Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hjerteflimmer på rejse?

Redigeret 9 november, 2011, 05:51 i Hjerteproblemer
Jeg skal til Kenya til jul, i 3 uger.
I sidste uge blev jeg indlagt med forkammerflimmer og fik stød 3 gange. Det hjalp ikke!!!
Nu skal jeg så vente på at blive indkaldt til en varmebehandling/brænding af nogle forbindelse i hjertet.

Er der nogen der har erfaring med hvad rejseforsikringen siger til alt dette??

Jeg skal forhåndgodkendes og jeg skal have en lægeerklæring af egen læge (på onsdag)
Jeg går og bliver så trykket af uvisheden, derfor prøver jeg at få LIDT svar her..

KH Lisbeth

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg tror ikke du må rejse med passagerfly når du har dårligt hjerte , Hvorfor sætte livet på spil for en tur til afrika , vent til lægerne har behandlet dit hjerte. og se hvad livet så byder dig af rejser. det er ikke alle vores drømme der bliver opfyldt . da vi ikke alle tåler at rejse jorden rundt. så må vi få vores drømme opfyldt på andre måder , at se film fra steder vi ikke selv kan komme , mm , der hvor du har tegnet rejse forsikring kan du ringe og spørge hvad de dækker og siger til du er syg inden du rejser. om de vil dække for dig . god bedring
  • Indstillinger
    Hej Solsort

    Ja, jeg har erfaringer med samme problem - dog med den forskel, at det hjalp øjeblikkeligt hos mig at få stød.

    Men der var hos mig den komplikation, at jeg havde ventet for længe med at kontakte lægevagten. Jeg kendte ikke noget til hjerteproblemer og anede ikke, at man ikke må gå med, hvad der jo viste sig at være atrieflimmer ret længe, fordi der så vil være risiko for, at der kan dannes blodpropper.

    Inden hjerterytmen blev normaliseret med stød, blev jeg derfor grundigt undersøgt for blodpropper med et kamera ned gennem spiserøret. De fandt ikke nogen, men alligevel mente lægerne, at der var en risiko for blodpropper, så derfor blev jeg sat i behandling med blodfortyndende medicin (Marevan).

    Får du blodfortyndende medicin?

    Jeg havde også planer om en længerevarende rejse umiddelbart efter sygehusopholdet. I mit tilfælde var det ca. 3 uger efter, og det endte med, at jeg aflyste rejsen. Jeg har et godt forsikringsselskab, der betalte alle pengene for rejsen tilbage – heldigvis.

    Den første vanskelighed i forhold til at gennemføre rejsen, som jeg stødte på, var reglen om, at Sygeforsikringen som udgangspunkt ikke vil give tilladelse til rejser, der foretages mindre end en måned efter at man har været indlagt. I det tilfælde skal man søge særlig godkendelse, og det gik jeg så i gang med.

    Lægerne på sygehuset sagde, at der egentlig ikke var noget i vejen for at rejse, selv om jeg havde haft et enkelt anfald af atrieflimmer. De betragtede dog atrieflimmer som en kronisk sygdom, men sagde, at mennesker med kroniske sygdomme jo også har brug for at rejse, og at der jo også findes udmærkede sygehuse med udmærkede læger i udlandet, hvis jeg skulle få et anfald på rejsen.

    MEN… der var et stort problem, og det var, at den blodfortyndende behandling ikke virkede. Man får taget blodprøver for at finde ud af, hvor stor dosis Marevan, man skal tage, men efter adskillige blodprøver var den rette dosis stadig ikke fundet efter ca. 14 dage.

    Jeg gik i gang med at søge forhåndsgodkendelse hos Sygesikringen eller S.O.S, som det hedder, og folkene dér sagde, at der nok ingen problemer ville blive for at jeg kunne gennemføre rejsen, bare jeg fik min blodfortyndende behandling til at virke.

    Men da der ikke var nogen nær udsigt til, at den blodfortyndende behandling kunne blive effektiv, valgte jeg at droppe rejsen. Jeg syntes selv, at det hele virkede noget risikabelt, især fordi jeg rejser alene. Men jeg havde det godt og kunne sikkert godt have gennemført rejsen.

