Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Lyver min kæreste?

Redigeret 26 november, 2011, 22:01 i Ris og ros til Netdoktor
Hej.

Jeg har en kæreste som jeg tror lyver om sygdomme og skader. Jeg ved ikke om hun er hypokonder, det tror jeg ikke. Det er mere ideen om at hun kan slippe for arbejde ved at lyve.

Eksempel: Hun har lige knækket sin skulder på arbejde (den sagde knæk). Hun var så på skadestuen men de sagde den fejler intet, det er bare slaget (efter røngten billede).

Hun har fået tidligere fri fra arbjede grundet ondt i skulderen. Idag igen er hun taget på arbejde med slynge, men har ellers ikke brugt den herhjemme. Det er over 1 uge siden hun har knækkede skulderen.

Hun har tidligere haft ondt i knæet, ondt i hånden og ondt i armen. Det er somom der maks må gå 3 uger uden hun fejler noget. I alle situationer kan lægen ikke se der er noget galt.

Hvad gør jeg? Hvis jeg spørg om det passer vil hun sige ja det gør det.... Hvordan finder jeg ud af om hun lyver? Det går jo også ud over mig og er MEGET respektløst.

Problemet er så,,, lyver hun? Hvis hun gør, er det næsten sygeligt og man ved ikke om man skal grine eller græde.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Der er jo ingen her, der fortælle dig, om din kæreste lyver, eller om hun virkelig har ondt.

    Men - jeg kan da godt forstå du undrer dig over, hun hele tiden skal fejle et eller andet, og mit gæt er da også, at hun har nogle problemer med sit selvværd og på den måde prøver at gøre opmærksom på et behov for at få noget fokus, eventuelt noget medlidenhed.

    Mit forslag er, at du prøver at tale med hende om det - altså ikke spørger om hendes smerter er rigtige eller noget, hun finder på, for hun HAR givet ondt og fastholder at det er det, der er hendes problem. Nej, du skal prøve at tale med hende om, at du fornemmer, at hun ikke har det særligt godt med sig selv, og at hun måske skal prøve at arbejde lidt med, hvorfor hun har så stort et behov for at trække småskader ud i det uendelige.

    Jeg kender faktisk problematikken fra mig selv. Som barn blev jeg svigtet af mine forældre, jeg blev ganske enkelt altid overset - det er en længere historie - men jeg havde naturligvis stort behov for at man lagde mærke til mig, og at være syg eller være kommet til skade var jo virkelig noget, der krævede opmærksomhed på den ene eller den anden måde. Kunne jeg ikke få kontakt til mine forældre, så kunne det måske være en skolelærer, en kammerat eller endog en kammerats mor, der kunne lægge mærke til mig, og give mig den omsorg, jeg higede sådan efter.

    Jeg husker faktisk talrige eksempler på, at jeg kunne få selv den mindste skramme til at blive et større drama, hvor jeg fantaserede om ambulance og hele familiens bekymrede ansigter omkring mig.

    Dette fortsatte også efter jeg blev voksen, og jeg på et tidspunkt fik indset, at det hele handlede om opmærksomhed og vel især anerkendelse. Og ja, jeg har en snert af det endnu.

    Jeg vil gætte på, at din kæreste har noget i retning af det samme problem på en eller anden måde, og derfor skal hun tages alvorligt.

    Du kunne måske vise hende dette indlæg, og jeg foreslår faktisk, at hun måske søger et par sessioner hos en psykolog, der kan hjælpe hende med at sætte ord på dette behov med at fejle et eller andet hele tiden, der naturligvis giver hende en her-og-nu opmærksomhed/medlidenhed, men også hun vil opleve, at omgivelserne på et tidspunkt - i lighed med dig - simpelt hen ikke kan tage det alvorligt, og hun opnår den modsatte effekt af, hvad hun ønsker - nemlig at man vil ignorere hende, og sige "nå, nå. Nu igen" - og så bare trække ligegyldigt på skuldrene.

