Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Indlægseddel ved medicin

Jeg er efterhånden blevet noget sensibel over for medicin og læger, hvilket opmærksomme læsere sikkert har opdaget.
Jeg har fuld forståelse for mig selv, når jeg tænker på hvad jeg har været igennem de sidste 12 år.

Jeg mener det var i 2008, jeg begyndte at søge hjælp på nettet og fik hjælpen i 2010.

Nå, men problemet er jeg er blevet vant til, der altid ligger en indlægsseddel ved medicinen og nu pludselig er der ikke nogen ved den ene slags medicin jeg får.
Ikke at jeg savner den, det er helt ligegyldigt for mig, jeg kender bivirkningerne eller jeg kan slå dem op på nettet.
Jeg har denne gang fået udleveret den originale medicin, den var billigere end parallelmedicinen og så er der sørme ingen indlægsseddel. !!
Det er nok til jeg begynder at spekulere på hvorfor er der nu ikke det. Hvad har de nu fundet på.
Naturligvis er det sparehensyn, hvilket jeg forstå så udemærket. Der er en del, der skal være/er millionærer ved salget. Bl.a. min mands svoger.
Mit spørgsmål går på om det er noget medicinalbranchen selv kan tage stilling til om der skal være indlægsseddel eller ej.
Hvis, hvorfor har de så overhovedet brugt penge på det stykke papir. Eller er loven ændret eller har der aldrig været nogen.
Håber en kan give mig et svar inden jeg bliver helt paranoid.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Persille

    Den nye medicin, som du har fået uden indlægsseddel, er den i et glas/en plasticbøtte eller er den pakket i en æske?

    Når jeg spørger, så er det, fordi jeg i en periode også af og til savnede en indlægsseddel på min tidligere medicin. Jeg kan desværre ikke huske, om det var Atacand eller det var ved den vanddrivende medicin. Men jeg fandt ud af, at der var et system i det: Når jeg fik medicin i en glas- eller plasticbeholder, var der ingen indlægsseddel. Når jeg fik medicin i en papæske, lå sedlen nydeligt foldet sammen ved siden af blisterpakningerne.

    På et tidspunkt fandt jeg på at skrabe lidt ved etiketten på glasset eller plasticbeholderen, og vupti – så løsnede etiketten sig, og bagved var der en indlægsseddel, der var foldet sammen mange gange.

    Man kunne ikke umiddelbart se, at indlægssedlen sad der. Selv om jeg da også kan finde indlægssedlen på nettet, så vil jeg alligevel gerne have den. Jeg har senere sagt til personalet på apoteket, at de nok lige skal fortælle det til kunderne, når indlægssedlen er gemt bag etiketten. Det tog mig lang tid at opdage det.

    Nu ved jeg jo ikke, at det faktisk er sådan det forholder sig i dit tilfælde. Men også jeg synes, at man må kunne kræve, at der er en indlægsseddel med.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 1 november, 2011, 09:39
    Hej Kameliadamen

    Denne gang fik jeg udleveret atacand og det var en plasticbøtte, hvor de ligger løse. Jeg har set efter, der sidder ingen seddel bag etiketten.
    Det må jo så være noget nyt. Men der burde gøres opmærksom på det, for nogle bliver urolige. Bl. a. mig. Sådan har jeg aldrig haft det før. Det sundhedsvæsen giver mig ski dårlige nerver.

    Mange venlige hilsener med tak, fordi du altid har været der.
  • Indstillinger
    Hej Persille1

    Du kan altid finde indlægssedlen her:
    http://www.produktresume.dk/docushare/d ... lection-96
  • Indstillinger
    Hej Brugernavn

    ja, selvfølgelig kan vi finde både indlægsseddel og produktresumé på nettet. Men jeg synes alligevel, at der bør være en indlægsseddel sammen med produktet.

    Der findes faktisk mennesker, der ikke har adgang til internettet.

    Desuden finder jeg det praktisk at gemme indlægssedlen, især fordi jeg kan markere særlige passager med en tusch-pen. Disse skrivelser - hvad enten der er tale om indlægsseddel eller produktresumé - er meget lange og uoverskuelige. Hvis man hver gang, man lige vil tjekke et eller andet, skal læse det hele igennnem, tager det en evig tid. Det er en stor fordel, hvis man kan understrege et eller andet i teksten. F.eks. har jeg flere gange haft anfald af atrieflimmer. Derfor fokuserer jeg især på symptomer fra hjertet i bivirkningsprofilen, og da er det smart, at jeg lige kan understrege disse linjer i teksten, så jeg nemt kan finde tilbage til dem.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Brugernavn1

    Jeg ved det godt. Det er ikke det, der er galt. Jeg er bange for igen at blive narret med medicinen.
    Jeg har jo så mange gange fået at vide, der ingen forskel var og det var der. Nemlig tilsætningstofferne og det var en af dem, der gjorde mig syg. Hvis der ikke var blevet løjet for mig var jeg ikke blevet så syg, som jeg efterhånden blev.
    Men tak alligevel, fordi du læste og gav dig tid til et svar.


    Jeg mangler et s i overskriften og det kan ikke rettes. Jeg ved godt det staves: Indlægsseddel.
  • Indstillinger
    En helt anden ting er at indlægsedler bliver løbende opdateret af lægemiddelstyrelsen, derfor er de gamle totalt ubrugelige, så man skal faktisk læse den seddel, hvergang man får udleveres en ny portion medicin.
Log in eller Registrér for at kommentere.