    I dag er jeg tilfreds med min beslutning om at aflyse rejsen på det tidspunkt. Et år senere gennemførte jeg rejsen uden problemer.

    Der er ligheder, men også forskelle i din og min situation:

    1. Det hjalp dig ikke at få stød, og du skal så indlægges én gang til for at få en nerve brændt over. Du er jo nødt til at vente og se, hvor godt den behandling hjælper dig.

    2. Du skal til Kenya, som ikke er dækket af den offentlige sygesikring. Jeg skulle til et land, der lå inden for det område, som Sygesikringen dækker. I dit tilfælde må det så være dit private forsikringsselskab, der skal forhåndsgodkende dig, på baggrund af lægeoplysningerne.

    Går du så rundt med atrieflimmer hele tiden? Jeg fik jo at vide, at atrieflimmer (på grund af faren for blodpropper) skal normaliseres inden 48 timer! Men der er måske forskellige sværhedsgrader.

    Regner du med at få denne behandling (overbrænding af nerve) inden rejsen? Jeg kan ikke se, hvordan din læge skal kunne udtale sig allerede på onsdag. Han vil jo i så fald udtale sig på baggrund af din nuværende situation.

    Hvis du desuden får blodfortyndende behandling, så skal den være effektiv, for at du kan rejse.

    Du skriver, at du føler dig trykket af uvisheden. Den situation kan jeg helt sikkert genkende. Det hjalp mig meget at træffe beslutning om, at jeg ville blive hjemme. Det er ærgerligt, at en sådan rejse må aflyses, men uvisheden kan være en stress-faktor, der forværrer sygdomsproblemet.

    Jeg håber, at du finder en løsning.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Tusind tak for de fine og ret detaljerede svar.
    Jeg vil prøve at svare på de spørgsmål der bliver stillet:
    Ja jeg har flimmer nu, hele tiden. Det at du skal have stød inden for 48 timer er pga hvis der ligger en lille blodprop i hjertet, bliver den sendt ekspres op i hjernen ved stød. Jeg har fået maravan i 6 år og det er i niveau.
    Jeg skal have brændt nerver EFTER rejsen... nemlid sidst i jan.
    Jeg skal bruge lægeerklæring til min private forsikring, der så på baggrund af denne skal forhåndsgodkende at jeg rejser.

    Jeg har fået stød 8 gange. Og det er ikke alle gange det hjælper mig. Nogle gange får jeg Codorone som skal hjælpe hjertet til at slå over i sunusrytme... men det gik altså ikke denne gang.

    KH Solsort
  • Indstillinger
    Hej Solsort

    Tak for oplysningen om årsagen til, at man skal have stød inden 48 timer.

    Mit svar var vist ikke til meget hjælp, for du har åbenbart mere erfaring, end jeg har. Jeg har senere haft tre anfald – alle tre i sommeren 2011. Ingen af gangene var det nødvendigt med stød.

    Men jeg har lagt mærke til, at jeg bliver meget utilpas, hvis det går for længe (dvs. mere end et par timer), inden hjerterytmen bliver normal. Jeg bliver usikker på benene og føler mig svag. I den tilstand ville jeg ikke kunne rejse nogen som helst steder.

    Her i sommer har jeg flittigt brugt forskellige husråd, som jeg har fået. To forskellige læger har fortalt mig, at det skulle hjælpe at gnide sig på halsen. Dér skulle der sidde en nerve, som skulle kunne påvirke hjertet. En anden læge fortæller mig, at det skulle hjælpe at hoste. Selv har jeg en ide om, at et kraftigt nys ville kunne få hjertet til at slå normalt. Desværre kunne jeg ikke nyse på kommando, hverken ved hjælp af rå chilipeber eller sort peber, som ellers altid får mig til at nyse.

    Mit første anfald her i sommer gik over, ved at ambulancen kørte over et bump i vejen! Derfor forsøgte jeg ved de to efterfølgende anfald at efterligne et sådant bump, ved at lade mig dumpe ned i sengen. Men heller ikke dette trick lykkedes. Heldigvis gik begge disse anfald over af sig selv efter et par timer.

