Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Skal jeg stoppe medicinen?

Redigeret 9 januar, 2012, 07:03 i Åben debat om depression
Jeg har gennem godt tre måneder haft en mild depression. Jeg har gjort alt hvad læge og psykolog siger (motion, meditation mv) men der er ingen bedring. Så nu er jeg startet på Seltralin. I dag er tredje dag jeg på medicinen og jeg føler at jeg glider længere og længere ned i et sort hul. Er nu i tvivl om jeg bør stoppe med pillerne, eller om jeg skal give det lidt mere tid. Oven i er min kæreste meget imod at jeg spiser medicinen. Hvilket ikke gør tingene lettere for mig.
Håber nogen kan give lidt feedback om brug af medicin.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Stinne,

    Jeg faldt lige over dit oplæg herinde. Jeg kan se at du skriver at du har fået en mild depression. Jeg har en bachelor i medicin og har forsket indenfor psykiatriske sygdomme i nogle år så jeg har hørt en del omkring de forskellige psykiatriske sygdomme - og nej jeg er bestemt ikke ekspert! men jeg syns jeg vil dele hvad jeg ved og håber det kan hjælpe dig en smule.

    Det er sådan, at medicinen, som bl.a. depressive får, først virker 2-6 uger efter du begynder at tage medicinen. Så hold ud! det skal nok blive bedre :) Jeg kan se at du kun er på 3. dagen og jeg ved at medicinen kan gøre dig meget træt her i starten.. men hold ud! Der er rigtig mange der falder fra i starten fordi medicinen starter med at give flere bivirkninger end goder, men det skal nok komme!

    Hvad har din læge forklaret omkring medicinen? Man skulle jo tro at de fortæller hvordan det hænger sammen, men ved også godt at nogle tager lidt for let for det og tager det som en selvfølge at man ved alt.

    Men ellers ring til lægen og snak med ham/hende :)

    Jeg ønsker dig alt godt!! og held og lykke fremover! Er sikker på at du nok skal komme igennem dette :)
  • Indstillinger
    Mange tak for dit input.
    Det giver mig mod på at fortsætte med behandlingen.

    Du spørger til hvad min læge har fortalt om medicinen, og der må jeg sige at jeg føler mig ført bag lyset. Da medicinsk behandling kom på tale, fortalte jeg at jeg ikke var så vild med det på grund af de mange bivirkninger. Så fik jeg at vide at det skulle jeg ikke være bekymret for eneste bivirkninger er mundtørhef og kvalme de første par dag. Synes bestemt ikke det var en korrekt beskrivelse.
    Er glad for at min psykolog sagde til mig at jeg skulle sørge for ikke at være alene de første par dage af behandlingen.
  • Indstillinger
    Det er da absolut heller ikke fair af din læge! lyt til din psykolog i stedet for. Men hvis du laver en simpel google søgning på din medicin kan du også se at der er lidt flere bivirkninger.. og ja selvom de mest generelle bivirkninger er kvalme osv. så er der jo meget forskelligt fra person til person hvilke bivirkninger man får og det burde din læge have fortalt dig! Men vær obs på at der kan gå noget tid før virkningen er at se - er sikker på den nok skal komme. Og til den tid skulle bivirkningerne også meget gerne fortage sig!! hjernen skal lige tilpasse sig medicinen så den modarbejder den i første omgang.

