Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tyngende humørsving

Redigeret 15 november, 2011, 12:42 i Personlighedsforstyrrelser
Hej

Jeg er en pige på 17 år, og jeg lider af konstante humørsving.
Hver dag vågner jeg op, og jeg er meget, meget vred. Jeg ved ikke hvorfor. Jeg føler mig vred hele tiden, og det kan gå ud over de mindste ting. Jeg må beherske mig en del, for ikke at bide af folk og lade det gå ud over folk, men mit temperament gør det efterhånden rigtigt svært for mig, at omgås andre mennesker, da de mindste ting kan sætte mig helt af.
Ovenover vreden kommer der to former, for følelser der vejer en del:
Først ekstremt opstemthed. Jeg kan ikke sove, kan ikke sidde stille og er altid hyper, selvom jeg prøver at motionere det væk. Nogle dage er energien meget positiv og jeg bliver fantastisk glad, men for det meste går energien over, og styrker vreden og gør mig endnu mere gal i hovedet.
Imellem disse perioder føler jeg mig ekstremt depressiv og nedtynget. Jeg har ikke energi til noget, hver eneste lille ting, kan få mig til at bryde sammen. Jeg tænker meget på selvmord, og skader i mig selv (bl.a. ved at skære) for at fjerne smerten indeni.
Og hele tiden, har jeg ekstremt svært med at finde empati hos folk. Jeg er meget kynisk og meget følelsesløs over for andre mennesker.
Disse har efterhånden gjort det rigtigt svært for mig, at håndtere mit sociale liv og hvor jeg før kunne få noget af energien ud, igennem sublimering, er der noget som forhindrer mig i, at lukke energien ud nu.
Det har bygget sig op over et par år nu, og styrer rigtig meget af min hverdag, da jeg ikke vil lade det gå ud over dem omkring mig. Alligevel gør det, og det kan jeg ikke gøre længere. Jeg har prøvet at tale om det, men selvom jeg taler om det, så hverken ændrer eller fjerner følelserne sig.
Vær sød og hjælp.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære du.

    Den vrede må komme et sted fra, og du vil helt hundrede procent sikkert have rigtig stor gavn af at tale med en psykolog.

    Men det tvivler jeg på vil være nok til at tøjle dine svingninger.
    Derfor bør du tale med en psykiater.
    Man skal ikke tage psykofarmaka sådan uden videre, men jeg syntes bestemt det lyder som om, at du ville kunne have meget stor gavn af stemningsstabiliserende medicin.
    Ved siden af terapi.

    DOG vil jeg lige understrege at det er et debatforum og at jeg hverken er læge eller psykiater eller noget som helst andet sundhedsfagligt for den sags skyld. Jeg kan kun sammenligne med min egen situation.

    Jeg kan nemlig virkelig genkende det mønster du beskriver - bl.a. de ekstreme svingninger mellem depression og (hypo)mani med få timers eller dages mellemrum - fra før jeg kom i rette behandling.


    Du skriver under "personlighedsforstyrrelser", og jeg formoder, at den du har mistanke om, at du ville kunne høre ind under er emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse/personlighedsstruktur (nogen steder kaldes det det ene, andre steder det andet) hvorunder der er det der hedder borderline type.

    Den diagnose fik jeg i sin tid, men det viste sig at være forkert.
    Først da en psykiater efter flere år kom frem til at jeg er den form af maniodepressiv som kaldes bipolar rapid cykling blev jeg stabil - fordi jeg så fik rette behandling.
    Åbenbart er det ret almindeligt at bipolar forveksles med personlighedsforstyrrelse de første år... Hvilket kan føre til forkert medicinering.

    Jeg ANER ikke om du har borderline, er bipolar eller hvad, men jeg syntes det lyder som om, at dine problemer er langt mere omfattende end noget du selv vil kunne stabilisere.

    Se at få en tid hos lægen så du kan blive henvist til psykiatrien til udredning, og dermed få den hjælp du har brug for - om det så viser sig at være terapi eller både det og medicin.
    Bed også lægen om at tjekke om dine vitamintal er som de skal være, og evt. stofskiftet. Hvis de er i ubalance hjælper det ikke just på din psykiske ustabilitet.

    Jeg tør godt garantere dig at dine svingninger kommer under kontrol og du finder ro indeni hvis du kommer i behandling. Men det tager tid.
    Sørg for at blive henvist til psykiatrien frem for at den praktiserende læge kaster sig ud i forsøg med medicin. Det hører ikke hjemme hos en praktiserende læge.

    Bipolar lidelse: http://bipolarforeningen.dk/?id=8605#Hvad er rapid
    Borderline: http://www.netpsykiater.dk/Htmsgd/borderline.htm

    Vh Anna
    (som ikke er psykiater!)
  • Indstillinger
    Hej
    I mine ører lyder som om du har et personlighedsproblem, tal med din læge, som om nødvendigt, kan henvise dig til en psykiater så du kan få en diagnose og den rette behandling. KH Helle8
Log in eller Registrér for at kommentere.