    Har du set, at der på forsiden af Netdoktor er en henvisning til en artikel om atrieflimmer? Men måske er der ikke noget nyt at hente for dig.

    I øvrigt drikker jeg meget urtete, af citronmelisse (som også kaldes hjertensfryd) blandet med hvidtjørn. Begge dele skulle have en gavnlig indflydelse på hjertet. Desuden sørger jeg for ikke at mangle mineraler. De to af gangene, hvor jeg har haft anfald, har jeg haft kaliummangel, så jeg tager masser af kaliumtilskud og desuden magnesiumtilskud og Q10, som også skulle være godt for hjertet.

    Jeg nævner alle disse husråd og tricks, for måske er der noget, du kan bruge :o)

    Nu vil jeg ønske dig held og lykke, hvad enten du vælger at rejse eller ikke.

    Mange hilsner

    kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg har prøvet med Codorone, som er en ret stærk/virksom medicin, for at prøve om det vil slå tilbage i normal rytme.. Og det vil det ikke. Så jeg skal nok ikke gøre mig forhåbninger om at jeg selv kan bidrage yderligere til det.

    Jeg kan dog oplyse at jeg i dag, har genoptaget min motion på fitnesshold. Jeg kunne faktisk lige så meget som før. Jeg havde ikke troet det da jeg er ret forpustet af næsten ingenting. Men det kunne jeg og det er jeg meget glad for. Motion hører med til min 'nye livsstil'= Jeg er ved at tabe mig og blive i bedre form til min rejse.
    Og jeg kan mærke at jeg ikke kan udholde tanken om at jeg ikke kan komme afsted. Jeg skal til læge i morgen.
    Det er første gang jeg skriver i netdoktor og det er faktisk interessant at hør fra andre der fejler det samme... erfaringer og behandlingsmetoder.

    KH Lisbeth
  • Indstillinger
    Hej Lisbeth

    Du skriver, at det er første gang du skriver her på Netdoktor.

    Så vil jeg benytte lejligheden og ønske dig velkommen her på debatterne :o)

    Som du måske har set, benytter jeg Netdoktor flittigt. Jeg synes også, at det er lærerigt at udveksle erfaringer. Dog må man altid holde sig for øje, at folk er forskellige, og helbredsproblemer er individuelle, så derfor kan vi ikke altid bruge hinandens råd helt slavisk. Men min erfaring er, at i og med at man læser om andres forslag til løsninger, får man selv helt nye idéer til, hvordan et problem kan løses.

    Jeg forstår altså på dig, at du nu har hjerteflimmer hele tiden og ikke bare anfald med lange mellemrum, som jeg har haft.

    Har du en blodtryksmåler, så du løbende kan tjekke din puls og dit blodtryk? Jeg har meget glæde af at have et sådant apparat, som jo også kan registrere, hvis hjertet slår uregelmæssigt.

    Mellem anfaldene, som jeg heldigvis kun har haft 4 af, er min hvilepuls ret lav. For et par dage siden målte jeg min puls til 49, men det er også det laveste, jeg har set. Normalt er hvilepulsen 56-57. Så jeg kan ikke tage medicin forebyggende mod hurtig puls, for så bliver min normale hvilepuls for lav.

    Under anfaldene ryger min puls op på 120-130, og første gang var pulsen helt oppe på 160. Som jeg skrev, ville jeg aldrig kunne rejse nogen som helst steder hen under et anfald.

    Jeg lægger mærke til, at der i artiklen om atrieflimren her på Netdoktor står:

    ”Under et anfald må man hvile sig, og herefter går tilstanden ofte i ro efter 1-2 timer. Ved ubehag, smerter, åndenød eller svimmelhed, kan det være påkrævet at kalde 112, da der vil være risiko for hjertepumpesvigt med blodtryksfald og besvimelse.”

    Min erfaring er også, at det er bedst at holde sig i ro under et anfald, for mit hjerte pumper meget overfladisk under et anfald, og det fører hurtigt til, at jeg bliver svagere. I den situation går det ikke an at fare for meget rundt.

