Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Øget dosis Seltralin og bivirkninger

Redigeret 30 oktober, 2012, 14:05 i Åben debat om depression
Er på 5. dag på Sertralin og bivirkningerne er ved at lægge sig. Hvilket er super dejligt. Nu er det sådanne at jeg om et par dage skal trappe op fra 25 mg til 50 mg. Hvad kan jeg forvente i forhold til bivirkninger? Starter det forfra, eller hvad er jeres erfaringer. Har slet ikke lyst til at trappe op hvis jeg nu skulle få en opblusning af bivirkninger igen.
Håber der er nogen der har noget erfaring jeg kan trække på.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej! Jeg får også selv sertralin mod angst og let depression. Jeg startede på mine piller for godt 3 måneder siden så kender alt for godt til det med bivirkningerne i starten! Jeg startede også på 25 mg ligesom dig - men havde så ubehagelige bivirkninger at min læge foreslog at jeg startede op med 12,5 mg den første uge. Derefter kom jeg uden problemer op på de 25 mg. De bivirkninger jeg havde i starten varede nok ca. 1 1/2 til 2 uger. Hvis du igen oplever mange bivirkninger når du skal trappe op kan det være du skal høre din læge til om du må trappe op med 12,5 mg om ugen i stedet?
  • Indstillinger
    Hej Studerende88

    Mange tak for din besvarelse. Det er bare så rart at høre fra andre i samme situation.
    Havde du også følelsen af at dine angst/depressive symptomer blev forværret da du startede op på pillerne?
    Kan du huske hvor lang tid der gik inden du kunne mærke at de begyndte at virke. Er meget utålmodig efter at få et nogenlunde normalt liv igen.

    Hilsen Stinne
  • Indstillinger
    Kan godt forstå du synes det er rart lige at høre fra andre der også kender til det. Man godt føle sig lidt på bar bund hvis man ikke har erfaringer med medicin før - kender det alt for godt! - i mit tilfælde blev min angst/depression ikke forværret da jeg startede. Tværtimod synes jeg at jeg fik mere "ro på" da jeg valgte at starte, men for mig var det ligeså meget beslutningen om at prøve medicinen der gjorde det da jeg ikke var meget for det i starten. Jeg har lidt svært ved at sige hvornår virkningen indraf - ved bare at jeg har haft rigtig godt i al den tid jeg har taget medicinen. Kan dog godt ind imellem ha dårlige dage, men har slet ikke haft et eneste angstanfald siden jeg startede. Men hvad får du medicinen imod hvis man må spørge?;) man siger jo at jo "værre" ens depression er jo bedre virker medicinen.
  • Indstillinger
    Hej stinne, det er fint du spørger , men du kan ikke sammenligne dig med andre helt præsis, da din krop er helt unik for dig, og reagere helt anderledes på det medicin du spiser, det gør alle mennesker vi reagere alle forskelligt, så kun du kan mærke om du tåler medicinen, og skal sammen med din læge forsøge dig , jer frem til hvad du kan tåle, så snart du mærker at noget ar galt, som nu du fortæller din symtomer bliver værrere, skal du fortælle det til din læge, så lægen kan hjælpe dig, også hvis du får højre dosis og får mange bivirkninger eller andre symtomer der ikke står i indlægs sedlen, skal du kontakte din læge, som så kan ændre din medicin, eller give dig et andet medicin hvis du ikke tåler denne, håber du finder det rette for dig og du igen kan få ro på. held og lykke
  • Indstillinger
    Jeg runder 6 år med Sertralin og har aldrig haft bivirkninger, selv ikke i starten.
    Heller ikke fra alt det andet medicin jeg får. Jeg er nok bare heldig.
    Er ved at trappe ud af dem fra 150mg og er nede på 75mg nu. Kan dælme godt mærke at anfaldene kommer igen :)

    Alle reagere forskellige.

    Good Luck...
  • Indstillinger
    Jeg vil gerne spørge om optrapning af antidepressiva svarer til det samme som når man starter, dvs. om man igen skal vente i de 3-6 uger for at finde ud af, om medicinen virker?

    Mvh
Log in eller Registrér for at kommentere.