Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Erfaringer med eltroxin og hormon-prævention?

Hejsa
Jeg er i tvivl om hvilken prævention jeg kan bruge og om der er bivirkninger, når jeg samtidig får eltroxin mod for lavt stofskifte?

Jeg fik konstateret lavt stofskifte og begyndte på eltroxin i en periode hvor jeg forsøgte at blive gravid, så derfor har jeg fx aldrig prøvet kombinationen p-piller/eltroxin.

Blev mor for et år siden. En måned efter fødslen lå mit tsh på 0,3 og jeg havde det rigtig godt og min vægt var blevet næsten normal. Min læge satte mig herefter ned i medicindosis. 2-3 måneder senere lå mit tsh på 2,5, jeg var træt og havde taget 3-5 kg på. Herefter fik jeg lov til at øge min dosis eltroxin til det samme som før. Et par måneder efter fik jeg en hormonspiral, jeg har oplevet en del bivirkninger,som ifølge indlægssedlen meget snart BURDE gå væk. Men jeg har desuden taget ialt 17kg på uden at jeg har ændret på min kost (andet end end at jeg spiser mere regelmæssigt og varieret end i de første måneder efter fødslen), og da jeg fik målt mit tsh for nogle måneder siden var det steget til 6,5 (trods øget medicin). Herefter blev jeg sat en smule op i dosis og for 1,5 måned siden lå det så på 2,5 igen, uden at lægen vil sætte mig yderligere op i dosis, selvom jeg har det bedst på 0,3-1. Men vægten ligger på det samme og jeg er meget træt.

Min læge mener at jeg bare skal dyrke mere motion og at det hele er et spørgsmål om hvor mange kalorier jeg indtager. Jeg får ca 2000kcal om dagen, men det tror lægen vist ikke på. Jeg bevæger mig også meget mere end for et halvt år siden, men det tror lægen vist heller ikke på. Min læge nævnte også at det jo ikke var særlig slemt med et tsh på 6,5 og slet ikke med et på 2,5 og han udelukker totalt at der kan være en sammenhæng mellem hormonspiral og tsh-tal/øget vægt og at det bare er "psykisk" indbildning. Jeg er helt med på at hormonspiralen muligvis INTET har at gøre med min tsh og vægt. Ved også at kroppen ændrer sig efter en graviditet, men 17kg!!?

Så nu har jeg altså brug for at høre nogle erfaringer fra andre der har prøvet eltroxin og hormon-prævention. Jeg oplever mange bivirkninger ved hormonspiralen, men de skulle fortage sig snart, nu hvor jeg har haft den et stykke tid. Så hvis den IKKE påvirker stofskiftet og vægten, vil jeg jo ikke få den fjernet. Men hvis det er den der er skyld i den voldsomme vægtstigning skal den bare ud!! Jeg overvejer at skifte til p-piller, som jeg har brugt uden problemer inden jeg begyndte på eltroxin, men er bange for om der er bivirkninger kombineret med eltroxin.

Jeg orker næsten ikke at gå til lægen, fordi jeg synes at jeg bliver stemplet som løgner/hypokonder. Så jeg håber at nogen kan give mig et råd :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    Prøv at checke din medicin på www.interaktionsdatabasen.dk

    Det er en officiel hjemmeside (Institut for rationel farmakologi) og det kan godt tænkes der er registreret en interaktion (=at to typer medicin påvirker/ødelægger hinanden), og det kan meget vel tænkes at din læge ikke ved dette.
    mvh Lise
  • Indstillinger
    Hej..
    Jeg får ikke Eltroxin, men Euthyrox, men kan genkende noget i din beretning. Jeg fik for 1,5 år siden en hormonspiral, da jeg ikke må få almindelige p-piller, grundet hormon.. Jeg overvejer stadig at få den ud igen, men der er trods alt lidt fordele ved den. Jeg har f.eks. ingen mega store blødninger mere. Til gengæld pletbløder jeg ret meget og ret tit..og allerede i de første 2 mdr. tog jeg 2 kg. på, dette er steget til 5kg.. Jeg kan overhovedet ikke tabe mig og lever ekstremt sundt i forhold til mine omgivelser..
    Jeg har en ret lav TSH, har i det seneste halve år ligget mellem 0,19 og 0,56. Jeg øgede i medicin, da jeg havde kørt med 0,56 i et stykke tid, men tog derefter blot endnu lidt på..forstår ingenting ved det her.
    Jeg har endnu ikke fået min TSH målt efter seneste øgning, men jeg har fået lidt mere energi, så jeg regner da med at den er faldet igen.
    At jeg så ikke også taber mig er mærkeligt. Kender alt for godt de læger, der ikke tror på, at man lever sundt, så pt. skriver jeg ALT jeg spiser ned, sammen med det jeg laver fysisk. Måske giver det et større overblik. Jeg vejer endda noget af maden for at få et overblik over, hvor mange kalorier der er i det forskellige.
    Held og lykke med din fortsatte kamp..
    Knus Sanne
Log in eller Registrér for at kommentere.