Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

problemer med huden sprækker i underlivet

Redigeret 1 december, 2011, 03:58 i Åben debat om hud og hår
hej doktor.
Jeg har haft problemer i underlivet, altså udenpå i mange år med sygdomme, kløe og sprækker.
Dog har jeg et hurtigt spørgsmål..ikke om hvad det kan være eller hvordan jeg kan forebygge..det har jeg nogenlunde styr på.
Men problemet er at jeg har dårlige tarme, og oftest dårlig/løs mave med daglig hyppig afføring.
Og selvom afføringen ikke altid er særlig hård, så sprøkker jeg ved anus i kanten og nogengange lidt indeni også, kan jeg regne ud da det svier når jeg affører, og der nogen gange kommer let blod på papiret.

Det svier og er ømt når jeg jo sprækker, så jeg har 3 spørgsmål:

1:hvordan kan jeg sprække så nemt når afføringen er blød og tynd?

2. Må jeg bruge det der flydende plaster på revnerne ved anus?
3.og kan det lindre smerten ved afføring mens det er revnet?

Jeg reagere på parfume/parabener i produkter oftest, så skal også kunne tåle produktet.

mvh- mif

Kommentarer

• Hej
    Du skriver i en debat... Ikke til NetDoktor...
    Her er der sådan set kun andre brugere... Nogle spørger meget... Nogle ved meget.... Nogle tror de ved meget....
    Det er da en træls ting for dig....
    Prøv at se på hvad du spiser. altså ikke mht hvordan det passere tarmen... Men hvilke vitaminer og mineraler, der skal til for at huden har det bedst... Måske mangler du noget på det område...
    hvis der ikke findes nogen mangel... Og lægen ikke finder nogen sygdom, så prøv at smøre med AloaVera Gel...... Det behøver ikke være en dyr en.. men den skal være ren... og dermed helst uden parfume...
    Matas har en som ikke virker farlig... Nettos virker som om den har parfume...
    Så smør det på - i hvert fald et par gange om dagen... og det skal være efter afføring og du har tørret dig.. så det kan virke i fred.... Og så vil sige.. det kan nok være godt at have en form for indlæg.. om ikke andet så noget sammenlagt toíletpapir, dels er AloaVera flydende... og måske letter det afgang af afføring..

Men hvis du ikke har fået et solidt tjek hos lægen, så gør hurtigt... Og du må gerne lyde meget bekymret... (ikke at du behøver det)
  • hej.tak for svaret..smil
    Jeg ved ikke helt hvordan man skriver til netdokteren herinde, medmindre man tager kontakt pr. mail til indehavenren af hjemmesiden. smil
    Men ja har været til lægen og fik binyrebacamol creme mod irritation, men da jeg hentede den hos apoteket, blev apotekeren bekymret, for hun sagde at den type creme, ødelægger huden meget ved at gøre den tynd og mere følsom..
    Hvilket jeg også er blevet..hehe
    De har givet mig bedøvende creme sidst, men det hjælper noget tid, men kun hvis jeg ikke har noget der berører området, for så bliver cremen hurtigt generet og knubbet af...
    Hehe
    jeg har fået tjekket alle kropsværdier og alle værdier er helt normale, mangler kun lidt salt i kroppen, men ikke noget vigtigt siger lægen.. og har fået kikkertundersøgelse, røngent, scanning og udtaget prøver, samt lavet test af alt muligt..heh
    De siger jeg bare må¨spise HUSK og smertestillende.. Da det gør udenpå ondt og indeni.--de tror det kan være irriteret tyktarm at der gør problemerne... Men HUSK gør mig dårlig og det gør ondt i tarmen fordi jeg kan mærke det ligesom klumper sammen og skaber for meget forstoppelse.
    Og smertestillende..
    Og forstår stadig ikke man kan sprække af tynd mave...

Tror du der kan forekomme mavesyre i afføringen?
  • Hej
    Som sagt er jeg ikke fagmand.... Og hvis den creme du får, gør huden tyndere, så hjælper det jo ikke....
    Salt eller salte et også vigtige... For lidt giver symptomer.. for mange giver også symptomer.. Og der findes ikke kun køkkensalt... så hvilke salte der mangler kan være godt at vide...
    HUSK, stabiliserer maven.... Binder væske til afføringen... Stopper diarre og hård mave...
    Hvis du føler det er svært at komme af med "skidtet", så kan Lactulose hjælpe... evt sammen med Lactoberal... Du kan få vejledning på apoteket.. Men Lactulose om morgenen.. i et stykke tid... og så supplere med Lactoberal om aftenen..
    Men hvis du føler din afføring er ok, så ikke den store grund tila t indtage noget... Ud over en alsidig kost. Men det kan være godt at skære ned på pizza, burgere og stærkt krydret mad..
    Havregryn, rugbrød er godt... og gode grønsager til maden... fx brocolli, bønner, gulerødder.... Små måltiderne kan være frugt af forskellig farve.. rød, grøn, gul, blå... Kød skal der også til.... Men ikke enorme mængder
    AloaVera Gel har i mange tilfælde vist sig at kunne genopbygge efter hudskader´... Jeg har selv haft revner mellem tæerne... 3 dage med AloaVera, så er huden hel igen... Smør på... gnid godt ind.. og lad tørre..., ja det tørrer faktisk ind, så det meste bliver på stedet..
Log in eller Registrér for at kommentere.