Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Vokser jeg ikke mere?

Redigeret 12 december, 2011, 17:07 i Teenagere
Hej med jer :-)
Jeg er en dreng på 18 år, og jeg fylder 19 om en måned. Jeg skriver pga. min vækst. Jeg kom meget sent i puberteten. Som 16-årig var jeg under 160 cm høj, og på dette tidspunkt fik jeg taget et røntgenbillede af min hånd, som viste, at min knoglealder var 2,5 år forsinket (dvs. 13,5 år på daværende tidspunkt). Jeg har altid været tynd og dyrket ekstremt meget sport (fodbold og cykling på højt niveau). Da jeg blev 16 år, stoppede jeg dog pga. en skade. Det førte til, at vækstspurten langsomt satte ind, og i dag er jeg ca. 172-173 cm høj. I de seneste næsten to år er jeg imidlertid kun vokset 1-2 cm, og det bekymrer mig lidt. Jeg vil meget gerne være højere, og jeg håber også på at blive det. Selvom højden har været et større problem for mig, end det er nu, går det mig stadig på og påvirker mig psykisk. Mit håb knytter sig til det faktum, at min far er omkring 180 cm høj. Det samme er både min morfar og farfar, og min onkel er over 180 cm høj. Dermed er jeg klart den laveste "mand" i familien. I forhold til dette har jeg tre spørgsmål:
- Bliver jeg højere? Ifølge anslåede beregninger (ud fra min far og mors højde) burde jeg blive 183 cm høj. Men kan jeg nå det?
- Kan jeg forvente, at min knoglealder har udviklet sig normalt, siden jeg fik taget røntgenbilledet som 16-årig, eller bør det undersøges nærmere igen?
- Og endelig: Vil behandling med væksthormon være aktuelt?
På forhånd tak :-)
Mvh den bekymrede

Kommentarer

Log in eller Registrér for at kommentere.