Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Årsag og Behandling

Redigeret 29 november, 2011, 10:21 i Irriteret tyktarm
Jeg mener at årsagen til irriteret tyktarm er at vi har for få arter af fordøjelses bakterier i maven.

Men hvor får man en samling af fordøjelses bakterier?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Peter

    Og jeg mener, at der kan være mange forskellige årsager, alt efter den individuelle situation. Nogle tåler ikke mælkeprodukter, andre tåler ikke madvarer, der indeholder gluten. Nogle har været på en antibiotika-kur, der har udryddet alt, hvad der er i tarmen af bakterier, også dem, der er gavnlige for fordøjelsen og dem, der producerer B-vitaminer, og andre mangler livsnødvendige vitaminer og mineraler, og der er sikkert endnu flere mulige årsager.

    Men når man har problemer med fordøjelsen, lyder det da logisk at tage noget, der kan hjælpe på fordøjelsen, sådan som du foreslår. Jeg gik på et tidspunkt hos en kostvejleder på grund af generel svækkelse og diarré. Kostvejlederen rådede mig blandt andet til at spise mælkesyrebakterier for at genskabe en normal tarmflora, men ud over dem (og et hav af vitaminer og mineraler) fik jeg også et produkt til fordøjelsen.

    Nu er det efterhånden mange år siden, og jeg kan ikke huske, hvad produktet hed. Men jeg prøver lige at søge oplysninger på Google… Jeg ser, at der hovedsagelig nævnes fordøjelsesenzymer, altså enzymer og ikke bakterier.

    Jeg er sikker på, at man kan købe et sådant produkt i en helsekostforretning, for det var dér, jeg købte det i sin tid. Men om det faktisk VAR enzymer, kan jeg ikke huske. Jeg tror det. Jeg kan prøve at finde mine gamle papirer fra dengang, men det har jeg ikke tid til lige nu ;o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej igen

    Nu fandt jeg mine gamle papirer. Det var faktisk fordøjelsesenzymer, jeg fik, og jeg kunne dengang købe dem i en helsekostforretning. Forretningen skulle – så vidt jeg husker – skaffe dem hjem specielt til mig, men gjorde det gerne. De hed ”Digestive Enzymes” og kom fra firmaet Panacea.

    MEN det er jo mange år siden, og det ser ud til, at det slet ikke er tilladt at sælge den slags i Danmark. Det kan man læse på Radiodoktorens hjemmeside om fordøjelsesenzymer:

    http://radiodoktoren.dk/radiodoktoren/2 ... sesenzymer

    Der er åbenbart andre muligheder, som man kan læse sig til.

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. Måske skal jeg lige sige, at årsagen til min generelle svækkelse og diarré var alvorlig jernmangel. Lægen havde desværre opgivet mig – helt uden at undersøge mig!
  • Indstillinger
    Hej
    Fordøjelsen begynder allerede når du putter mad i munden. Der er, eller måske burde være, enzymer i mundvandet. Tyg maden godt, det koster ikke ekstra.
    Mvh. Helle8
  • Indstillinger
    Hej.
    Antibiotika kan være en grim omgang, men de kan vist sjældent udrydde alle bakterier i maven. Rigtig mange bor i blindtarmen, den store, ikke det lille vedhæng, der fjernes ved oeration for blindtarmsbetændelse. og dér når atibiotika ikke altid ind og der er også spørgsmål om surhedsgrad, iltspænding og andet, der kan fremme uønskede bakterier.

    Imidlertid, selvom de ikke er døde alle sammen, kan der jo godt være underskud eller en forkert sammensætning.

    Man kan købe frysetørrede nyttige bakterier. Måske i helsekostforretninger, matas eller apoteket.

    Og så er der jo internettet. Jeg har købt og brugt nogle kapsler fra UDO's, der indeholdt milliarder af bakterier. Efter 7 uger på antibiotika syntes jeg, jeg måtte gøre noget. Sidste uge af antibiotikakuren spiste jeg kun kogt/gennemstegt mad + kapsler og fortsatte i ca. 3 uger. Det hjalp ikke. Det skadede heller ikke. Jeg ville gøre det igen, for en sikkerheds skyld.

    Arsagen til mine fordøjelsesproblemer er nemlig, at jeg ikke kan optage visse kulhydrater, nemlig fruktose og stoffer, hvor fruktose indgår.

    Jeg er blevet testet positiv for dette, og diæt virker, jeg er næsten symptomfri uden medicin.

    Fruktosemalabsorption kan opstå - erhverves - efter en infektion. Den erhvervede kan forsvinde igen. den kan give mangelsygdomme.

    Du kan læse mere om dette på http://laegehaandbogen.dk/mave-tarm/til ... 29699.html.
    Det er en meget almindelig lidelse, som ofte overses.

    Hilsen Bente67
Log in eller Registrér for at kommentere.