Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

uforklarligt hjerte/pulsåre/mave ubehag

Redigeret 23 november, 2011, 04:58 i Hjerteproblemer
Hej!

Jeg har sidste par døgn oplevet nogle smerter/ubehag i forbindelse med mit hjerte: det følels som om det slår meget voldsomt, så voldsomt at faktisk giver kvalme og ubehag fra bunden af maveregionen og helevejen op til halsen, og min pulsåre inde bag navnlen banker specielt voldsomt også. Det følels også som om det banker lidt for hurtigt, jeg kan i de timer af døgnet jeg har været opppe holde det nede hvis jeg holder mig ABSOLUT i ro, men bare at række ud efter et glas er nok til at få det op og køre igen, og i nat havde jeg store problemer med at sove fordi jeg ikke kunne få det til at falde ro og det gave så stor ubehag ved navlen-hjertet. Udover hjerte/pulsåre problemet har jeg også haft on/off smerter
"bag navlen" i maven og i højre nedre side.

Jeg er lige blevet færdig med nr. to antibiotka kur mod en nyrebetændelse, men jeg har ikke længere nyresmerter og tvivler på det er der problemet ligger. Men i forbindelse med nyrebetændelsen fik jeg faktisk fortaget et EKG
for et par uger siden, og så vidt jeg ved var det fint...

Jeg er i starten af mine 20er, dyrker motion og lever relativt sundt. Jeg har ikke problemer med hverken angst. stress ell. lig.

Normalt ville jeg bare gå til lægen nu, men eftersom jeg er flyttet til udlandet er det en lidt mindre "lige til" idé, så hvis nogen har nogle ideer om hvad det her kan skyldes vil det være meget værdsat!

Kommentarer

  • Selv har jeg lidt af "godartet hjertebanken" gennem nogle år og har læst en del om det, men jeg er bestemt ikke læge, bare så du ved det.

    Den taktik jeg mener man/du bør handle efter, er:

    1: Få dit hjerte undersøgt af en læge. Måske er et ekg nok, og det siger du jo at du har fået taget. Men hvis du er usikker, så få lavet et til, det tager jo ikke mange sekunder.

    2: Hvis lægerne siger at hjertet er ok, er det sandsynligvis godartet hjertebanken du lider af. Denne irriterende, men ufarlige lidelse kan skyldes enten "angst" eller stress eller uro/rumlen/luft/overfyldning i fordøjelsessystemet.
    En stor nerve i det autonome nervesystem hedder vagusnerven, og den har forbindelser både til mave og tarm, til hjerte, lunger og spiserør (halsen). Derfor lyder det meget som sådan noget når du beskriver symptomer i halsen som du gør.
    Stress og "angst" kan gøre dit nervesystem overfølsomt, så der oftere opstår en slags fejlimpulser i vagusnerven, som så påvirker hjertet. Men læg mærke til at det er en påvirkning UDEfra, og altså IKKE noget der er galt i hjertet selv. Kan minde lidt om tics i øjnene, her altså bare i hjertet. Bare den tanke kan måske gøre dig mindre nervøs ved symptomerne og således sænke dit stress/"angst"-niveau, så hjertet ikke så tit får disse impulser.
    Impulserne kan også sættes i gang af "episoder" i fordøjelsessystemet. Selv har jeg oplevet en (irriterende) sammenhæng mellem større og sene måltider med vin - og så "hjertebanken". Andre beretter om at kaffe i større mængder har indflydelse.
    Så: accepter at "bankene" er ufarlige, arbejd evt. med stressfaktorer og -reaktioner i dit liv - og prøv at finde ud af om du kan gøre lidt omkring indtagelse af føde og drikke der forbedrer situationen.
    Jeg har læst om det især her: (på engelsk)
    http://palps.chemicalforums.com/cgi-bin ... rd=general

    Det er nok ikke så alvorligt!
  • Den der puls i maven har jeg haft hele mit liv , over navlen - efter måltider. Jeg spiser piller for det.
    UNDER navlen nederst i underlivet må der ikke kunne føles puls, for det kan være Aorta Aneurisme, en udposning på hovedpulsåren. Bliv ikke nervøs, sådan een vokser langsomt over måske 40 år.
Log in eller Registrér for at kommentere.