    Jeg er ret sikker på, hun har et problem med sit selvværd, og det er det, hun skal have noget hjælp til at bearbejde.
  • Indstillinger
    Hej Jeg synes du skal høre bedre efter hvad hun ren faktisk fortæller dig, nej jeg tror ikke hun lyver, eller er hypokonder, jeg tænker hun er sensitiv, eller bare meget følsom over for smerte. din smerte er måske lav, og hun kan hoppe på din fod før det gør ondt på dig, men hendes nerver registrere meget hurtigt det gør ondt, det er hun født med , som du er født med at det ikke gør så ondt. og det burde lægen også have forståelse for, men måske er der noget denne læge ikke ved, eller ikke fortæller. Det at en skulder giver et knæk, det gør også ondt. der må have været en grund til det, din mande krop har også andre muskler der er størrere, end hendes muskler, det kan også være anderledes, vi kvinder og mænd er jo bygget helt modsætning til hinanden og tåler slet ikke samme belastning med tunge løft mm det er en kvinde krop ikke bygget til. men til at få børn. mænd er bygget til at arbejde, og løfte tunge ting, fra natueren side, derfor i har smal bækken. og sammenvokset bækken i midten. så organerne bliver i kroppen og ikke synker ned når i løfter noget tungt, det sker ved kvinder der forsøger at være lige så stærke som mænd. så søg noget viden på nettet om at være sensitiv og kunne mærke og smage , lugte alt det som du ikke kan. www.sensitiv-care.dk. hun fortæller det på en anden måde en du og lægen forstår, derfor tror du hun lyver, men det tror jeg ikke hun gør, hun oplever det nok bare anderledes end du gør , og det du har lært er normalt, men du skal lære at forstå hende og lære at tænke anderledes, så du kan spørge sensitiv-care også hvad du skal gøre for at være bedre til at forstå det din kærste siger og tro på hende, og respektere hende, og elske hende for den hun er. som du faldt for. og få de sider op til overfladen igen, så i har noget sammen, og støtte din kærste i når det gør ondt. og give et klem eller kys, en smertestillende pille eller hvad du kan hjælpe hende med. og hun hjælper dig når du har brug for hendes hjælp. du siger hun ikke er syg, så hjemme lader hun som om hun ikke har smerte. og vil ikke have smerte og bruge slyngen, det kender jeg da godt , men ude siger de skal du ikke have krykkerne med. eller hvad det nu er, der kommer mange spørgsmål, hvis man ikke gør som lægen siger. og hvad der er normal. selvføllig kan det også være for opmærksomhed, men så havde hun nok haft den på hjemme også. jeg tænker der er noget hun undlader at sige gør ondt, når kærsten eller manden , konen ikke hørere, tier vi stille, selv om vi er bange for vi er alvorlig syge, og måske også er det, for ved små problemer tror de ikker der er noget galt. og det bare er påfund, så ved alvorlige smerte, eller mistanke, tier vi stille og bliver mere og mere syge før vi kontakter en læge, eller bliver så syge at andre må kontakte læge for os, så lyt altid til hvad der bliver fortalt, der er altid en gyldig grund til at der bliver gjort som der bliver gjort, også selv om nogen skulle lyve, så skulle du lytte en ekstra gang, det fortæller nemmelig at noget er helt galt for denne person. og de som regl har brug for andres hjælp, til at komme ud af problemer, og ikke bare passe sig selv,hej
  • Indstillinger
    Tak for begge svar. Jeg er dog overhvoedet ikke enig med Spider68.

    Min mor har haft lungekræft og har slidgigt. Hun beklager sig ikke NÆR så meget som min 23 årige kæreste.

    Jeg ser ikke forhold som noget man er faldet for. Tror kun på kærlighed ved ærlighed og retfærdighed. Lige nu ved jeg ikke om hun er ærlig, og hvis hun ikke er så udnytter hun mig..... Jeg har faktisk svært ved at finde ud af det her.

    Lige nu ligger hun på dag 10 i sengen grundet en knækket skulder. hun har dog godt kunne tage i biografen med 2 veninder, men at lave mad og gøre rent, det kan hun ikke. . . Lægerne siger hun skal gøre alt det hun kan, for det r bedst at komme igang. Hun ligger og ser paradise etc. etc. triple etc. mens hun så spørger mig om jeg ikke kunne hjælpe hende med de frikadeller der som hun ikke kan lave til en julefrokost. . .

    Når jeg bor alene skal jeg lave 10 gange mindre end jeg skal nu. Fordi jeg er flyttet sammen med en pige skal jeg lave 10 gange mere end før. Jeg synes det SYGT og især når hun begynder på sit medlidenheds pis. Tror hun hele livet er en fucking joke? Og det kan jeg så ikke få svar på om hun gør. For jeg kan UMULIGT finde ud af om hun lyver.
  • Indstillinger
    Dit spørgsmål går/gik på, om din kæreste lyver eller ej. Som du skriver nu, lader det faktisk til at være ret ligegyldigt, for der er ikke meget i dit indlæg her, der tyder på, at du stadig elsker hende og er glad for hende, så hvad er det i grunden, du vil bygge videre på?

    Hvad enten hun ER kommet til skade eller ej, hvad enten hun HAR alle de smerter, hun udtrykker eller ej, så ændrer det jo ikke på, at du i den grad lader til at have tabt følelserne for hende.

    Man kan ikke bygge videre på et forhold, hvor der er en sådan mistillid.

    Hvis du virkelig elskede hende - og hun dig - så ville du jo slet ikke have tanken, at hun løj; nej, du ville hjælpe og støtte hende, og hun ville kæmpe og gøre alt, hvad hun kunne, for at du ikke skulle trække hele læsset alene. Som du beskriver det, så kører hun linen helt ud, og udnytter dig faktisk.

