Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Usandhed på forsiden af Netdoktor

Redigeret 11 november, 2011, 04:26 i Ris og ros til Netdoktor
Hermed ikke bare ris, men en virkelig kraftig kritik af Netdoktors forside, hvor der står følgende:

ET GLAS RØDVIN OM DAGEN GIVER KRÆFT

(!)

Hvis det passede, så ville et stort antal voksne i Danmark enten være syge af kræft eller døde! Hospitalerne ville være overfyldte, og Københavns gader ville ligge øde hen. Der ville ikke være nogen læger til at helbrede de syge, for lægerne tager sig jo også regelmæssigt et glas rødvin.

Jeg synes, at det er fint, at Netdoktor refererer videnskabelige undersøgelser. Men man må gengive resultaterne korrekt, altså

ET GLAS RØDVIN OM DAGEN ØGER RISIKOEN FOR KRÆFT

Selvfølgelig er der en tradition for, at man lige ”strammer” en overskrift lidt. Men det svækker tilliden til Netdoktor og i det hele taget til oplysninger om videnskabelige undersøgelser og sundhedsråd, hvis skribenten skriver noget usandt.

Mange hilsner

Kameliadamen

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Kameliadamen1

    Tak for din tilbagemelding omkring vores forside-nyhed, der handler brystkræft og alkohol.

    Jeg beklager den unødige stramningen af overskriften. Jeg vil hurtigst muligt sørge for at ændre den, så den svarer til nyhedens egentlige budskab.

    Med venlig hilsen
    Lone Elisabeth Tangvig,
    Netdoktor.dk
  • Indstillinger
    Hej Netdoktor

    Det er fint, at I er lydhøre over for kritik. Tak for rettelsen til:

    ALKOHOL ØGER RISIKO FOR BRYSTKRÆFT

    At rettelsen faktisk betyder noget, kan jeg tydeliggøre ved at fortælle, at jeg selv blev narret af den første overskrift (hvilket fremgår af mit forslag til rettelse):

    Selvfølgelig var jeg klar over, at det ikke kunne passe, at alle automatisk får kræft af at drikke rødvin. Men at det udelukkende er risikoen for kræft, der stiger.

    Men jeg troede, at der var tale om kræft som sådan, og ikke udelukkende brystkræft. Nu kan den ene halvdel af befolkningen ånde lettet op (selv om jeg dog har hørt, at enkelte mænd får brystkræft).

    Til gengæld er der flere, der (med rette) bliver bekymrede, fordi der nu i overskriften står, at det er alkohol generelt, der øger risikoen for brystkræft. Jeg blev faktisk narret til at tro, at jeg roligt kunne tage mig en øl eller en snaps, når det nu var rødvin, den tidligere overskrift påviste kræftfare ved.

    Det er kun en overskrift, jeg ved det godt. Men mange mennesker med en travl hverdag når kun at læse overskrifterne. Derfor er det vigtigt, at det er korrekt, hvad der står i en overskrift.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Og jeg tænkte nu kan det sørme også være lige meget. Så er det ene sundt, så er det andet sundt og dagen efter er det modsat. De er skøre i hovedet allesammen.
    Mon ikke de fleste mennesker er dødtrætte af alle de advarsler og trusler, jeg tror det. Flere i min omgangskreds har da udtalt, nu gider de ikke "sundhed" mere.
    Nogle forskere får deres navn frem, mon ikke det i virkeligheden er det, det handler om. Mere end "sundhed for folket".
  • Indstillinger
    Hej Persille

    Nåeh, at forskerne alle sammen skulle være skøre, kan jeg nu ikke give dig ret i ;o)

    Den forsker, der har lavet forskning, der viser, at rødvin skulle være godt for hjerte- og karsygdomme, kan jo ikke gøre for, at en anden forsker bagefter påviser, at alkohol øger risikoen for brystkræft.

    Det er jo to forskellige ting. Man kan da sagtens forestille sig, at et bestemt fødemiddel er godt mod en bestemt sygdom og dårligt for en anden sygdom. Hvis det faktisk forholder sig sådan, så kan forskerne jo ikke gøre noget ved det. De fortæller jo bare, hvad de finder ud af.

    I øvrigt skal der foretages mange undersøgelser, før man kan være sikker på, at et bestemt forskningsresultat er korrekt. Så derfor er meget forskning behæftet med usikkerhed.

    Personligt er jeg glad for at få at vide, hvad forskerne finder ud af. Så kan jeg følge et forsigtighedsprincip. Men jeg tager mig nu stadig et glas rødvin i ny og næ. (Jeg er egentlig spændt på at finde ud af, om min nye blodtryksmedicin (kopi af Cozaar) kan forenes med alkohol. Da jeg fik Atacand eller Amias kunne jeg stort set ikke tåle alkohol).

    Det er klart, at det kan forekomme forvirrende med alle disse forskelligartede forskningsresultater. I den situation må man kunne forlange, at journalisterne i det mindste gengiver forskningsresultaterne korrekt!

    Mange hilsner

    Kameliedamen
  • Indstillinger
    Ja, ja Kameliadamen. Overdrivelse fremmer forståelsen.

    Naturligvis er det godt med forskning, men man bliver altså træt i hovedet af, der hele tiden bliver ændret på resultaterne. Man tænker bare: Ok, "i morgen" er det sundt alligevel. Hvis du forstår, hvad jeg mener.

    Også hilsen til dig fra mig
Log in eller Registrér for at kommentere.