Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Pludseligt ildebefindende

Redigeret 12 marts, 2013, 11:37 i Åben debat for kvinder
Hej med jer.

Jeg er en ung kvinde på 22 år.
Jeg tager p-piller.
Jeg har oplevet to gange at få en form for pludseligt ildebefindende.
Den første gang var da jeg gik i 5. klasse og anden gang (og den værste) var for ca. 1 år siden.
Lige pludseligt får jeg koldsved, får MEGET kvalme og føler at jeg skal på toilettet og lave stort MED DET SAMME. Jeg bliver helt grå-gul i ansigtet, susen/ringen for ørene og det sortner for øjnene.
Den første gang var midt i skoletiden. Sidste gang var lige efter jeg var steget på en bus. Jeg skyndte mig ind på det nærmeste sted, hvor der var et toilet, og det var tilfældigvis på en politistation. Jeg spurgte efter et toilet og damen i receptionen så helt forskrækket ud da hun så mig. Hun viste mig hen til et toilet og jeg gik derude. Der gik ikke 2 min. hvorefter hun stod uden for døren og spurgte om hun skulle ringe efter en ambulance, så jeg må have set ret vag ud.

Nu er mine spørgsmål så:
Er der nogle, som har oplevet noget lignende?
Er der nogle, som ved hvad det er og hvad det skyldes?

Håber virkeligt på et svar, for det bekymrer mig noget, men vil ikke til læge med det, før det opstår igen (hvilket jeg ikke håber at det gør).


Mvh. Louise.

Kommentarer

  • Indstillinger
    tager du vædske nok daglig
  • Indstillinger
    Det lyder umiddelbart som et panikanfald. Har prøvet nøjagtig det samme en enkelt gang. Jeg blev faktisk så bange, at jeg ringede 112.... De ville "selvfølgelig" ikke gøre noget, sagde at jeg sku tage til egen læge. Der fik jeg målt forskellige ting og alt var som det sku være. Der har heldigvis ikke været noget siden, kun lidt optræk til det en gang imellem. Men så har jeg kunne berolige mig selv inden det blev for slemt. Jeg går ud fra, at det var et panikanfald jeg havde, ved ihvert fald ikke hva det ellers ku være....
  • Indstillinger
    Hej jeg synes du skulle gå til din læge nu og få en sundhedstjek, blodtryk, hjerte diagram , det kan sakre angst, men også andre alvorlige ting der skjuler sig bag. denne reaktion, det er helt normalt at kaste op når kroppen bliver dårlig af en eller anden årsag , samt du bliver angst hvad der sker. du nævner det sortner for øjnene og suser, så er du tæt på at kunne falde om , evt at besvime , dit blodtryk falder, når det sortner for øjnene , og det kan også være grunden til at du får toilet trang. lige før en besvimelse. hvor man ikke kan holde sig. du skal ikke vente til det kommer igen, tag det som en advarsel de to gange det nu har været. og bliv tjekket godt igennem. hos lægen og evt syghus. god bedring.
  • Indstillinger
    du skal kontakte din læge --og få det undersøgt ---min gamle læge sagde altid----
    den bedste medicin er at få opklaret hvad det er der generer
  • Indstillinger
    Tak for de mange svar. :)

    Solo13: Ja, jeg får nok væske ind dagligt.. Der har i hvert fald ikke været nogle ændringer i min væskeindtagen de dage, hvor det er sket.

    Jeg har godt nok noget angst i forvejen, men jeg kan ikke mindes at jeg har været angst, da det skete. Men det kan selvfølgelig godt være at det har været fysisk det har vist sig, uden at jeg har følt der har været noget psykisk imens.

    Det kunne godt være at jeg skulle gå til min egen læge med det og få det tjekket. :)
  • Indstillinger
    godt nok er du ung ---men du tager p piller --få tjekket hjerte og blodtryk --

    samt forsk blodprøver --men nervøsitet kan godt fremkalde disse symptoner ---men man skal ikke slå sig til tåls med ---getterier --

    husk __Lægen er til for dig ---men du er også til for ham ---du er med til ar give ham brød på bordet
  • Indstillinger
    Ja, det har du helt ret i.

    Jeg må slå et smut forbi ham. :)
  • Indstillinger
    Hej med dig. Ved godt, dit indlæg er flere år gammelt, men kan jo være, du alligevel gerne vil læse dette. Jeg har cirka 8-10 gange oplevet præcis det samme som dig. Første gang (var omkring 14 år - i dag er jeg 30) resulterede det i, at jeg besvimede. Siden har jeg lært at stikke hovedet mellem benene, for det bliver udløst på fem sekunder, og så ved jeg bare, hvad der venter mig. Grunden til, at jeg ikke er gået til lægen med det er, at jeg godt ved, hvad der udløser disse "anfald". Det er nemlig hver gang sket i forbindelse med, at nogle har fortalt mig et eller andet ulækkert - det kan være noget om en operation, noget smertefuldt eller lignende. Af en eller anden grund reagerer jeg meget kraftigt på den slags, og så er det som om, mit blodtryk falder lynhurtigt med de samme reaktioner, som du oplever: Koldsved, pletter for øjnene, diarre, ingen farve i hovedet osv. Det tager som regel en ti minutters tid, før jeg kan tage hovedet op igen uden at besvime, men så er jeg også mærket af det resten af dagen.
    Har altid været meget nysgerrig på, hvad der rent fysisk sker i min krop, siden jeg reagerer så voldsomt på det, men har aldrig rigtig fundet ud af det.
    Kunne være interessant at høre, om du evt kan forbinde dine "anfald" med en ubehagelig situation lige inden?

    Mange hilsner Nanna
Log in eller Registrér for at kommentere.