    Jeg vil næsten gætte at ingen af jer efterhånden er særligt forelskede i hinanden længere, så jeg vil da foreslå, at I stopper jeres forhold. Fortæl hende, at du ikke elsker hende mere; at du godt kan se, hun er kommet til skade, og at det selvfølgelig er synd for hende, men dine følelser er nu blevet kvalt.

    Ja, jeg ved selvfølgelig ikke, om det er sådan, du har det, men som du her skriver, så lader det godt nok ikke til, at der er ret megen kærlighed indblandet.

    Jeg tror stadig, hun måske har nogle helt andre problemer, men jeg tror på den anden side heller ikke, det er nogle, du kan hjælpe hende med - for det kræver stor kærlighed, og den har du ikke, vel?
  • Indstillinger
    På mig virker din kæreste som en lidt doven forkælet ung pige.

    Jeg kan heller ikke afgøre, om hun lyver, men jeg tror ikke, at hun er din drømmepige, og jeg tror måske heller ikke, at du er meget forelsket i hende.

    Måske skulle du bede hende om at flytte, eller at I to satte jer ned og fik snakket ud om, hvad der egentlig er i vejen.

    Du skal stoppe med at varte hende op, og måske burde du ”sparke” hende ud af den seng, ikke bogstaveligt selvfølgelig, men jeg tror hun tager lidt pis på dig.

    Måske udnytter hun dig, men så er du jo også dum ved at lade dig udnytte. Prøv at sætte nogle grænser op for dig selv, hvad du vil lade dig byde eller ikke, og så tag den derfra. Gå ikke på kompromis med, hvad du står for og hvad du finder acceptabelt i et parforhold.

    Det er mine råd til dig, og jeg tror og fornemmer at du spilder din tid på den forkerte pige.

    Måske fordi jeg læser lidt mellem linjerne:-)

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    Der findes ikke noget værre end at blive mødt med mistillid.
    Du kan ikke sammenligne din mor med nogen andre, eller vurdere din kærestes tilstand udfra hvad din mor fejler og hvor meget eller lidt hun beklager sig.
    Jeg har selv lidt den tort gennem årene, at mine rygsmerter blev kaldt psykiske, altså at jeg havde ondt i sjælen.
    For nogle år siden, kunne jeg ikke udholde smerterne mere. Jeg kunne ikke gå o.s.v.
    Det viste sig ved scanning, at jeg er født med en meget, meget svag ryg. Det giver igen problemer i nakken, hvor jeg får ondt i skuldrene. Det gør rigtig ondt, og jeg kan ikke ligge hverken på siden eller ryggen.
    Din mor får omsorg, fordi hun fejler/ har fejlet noget, derfor beklager hun sig ikke. Det er legalt for hende, at få smertestillende midler o.s.v. Det er også legalt, at hun ikke kan klare sig på samme måde, som hvis hun var helt sygdomsfri.
    Mine rygproblemer gør nu, at jeg har hjemmehjælp. Det er blevet legalt at jeg ikke må støvsuge og vaske gulve o.s.v.
  • Indstillinger
    Hej jeg vil sige det samme til dig som lotte, find du dig en lejlighed, og flyt hver for sig, du har ikke mere respekt for hende, med den vrede du har inden i ville selv jeg forholde mig passiv, og lade dig gøre tingene, så hun ikke gør noget forkert i dine øjne, nu hvor du er vred på hende. så når du møder det og hvis du igen møder det er det tid til at finde nye veje i livet, og læs lidt om hvordan mennesker mødes og forelsker sig , hvordan et parforhold skal værdsættes, og respekteres, tale rart til hinanden, og vi ikke gør noget for de andres skyld for de er tilfredse. vi gør noget for vores parforhold kan blomstre, hvis ingen kan eller gider lave noget, må man jo sætte sig i sofaen, og finde nye måder at gøre tingene på , bestille mad , rengøring ude fra, så længe der ikke er energi, til andet en en lille tur, med vennerne, det handler nok om at priotere hvad der er overskud til i løbet af dagen, og din stemning på hende gør hun mister alt sin energi når hun kommer hjem, for du bliver vred, hun ikke har gjort det. så måske livet er bedst som ungkarl uden at skule tage ansvær for en kærste der får det psykisk dårligt , også. lær noget om menneskers adfærd, hvordan kvinders hjerne tænker, om et parforhold. og psykologi, få øvelse i hvordan du skal tale med mennesker, og du har bedre held med dig end anden gang, det er ikke altid kun den ene i forholdets skyld, der er som regl to til at det ikke fungere, så lær af det du har oplevet nu. og hvordan du selv taklede opgaven, prøv at ændre det mens du kan med ny kærste kommer det igen, samme problem kommer altid igen,også selv om kærsten er ny.held og lykke
Log in eller Registrér for at kommentere.