Skal jeg stoppe medicinen?
Jeg har gennem godt tre måneder haft en mild depression. Jeg har gjort alt hvad læge og psykolog siger (motion, meditation mv) men der er ingen bedring. Så nu er jeg startet på Seltralin. I dag er tredje dag jeg på medicinen og jeg føler at jeg glider længere og længere ned i et sort hul. Er nu i tvivl om jeg bør stoppe med pillerne, eller om jeg skal give det lidt mere tid. Oven i er min kæreste meget imod at jeg spiser medicinen. Hvilket ikke gør tingene lettere for mig.
Håber nogen kan give lidt feedback om brug af medicin.
Håber nogen kan give lidt feedback om brug af medicin.
Kommentarer
Jeg faldt lige over dit oplæg herinde. Jeg kan se at du skriver at du har fået en mild depression. Jeg har en bachelor i medicin og har forsket indenfor psykiatriske sygdomme i nogle år så jeg har hørt en del omkring de forskellige psykiatriske sygdomme - og nej jeg er bestemt ikke ekspert! men jeg syns jeg vil dele hvad jeg ved og håber det kan hjælpe dig en smule.
Det er sådan, at medicinen, som bl.a. depressive får, først virker 2-6 uger efter du begynder at tage medicinen. Så hold ud! det skal nok blive bedre Jeg kan se at du kun er på 3. dagen og jeg ved at medicinen kan gøre dig meget træt her i starten.. men hold ud! Der er rigtig mange der falder fra i starten fordi medicinen starter med at give flere bivirkninger end goder, men det skal nok komme!
Hvad har din læge forklaret omkring medicinen? Man skulle jo tro at de fortæller hvordan det hænger sammen, men ved også godt at nogle tager lidt for let for det og tager det som en selvfølge at man ved alt.
Men ellers ring til lægen og snak med ham/hende
Jeg ønsker dig alt godt!! og held og lykke fremover! Er sikker på at du nok skal komme igennem dette
Det giver mig mod på at fortsætte med behandlingen.
Du spørger til hvad min læge har fortalt om medicinen, og der må jeg sige at jeg føler mig ført bag lyset. Da medicinsk behandling kom på tale, fortalte jeg at jeg ikke var så vild med det på grund af de mange bivirkninger. Så fik jeg at vide at det skulle jeg ikke være bekymret for eneste bivirkninger er mundtørhef og kvalme de første par dag. Synes bestemt ikke det var en korrekt beskrivelse.
Er glad for at min psykolog sagde til mig at jeg skulle sørge for ikke at være alene de første par dage af behandlingen.
Men pas på dig selv!
En sjælden bivirkning er ikke ensbetydende med at man ikke skal være opmærksom på den.
Men bare listen over de helt almindelige bivirkninger for op til 10% af patienterne er alen-lang, så lægen er helt igennem forkert på den med den der tro om at det kun er mundtørhed og kvalme.
Mon vedkommende har haft et par patienter der kun havde de bivirkninger og draget sin egen konklusion?
http://www.apoteket.dk/Laegemidler/Medi ... px?Id=3304
"MEGET ALMINDELIGE (over 10%)
Mundtørhed, kvalme, diarré.
Svimmelhed, søvnløshed, træthed, hovedpine.
ALMINDELIGE (1-10%)
Nedsat eller øget appetit.
Smagsforstyrrelser, fordøjelsesbesvær, opkastning, mavesmerter, forstoppelse, luft fra tarmen.
Hjertebanken, brystsmerter.
Hedeture.
Muskelsmerter.
Angst, uro, rastløshed, nervøsitet, koncentrationsbesvær, depression, personlighedsforstyrrelser, mareridt, gaben, rysten, muskelstivhed, ændring i hudens følesans, tænderskæren.
Hududslæt, øget svedtendens.
Ondt i halsen.
Seksuelle forstyrrelser.
Synsforstyrrelser, øresusen (tinnitus). "
Jeg kan da godt forstå, at der er mange patienter der stopper med at tage medicinen før den positive effekt kommer, hvis de ikke bliver forberedt på, at der er bivirkninger.
Hvis du magter det på et tidspunkt, så syntes jeg, at du skal opfordre den læge til at læse indlægssedlen der følger med Sertralin.
Sådan noget sjusk!!! Det er lige før han/hun skulle indberettes til patientklagenævnet.
Kan ikke finde den debatside, som startede dette her(grunden til jeg spørger)
Er der nogen grund til, at være bekymret ovre, at tage efexor?
Birthe