Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Smerter i led/muskler

Redigeret 15 november, 2011, 13:43 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hejsa
Jeg er en 45-årig kvinde, der i 1994 blev opereret for struma og har siden da, fået tilført Eltroxcin 100 mg pr. dag.
Det er også gået ok, men har haft depression siden 2005, kan det skyldes stofskiftet?? Har flere gange været ved læge med ondt i led og muskler,men han kan ikke finde en forklaring på dette, kan det også skyldes stofskiftet??
Lige et sidste spørgsmål, lider også af B-D-vitamin mangel er det også noget i kender??
Vil blive glad hvis der er nogen der ved noget om det, er ved at blive vanvittig af smerter, og kan snart ikke holde til mit arbejde mere. Kører hjemmefra kl 6.30 om morgenen og er først hjemme 16.30 orker det snart ikke mere.

På forhånd tak

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Maja

    Jeg vil lige sige, at jeg ikke selv har erfaringer med stofskiftesygdom, så jeg håber, at der er nogle andre, der selv har erfaringer, der også skriver til dig.

    Når det er sagt, så har du fuldstændig ret i, at der kan være en sammenhæng mellem stofskiftesygdom og depression. Men hvis stofskiftet er velbehandlet, skulle det jo ikke kunne give depression. Noget kunne derfor tyde på, at dit stofskifte måske ikke er velbehandlet. Selvfølgelig kan man også få en depression af andre årsager (se nedenfor), men så må der kompenseres for disse årsager, og depressionen må behandles. Jeg synes altså ikke, at det er rimeligt, at du skal gå med en depression i årevis! Jeg synes, at du skal bede din læge om hjælp, og hvis lægen stadig ikke kan finde ud af det, så må du skifte læge.

    Du skriver, at du har ondt i muskler og led, men at lægen ikke kan finde en forklaring på det. Samtidig skriver du, at du har mangel på B- og D-vitamin. Hvis lægen har påvist disse mangler, så forstår jeg ikke, at han påstår, at han ikke kan forklare dine smerter!

    D-vitamin-mangel er kendt for at give smerter i muskler og knogler, herunder led!

    Det må din læge da vide! Hvis ikke, så kan jeg f.eks. henvise til følgende hjemmeside fra en praktiserende læge:

    http://www.cure4you.dk/749/D-vitamin.pdf

    Her kan du under symptomer læse, hvilke problemer, man kan have som følge af D-vitaminmangel, og det er blandt andet smerter og depression!

    Nu skriver du ikke, hvad det er for B-vitaminer, du mangler. Der findes jo en lang række forskellige: B1, B2…Så vidt jeg ved, er det kun B12 og B-vitaminet folinsyre, som en praktiserende læge kan måle, men man siger, at hvis man mangler et af B-vitaminerne, så er det vigtigt at tage tilskud af dem alle, for de er afhængige af hinanden for at virke rigtigt.

    Du skal vide, at både D-vitaminmangel og af B-vitaminmangel kan være (medvirkende) årsag til depression. Derfor er det meget vigtigt, at du får kompenseret for dine mangler.

    Når du læser de forskellige indlæg her i stofskiftedebatten, så vil du se, at der er mange med stofskiftesygdom, der døjer med B- og D-vitaminmangel og med depression.

    Jeg kan godt forstå, at du snart ikke orker mere. Træthed er jo også et symptom, der følger med din vitaminmangel, og smerterne trætter jo også. Heldigvis er det muligt at kompensere for vitamin-manglen. Hvis din læge ikke vil hjælpe dig, så vil jeg anbefale dig at skifte læge!

    Hvad ligger dit D-vitamin-tal på? Og hvis det er B12, du har fået målt, hvad var så dit B12-niveau?

    D-vitamin-tallet skal helst op i nærheden af 75-80, gerne højere. Og B12 skal ligge i området 200-600

    Mange hilsner og god bedring

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hejsa,til dig som har ondt i led og muskler.

