Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Depression eller ej ?

Redigeret 26 december, 2011, 14:36 i Studerende og unge
Jeg ved ikke om jeg har depression.

Jeg sover rigtig meget og vil hele tiden sove, jeg kan sover altid når jeg kommer hjem fra skole. Det eneste jeg laver er at gå i skole, sove,spise,ser tv, og sove .sådan er mine fleste dage

Jeg orker ikke lave noget! Orker dårlig nok at gå i bad.

Når jeg spiser , spiser jeg ikke ret meget selvom jeg er pisse sulten men bliver hurtigt mæt

Nogen der kan hjælpe mig ? :(

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej du og dine forældre skal have en dobbelt tid hos lægen og fortæl din træthed til lægen, det kan være depresion, men også andre ting, der viser sig når man er ung , som arvlige psykisk sygdomme. som også starter med meget træthed. ring at bestille en dobbelt tid så lægen har god tid at tale med dig . Din mave er måske heller ikke så stor så der ikke kan indeholde meget mad på en gang. når du er mæt , skal du ikke spise mere , så bliver du meget dårlig. Held og lykke
  • Indstillinger
    Hey tak for din tid til at svare

    Jeg er 19 år så regner ikke med at det er nødvendigt at tage dem med vel ?

    Jeg har været til lægen for med min træthed og hvilke viste jeg en lille smule for lavt blodprocent og fik nogen jernpiller, hvilket ikke har hjulpet. Men hensyn til at jeh bliver hurtig mæt , sådan har det ikke altid været har altid kunne spise meget. Folk spørger tit om
    Jeg har spiseforstyrrelser, hvilket jeg ret tit bliver sur over fordi det har jeg slet ikke, før tiden spiste jeg meget og hele tiden jeg taber det bare meget hurtigt uden at gøre noget for det, vil lige sige jeg vejere 54 kg og er 167 høj

    Du skriver det kan være ændre arvelige psykiske sygdom, kan du evt nævne hvad det kan være? , efter hvad jeg ved har min familie ikke lidt af en psykisk sygdom.
  • Indstillinger
    Hej

    Det du fortæller kunne tyde på depression, det er vigtigt at du får den rigtige behandling hurtigt. Hvis du får en akut tid hos lægen med den mistanke, har han eller hun et skema de spørger og bedømmer ud fra. Det der betyder mest er hvordan du selv oplever det? Hvis du også har negative tanker hele tiden, og sover for at undgå dem, ville jeg selv ikke være i tvivl. Du kan i så fald blive tilbudt psykolog eller psykiater og måske piller, efter lægens skøn. God bedring Helle8
  • Indstillinger
    Hej Helle. Tak for dine råd. Jeg har været til lægen for et par måneder siden hvor jeg sagde jeg vil sove hele tiden og orker ikke særlig meget, det eneste han gjorde var at måle mit blødprocent og fandt ud af det var en lidt lavt, og sagde jeg skulle tage jernpiller. Han nævnte slet ikke ordet depression overhovdet.
  • Indstillinger
    Du kom og sagde, at du var meget træt, og du havde for lav blodprocent, så det var da fornuftigt nok at forsøge om ikke jerntilskud kunne hjælpe.

    Nu har det så vist sig, at det ikke bare var det der var problemet.
    Derfor skal du naturligvis til lægen igen, så han/hun kan hjælpe dig med at finde ud af hvad der er galt.

    Træthed, manglende overskud og nedsat appetit er ganske rigtig symptomer på depression, så jeg syntes bestemt at du skal tale med lægen om den mulighed.
    Men det kan også være tegn på fysisk sygdom, så hvis du ikke har nogen af de andre depressive symptomer (tag evt. depressiontest her på Netdoktor) skal du ikke lægge dig fast på at det er en depression du har.
    Men når du selv er inde på at det kan være en depression, går jeg ud fra det :)

    Som udgangspunkt er min holdning, at du til en start skal forsøge at undgå antidepressiv medicin.

    Få målt dit d-vitaminniveau.
    Det siges at kunne have indflydelse på depression.
    Du kan tale med lægen om, om dine stofskiftetal skal tjekkes. Problemer med stofskiftet kan så vidt jeg ved også give de symptomer.

    Spørg lægen om han/hun har en sollyslampe/lysterapilampe du kan låne. Det er der nogen læger der har. Ellers kan du tale med dine forældre om at købe en.
    Den kan hjælpe til at give dig mere energi.

    Tal med lægen om den nedsatte appetit. Måske er en snak om sund kost nok, men hvis det ikke er nok til at motivere dig til at spise ordentligt, så kan lægen nok hjælpe dig med at lægge en kostplan.
    For ordentlig kost er VIGTIG i forhold til psykiske problemer, og såmænd også bare i forhold til energi generelt.

    Bed en veninde eller dine forældre om hjælp til at få motion. Det lyder ikke som om, at du magter at gøre det selv som du har det for tiden. En rask gåtur hver dag - bare lige en halv time - og så pulsen helt op mindst et par gange om ugen.
    Det øger energien (også selvom det virker helt uoverskueligt) og så har det en stabiliserende virkning på psyken (jeg taler af erfaring og desuden kan man læse sig til det).

    Du kan formodentlig få en henvisning til psykolog, men måske kan din læge hjælpe dig tilstrækkeligt med nogle samtaler.

    Jeg håber at du vil følge mine råd om kost, motion og lysterapi, men det er ikke en undskyldning for ikke at gå til lægen.
  • Indstillinger
    Hej igen

    En depression kan påvirke både spise- og søvnmønster. Jernmangel kan medføre en depressionslignede tilstand.
    Måske kan du ikke optage jern? Vitamin B kan hjælpe; det understøtter og skærper appetitten; sammen med vitamin C har de betydning for ens psykiske befindende.

    Du kunne overveje at få en helbredsundersøgelse med mineral- og vitaminniveau samt depression i tanke. Det der betyder mest er selvfølgelig hvordan du ellers har det og hvad din egen fornemmelse siger dig, det er altid et godt fingerpeg.
    God bedring Helle8
  • Indstillinger
    Umiddelbart stemmer symptomerne overens med en depression, men du skriver ikke noget om, om du føler dig trist eller nedtrykt, som jo er nogle af kernesymptomerne på depression.

    Men på den anden side vil jeg sige, at det sagtens kunne være starten på en depression. I starten var jeg nemlig også rigtig træt og sov hele tiden.

    Men da det tyder på noget psykisk synes jeg helt klart, at du skal snakke med din læge igen, som evt. kan henvise dig til en psykolog.

    Mange hilsner
    Ida
Log in eller Registrér for at kommentere.