Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Seroquel Prolong

Redigeret 22 januar, 2012, 17:17 i Angst
Hej med jer.

Nu ved jeg ikke, om der er andre, der tager Seroquel Prolong (depot)
Jeg tager Seroquel Prolong og lægerne fortæller mig forskellige ting, så jeg har svært ved at finde ud af, hvornår jeg skal tage dem.

De fleste siger, at den sederende virkninger kommer efter to timer, men andre siger seks timer.

Hvornår tager i jeres og hvorfor?

Venlig hilsen Trine

Kommentarer

• hej jeg er lige starte men har fådet dem før jeg får dem for skziforni og jeg tag dem sammen med min aftensmad vær dag og det hjelper syns jeg men jeg har fådet vand i kropen af dem men få vanddrivne piler hved siden af den 2 til 3 gang om dagen men det er ikke alle der for vand i kropen men jeg håber af det kan hjelpe dig lidt jeg håber af du kan læse det jeg skriver for jeg er ore blind mvh blolo
  • Hej oktober for dig virker de måske før, prøv dig frem, jeg kender en der får det hun bliver træt efter 2 timer , jeg skal have mine 4 timer før senge tid. men hvis man venter længere end med at gå iseng til længere end de 4 - til 6 timer holder virkningen af træthed op og de kan begynde at virke modsat. som mange andre piller hvor man så ikke kan sove, de er mod depression og psykose, mm men læg mærke til om du får udpræget mundtørhed helt ned i halsen, så skal du sige det til lægen, så skal din dosis justeres ned, jeg kan ikke komme højre op end mindste dosis og skal snart have andet medicin. men + hvad jeg tåler ikke medicin. og er bange for at blive meget syg ved at skifte til nyt. men altid sige til din læge hvis du mærker forandring, det skal du ikke gå med. det kan være faresignaler, på for høje dosis, der ikke passer til din krop. så altid vær opmærksom. held og lykke
  • Hej I to.

@ Blolo, det gav fin mening, det du skrev :-)

Men det undrer mig, at du tager dem sammen med maden, fordi jeg har fået at vide, at de mister sin depoteffekt, hvis man tager dem med mad. Men igen, så har jeg fået så mange ting at vide, at jeg ikke kan finde ud af, hvad der passer. Og jeg har ikke fået talt med min nye psykiater om det. Men planen er vist, at jeg skal trappes ud af dem, fordi de kun virker på min indsovning, og at jeg sikkert godt kan sove uden at få dem.

Jeg får simpelthen så meget forskelligt medicin, at jeg ikke ved, hvad der hjælper, og hvad der ikke gør. Jeg ved, at det nye virker, men jeg ved ikke, om jeg tør lade dem fjerne det gamle som Seroquel Prolong og Lamotrigin.

Er der nogen af jer, der kender det med at få så meget forskelligt, at I ikke helt kan gennemskue, hvad der virker, og hvad der ikke gør?

Vh Trine
  • Hej Trine

Det er efterhånden 2 år siden jeg tog seroquel, jeg tog dem normalvis 1-2 timer inden sengeting. Årsagen var at jeg ikke kunne sove og når jeg endelig faldt i søvn havde jeg nogle ekstremt angspræget og urolige drømme. De hjalp mig, men på små 14 dage havde jeg allerede taget 5 kg på, og jeg begyndte derfor at søge lidt ind i hvad det egentlig var for noget medicin min psykiater denne gang havde udskrevet mig. Jeg fandt hurtigt ud af, at det hovedsageligt blev brugt mod skizofreni, hvilket overraskede mig meget, da jeg på ingen måde var blevet orienteret om dette.
    Jeg vil foreslå dig, at være kritisk overfor det medicin du bliver foreslået og givet, og aldrig se det som den nemmeste løsning. Jeg har stadig problemer med at sove, men har måtte tage mig nogle foranstaltninger, så som at gå tidligt i seng, så jeg har tid til at læse (det giver ro), jeg ser ikke fjernsyn op til 2 timer inden jeg skal sove, ligeledes bruger jeg heller ikke min computer inden, det er ting som giver uro i krop og sind. Derudover sørger jeg for at "bruge mig selv" i løbet af dagen, det kan være nok så uoverskueligt det er jeg klar over, men tro mig det vil give mening for dig, når du endelig kan lægge de i senge og falde sove tungt til næste morgen.
    Pt. er jeg ved at trappe ud af min medicin (mod depression), jeg har taget det i ca. 3 og et halvt år, og pt har det taget mig et år bare at trappe ud af det, fordi jeg er så FYsisk afhængig af det, hvilket jeg heller aldrig blev underrettet om.
    Grundlæggende vil jeg sige, dyrk noget motion, hav nogle faste rammer, faste måltider og aldrig se medicinen som den nemme løsning, som du selv siger kan man helt miste overblikket, og ikke mindst sig selv!
    VH Pernille
  • Hej Pernille.

Seroquel er også et af det mest anvendte midler mod angst, som er det, jeg får den får. Både som Prolong og efter behov. Og heldigvis har jeg ikke haft de dumme bivirkninger, du har haft med at tage på. Men det ved jeg, at der er rigtig mange,der har i form af en meget øget appetit. Men heldigvis er min psykiater rigtig god, så han oplyser mig altid om potentielle bivirkninger ved den medicin, han giver mig. Jeg er fx lige startet på Lyrica, som jeg engang tog meget på af, så der er vi meget opmærksomme på min vægt, selv om det er lidt svært at vurdere her i julemåneden *smiler*

Det er nogle rigtig gode råd du skriver. Dem vil jeg helt sikkert tage til mig.

Det er i øvrigt rigtig dejligt at høre, at du er kommet dig efter depressionen. Jeg er bipolar, så jeg er vidst bundet til medicin i en noget længere periode, er jeg bange for. Men hvis vi finder noget der virker, uden at det har for mange bivirkninger, så er det jo også helt okay. Bare jeg får det bedre!

Kærlig hilsen Trine
  • Hej. Jeg får Seroquell Prolong 400mg x 1 dagligt, for "muligvis" bipolar syndrom. Jeg fik en depression og fik lykkepiller Cipralex 10 mg, men det virkede ikke optimalt, så blev jeg øget til 20 mg. Efter 5 dage blev jeg lidt hyper og lægen har ordineret Seroquell som "stemningsstabilliserende". Jeg skulle tage dem 5 timer før sengetid, men de gav mig ufattelig uro i benene. Jeg har prøvet med 2 timer før, men det var det samme. Nu tager jeg dem inden jeg går i seng og har det fint.
    Man skal afprøve på sin egen krop og finde den optimale tid til indtagning.
    God bedring <3
Log in eller Registrér for at kommentere.