Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Magtesløs mor...

Redigeret 2 december, 2011, 09:45 i Åben debat om depression
Min søn på 24 år er blevet ramt af en depression. Hans læge har givet ham medicin (Metizapin), som han har taget i ca 1 1/2 mdr. Han blev far i sep 2010 & har "forladt" sin kæreste & søn. Han bor nu på en 2 personers sofa, hos en go ven. Han er dybt ulykkelig og kan ingenting overskue. Han er sygemeldt fra sin læreplads (tømre). Det jeg vil spørge om er: Hvad kan jeg gøre for ham? Vi elsker hinanden & vi har altid kunne tale åbent om livet. Jeg viser ham medfølelse og så meget forståelse, som jeg nu kan há. Jeg har fundet to steder, hvor han kan komme i enten gruppeteapi el kognitiv eneteapi. Men hvad hjælper det ? når han er helt modløs, træt & ulykkelig. Jeg er bange for at presse ham, ved simpelthen ikke mine levende råd. Håber I kan gi mig et el flere gode råd.... kærlig hilsen Lotte

Kommentarer

  • Indstillinger
    Mon ikke det er en fødselsdepression??? Læs om det.

    Han må og skal i terapi, skal have ordentlige rammer omkring sig og skal støttes i at have kontakt til sin familie (barn og kæreste).
  • Indstillinger
    hvorfor har han forladt ---sit barn og sin kæreste ----hvordan har mor og barn det ---har du kontakt til dit barne-barn --

    ja medicin er en støtte ---men det kurerer ikke hans problem --så kogneterapi vil ikke være så dårligt --

    han skal have hjælp --for at komme ud af sit rod ---men det har han ikke selv energi til ---

    ved hans kæreste hvordan han har det
  • Indstillinger
    Tak for respons. Hvorfor har min søn forladt, sin kæreste & barn? Jeg tror det var fordi, han ikke kunne rumme den store omvæltnig. At have læreplads, være mand & far. Det skal nævnes, at han har haft en problematisk barndom. Hans egen far har ikke været i hans liv & har ikke ønsket at være det. Jeg er alkoholikker (nu ædru). Men hans adfærd kan minde om en misbrugers (flugt). Han har heldigvis intet kemisk misbrug. Jeg har et godt forhold & kontakt med min "svigerdatter"& barnebarn. Hun har det forfærdeligt. Troede jo at de havde gjort lykken, som en lille familie. Jeg talte i tlf med min søn igår, og han havde besøgt sin kæreste & barn. De var blevet enige om, at være gode ved hinanden & se tiden an. Min søn blir boende hos sin ven, til han får det bedre & medicinen begynder at virke. Så får han forhåbentlig overskud til at påbegynde teapiforløb. Det betyder meget for mig at kunne skrive her & jeg tager meget gerne imod råd. Venlig Hilsen Moren
  • Indstillinger
    efter det du skriver her ..kan jeg se han har brudt for at komme i terapi ---det er dyrt ---men de penge er givet godt ud på sigt ----men måske han kunne få henvisning --hos sin læge ---til nogle terapi timer---nettop på den måde hans depri er startet ---de ville være godt hvis de hunne blive eb god lille familie ---
    jeg har arbejdet mange år i psykriatien ---da jeg var på arbejds markedet ---
    så det er ikke fremmed for mig --
    venligst
  • Indstillinger
    Hej igen.

    Det kan nok hjælpe ham selv at lære mere om (fødsels)depression, så han sort på hvidt kan se, at han ikke er alene med de her følelser, og erfare at han nok skal komme ovenpå igen.
    Og indse, at han er nødt til at få professionel terapeutisk hjælp.

    Foreslå ham at læse denne side http://www.rigshospitalet.dk/menu/OM+RI ... sioner.htm hvor der bl.a. står:

    "Både for kvinder og mænd er en vigtig årsag til fødselsdepression ofte konfliktfyldte erfaringer med omsorg i egen barndom - eksempelvis konflikter i forhold til egen mor. Konflikter, der ikke er blevet bearbejdet, modnet eller kommet på afstand. Konflikterne fra barndommen er ofte kombineret med aktuelle konflikter i forhold til moderen og eventuelt også partneren."
Log in eller Registrér for at kommentere.