støtte ---men det kurerer ikke hans problem --så kogneterapi vil ikke være så dårligt --
han skal have hjælp --for at komme ud af sit rod ---men det har han ikke selv energi til ---
ved hans kæreste hvordan han har det
jeg har arbejdet mange år i psykriatien ---da jeg var på arbejds markedet ---
så det er ikke fremmed for mig --
venligst
Det kan nok hjælpe ham selv at lære mere om (fødsels)depression, så han sort på hvidt kan se, at han ikke er alene med de her følelser, og erfare at han nok skal komme ovenpå igen.
Og indse, at han er nødt til at få professionel terapeutisk hjælp.
Foreslå ham at læse denne side http://www.rigshospitalet.dk/menu/OM+RI ... sioner.htm hvor der bl.a. står:
"Både for kvinder og mænd er en vigtig årsag til fødselsdepression ofte konfliktfyldte erfaringer med omsorg i egen barndom - eksempelvis konflikter i forhold til egen mor. Konflikter, der ikke er blevet bearbejdet, modnet eller kommet på afstand. Konflikterne fra barndommen er ofte kombineret med aktuelle konflikter i forhold til moderen og eventuelt også partneren."