    Derfor undrer det mig, at du kan gå til fitness. Men som sagt, ethvert helbredsproblem er individuelt, og det gælder om at mærke efter, hvad man har det bedst med.

    Jeg mener, at de tre anfald, jeg har haft i sommerens løb, skyldtes fysisk anstrengelse i kombination med kaliummangel. Derfor prøver jeg så vidt muligt at lade være med at overanstrenge mig fysisk, og jeg sørger for at hjertet ikke mangler næringsstoffer, der er livsvigtige for dets funktion, især kalium og magnesium. Men når man har en have, som jeg har, er det ikke så nemt at lade være med at knokle, for hækken skal jo klippes, og der er også andre opgaver, der kræver fysisk anstrengelse.

    Har du nogen ide om, hvad dit atrieflimmer kommer af?

    Da jeg kom hjem fra sygehuset første gang, fandt jeg en god engelsksproget Internetside, der opregnede mange mulige årsager. Desværre kan jeg ikke finde den lige nu, men de mulige årsager var nogenlunde sådan her:
    1. Psykisk stress
    2. Fysisk anstrengelse
    3. Alkohol
    4. Rygning
    5. For højt blodtryk
    6. For høj vægt
    7. Næringsstofmangler, især magnesiummangel
    8. Visse fødemidler, der indeholder det såkaldte tyramin, f.eks. marineret sild, rødvin, vindruer, spegepølse
    8. Det tredje krydderi

    Nu kan jeg forstå på dig, at du sætter din lid til den behandling, som er planlagt for dig i januar. Og det kan jeg godt forstå. Jeg går nok snarere efter at finde ud af, hvad årsagen til anfaldene er, og gøre noget ved disse årsager.

    Hvis du er interesseret, har jeg skrevet om emnet i en anden debat:

    viewtopic.php?f=242&t=27593

    Men lige nu fokuserer du vel på din forestående rejse og på at blive klar til den. Jeg krydser fingre for dig ;o)

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Taaak for dit svar.

    Ja jeg har flimmer hele tiden.

    Jeg syntes at motion altid står højt på prioriteringslisten, også når det gælder til folk med hjerteproblemer.
    Jeg ryger og drikker ikke. Og er ikke så meget klar over det med magnesium, men det kan jeg jo spørge min læge om.
    Min hvilepuls er meget lav, og det er også pga det medicin jeg får for at stabilisere hjerter til at blive i rytme. Jeg får selesok og diogsin. Så pulsen er ofte nede på under 50. Men nu er den jo højere.

    KH Lisbeth
  • Indstillinger
    Hej Lisbeth

    Jeg vil lige advare dig om, at din læge nok vil ligne et spørgsmålstegn, hvis du begynder at tale om mangel på mineraler, der er livsvigtige for hjertets funktion.

    Sådanne emner er ikke noget, almindelige læger normalt beskæftiger sig med. Men det burde de, efter min mening!

    Læger vil normalt sige, at hvis man bare spiser en almindelig sund dansk kost, så kommer men ikke til at mangle noget som helst.

    Det udsagn kan man jo godt stille spørgsmålstegn ved, men hvad værre er: Mange former for lægeordineret medicin, driver næringsstoffer ud af kroppen, og man kan derfor komme til at mangle. Den problemetik beskæftiger lægerne sig desværre ikke med – normalt.

    For mit vedkommende er synderen den vanddrivende medicin, som jeg får som blodtryksnedsættende medicin, som giver mangel på kalium, natrium, zink og magnesium.

    Hvis du ser i skemaet i denne henvisning:

    http://www.cetcenter.dk/pdf-filer/artik ... midler.pdf

    … vil du se, at Digoxin kan give mangel på calcium og magnesium, og Selo-zok kan give mangel på Q10. Jeg ved, at i hvert fald magnesium er ekstremt vigtigt for hjertefunktionen, og det er Q10 også. Jeg tager tilskud af både magnesium og Q10.

    Det kan ikke betale sig at diskutere med lægerne om den slags sager. Hvis de ikke har lært noget om det under deres uddannelse, så er der jo ikke noget at gøre ved det ;o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.