    Men pas på dig selv! :)
  • Indstillinger
    Hej det er ret typisk at praktiserende læger skriver setralin ud til patienter, det gør psykriatre der er uddannet i psykratri ikke så meget, du må læse indlægssedlen i dine piller, nogle piller giver selvmordstanker når man starter på dem , at komme i et sort hul lyder for mig til du skal kontakte lægen igen, vær altid opmærksom på forandring , du kan have fået for høj dosis , så du derfor bliver syg , det sker tit nu i starten, hvor lægerne giver ekstra medicin, hvis du er meget syg, for hurtigt at dempe sygdommen, men så bliver du istedet syg af evt for høj dosis og det tåler din krop ikke i længere tid, så får du en forgiftning af medicinen, så det er vigtigt du har forbindelse til lægen jævnligt og i samarbejde med lægen justere medicinen , eller få noget andet hvis det giver for mange bivirkninger. Har du andre sygdom siden lægen har valgt denne medicin. Citralopam er meget effektiv mod depression , spørg om du kan få noget andet hvis du er utryg ved disse her , der findes flere slags på markedet, det er ikke sikkert din krop tåler disse piller lægen vælger, kun du kan mærke det, bede om at få taget blodprøve og måle om dosis er ok til dig, og hjerte diagram, så hjertet er tilfreds med medicinen, når disse tal er fine, og du føler dig tilpas kan du være mere roligt. vi er nogle der skal have dette medicin, da vi vil blive syge og kan dø af vores sygdom hvis vi ikke spiser vores medicin, din kærste er i mod medicinen , det er der mange der er, men du bliver syg hvis du ikke får en pille, dette stof du får i pillen er noget din hjerne skulle have kunnet lave selv, men det kan din hjerne ikke derfor får du depression, og må have det kunstigt til din hjerne , så hjernen bliver rask. og du frisk igen. jeg får forebyggende medicin mod depression. men tale med lægen snarest mulig. hvis der stadig bliver ved at være problemer med lægen, så bliv henvist til en psykriatre de har 10 gange mere forstand på depression, psykisk end en alm læge, er ikke speciale i dette. god bedring
  • Indstillinger
    Antidepressiv medicin kan have nogle alvorlige bivirkninger - inklusiv selvmordstanker - så at sige, at det bare giver mundtørhed og kvalme et par dage er da direkte uansvarligt.
    En sjælden bivirkning er ikke ensbetydende med at man ikke skal være opmærksom på den.

    Men bare listen over de helt almindelige bivirkninger for op til 10% af patienterne er alen-lang, så lægen er helt igennem forkert på den med den der tro om at det kun er mundtørhed og kvalme.
    Mon vedkommende har haft et par patienter der kun havde de bivirkninger og draget sin egen konklusion?


    http://www.apoteket.dk/Laegemidler/Medi ... px?Id=3304

    "MEGET ALMINDELIGE (over 10%)
    Mundtørhed, kvalme, diarré.
    Svimmelhed, søvnløshed, træthed, hovedpine.

    ALMINDELIGE (1-10%)
    Nedsat eller øget appetit.
    Smagsforstyrrelser, fordøjelsesbesvær, opkastning, mavesmerter, forstoppelse, luft fra tarmen.
    Hjertebanken, brystsmerter.
    Hedeture.
    Muskelsmerter.
    Angst, uro, rastløshed, nervøsitet, koncentrationsbesvær, depression, personlighedsforstyrrelser, mareridt, gaben, rysten, muskelstivhed, ændring i hudens følesans, tænderskæren.
    Hududslæt, øget svedtendens.
    Ondt i halsen.
    Seksuelle forstyrrelser.
    Synsforstyrrelser, øresusen (tinnitus). "


    Jeg kan da godt forstå, at der er mange patienter der stopper med at tage medicinen før den positive effekt kommer, hvis de ikke bliver forberedt på, at der er bivirkninger.

    Hvis du magter det på et tidspunkt, så syntes jeg, at du skal opfordre den læge til at læse indlægssedlen der følger med Sertralin.
    Sådan noget sjusk!!! Det er lige før han/hun skulle indberettes til patientklagenævnet.
  • Indstillinger
    Hej! Jeg studsede lige over dit indlæg. Jeg er også selv begyndt på sertralin 25 mg for 3 måneder siden. Jeg var også meget skeptisk i starten, og var meget ked af at skulle tage medicin. Men det har hjulpet mig rigtig godt, synes helt sikkert du skal give det 6-8 uger. Jeg fik det for angst og let depression, og medicinen gør at jeg har kunne fortsætte studiet uden at skulle holde pause. Kan du forklare lidt mere om hvorfor din kæreste er imod medicinen? En ting jeg selv har lært at tænke på er at man jo også får medicin ved alle mulige andre somatiske lidelser, og hvorfor ikke udnytte at der findes medicin i dag der kan hjælpe en? - det er dog ligeså vigtig at få noget psykolog hjælp samtidig. Medicinen fjerner kun symptomerne så det er til at leve.
  • Indstillinger
    er hel ny i dette forum.
    Kan ikke finde den debatside, som startede dette her(grunden til jeg spørger)
    Er der nogen grund til, at være bekymret ovre, at tage efexor?
    Birthe
Log in eller Registrér for at kommentere.