    Jeg har de sidste godt ti år levet med et for lavt stofskifte, jeg har haft og har til tider stadig mange mærkelige symptomer - det samme som du, problemer med øjnene, tørhed i hals, kvælningsfornemmelser, hjertebanken, ondt i mavereg. olign.

    Min dosis ligger på 100 m,o.f og 150 de andre dage, men dosis vil nok altid varriere alt efter hvor "stresset" man er.

    Psyken spiller en rimelig stor rolle i denne mærkelige sygdom, hvor der ikke kan generelliseres på symptomerne, men et godt råd er skriv alle dine spørgsmål op og server dem for din læge, jeg ved godt det er svært da deres tid også er knap, det problem har jeg også.

    Du skrev også om sygdommen kan medføre til depression, ja det er jeg ret overbevist om, da vil alle som lider af denne sygdom aldrig kan få en facitliste på hvad,hvorfor,hvordan vi skal takle den.

    Gå ned i arb.tid hvis du har mulighed for det - det vil lette dig en del, brug tiden på at dyrke en sport du kan li ( kan da anbefale zumba ) det giver velvære og smil på læben.

    Håber at dette giver dig lidt ro og opmuntring trods alt........:-) pøj pøj
  • Indstillinger
    Hej Maja

    I mit svar glemte jeg at give dig en henvisning til nogle af de indlæg, hvor Netdoktorbrugere med stofskifteproblemer omtaler mangeltilstande. Her kommer de:

    viewtopic.php?f=136&t=21574

    viewtopic.php?f=136&t=26434

    viewtopic.php?f=136&t=22598

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej

    Mange tak for jeres svar :-) Det gav mig da en idé om at jeg ikke er helt alene om mine symtomer.

    Jeg er i forvejen på revalidering, og under uddannelse som kontorassistent, så jeg kan nok ikke lige pt gå ned i tid. Men planen er heldigvis at når jeg er færdig om ca. et år, at jeg kun vil arbejde i 25-30 timer.

    Endnu engang tak for jeres super gode svar, det gav mig lidt ro i sjælen.

    Og til læge ska jeg, men er desværre også lidt glemsom :-)

    Venlig hilsen
    MaJaCh
  • Indstillinger
    Hej, jeg har også meget ondt i musklerne osv. trods det at mine tal ifølge min læge er perfekte, så har jeg det fortiden af h til. Er psykisk ustabil, har ondt i ben og arme, er svimmel, mit hjerte lever sit eget liv. Hurtig puls, ekstraslag, uregelmæssig osv. Summen/svien i arme og ben. Ondt i maven, urolig mave, kunne blive ved og ved og ved.......

    Er bange og træt af det og ja forstår godt det er træls. Jeg arbejder selv 25 timer om ugen og det er mere end rigeligt. er færdig når jeg kommer hjem og skal sove 2 timer. Har dog alligevel næsten altid en dag om ugen hvor jeg må sygemelde mig, da jeg har det for dårligt og i weekenderne er jeg helt færdig, kan kun lægge på sofaen og samle kræfter til næste uges arbejde......

    Æv, det er en træls sygdom vi har, som ingen forstår.....

    Knuser herfra
  • Indstillinger
    Hej chrisbenne1

    Hvor jeg dog forstår dig, men har altid troet at jeg var den eneste der havde det sådan.
    Nu ved jeg ikke om du også er opereret, og hvor gammel du er??

    Jeg har desværre ikke haft tid til mit lægebesøg endnu, men skal snart afsted..er opereret i venstre albue for tennisalbue, og nu står den anden vidst snart for tur, har meget ondt, og så er den også hævet...Tænker tit på om det hele hænger sammen, eller om jeg bare er ved at blive gammel:-)

    Kram til dig, og husk at holde humøret oppe :-)

    Mennesker med et glad hjerte, lever længere " William Shaekspere"
Log in eller Registrér for at kommentere.