er i vilrede!
Hej jeg er en dreng på 19 år, jeg har det forfærdeligt.. Min hjerne kører non stop, tankerne kører rundt og jeg ved sku ikke hvem jeg er mere. Jeg har haft det sådan her i et stykke tid, og det fylder alt! Så jeg vil nu prøve og forklare hvordan jeg har det ( var ved en psykiater for nogle uger siden, men det hjalp ikke rigtigt). Det hele drejer sig om psykiske sygdomme, jeg er ekstremt angst for at have en, helt specifikt borderline. Hver gang jeg er samme med andre mennesker, kører tankerne på borderline og ting som: "er jeg sort hvid tænkende når jeg snakker med min ven, er det her en ustabil relation osv osv! Hvem gang jeg får et symptom er det borderline, og det er jeg sikker på! Hvis jeg prøver at kæmpe mod tanken, er det som om at jeg glemmer hvem jeg er og det hele er en lille smule uvirkeligt, men ikke meget! føler mig også så tom inden i, alt dette angst noget har fuldstændig kørt mig ud på et side spor, og jeg ved ikke hvad jeg mener eller tænker om ting mere.. jeg tror simpelthen ikke på det jeg tænker, som om noget blokerer mine tanker, som om jeg bliver kvalt rent mentalt! Og jeg har konstant op og nedture..
Nogle der kan genkende dette jeg beskriver, håber ikke jeg er alene om det her.. er ås bange for forvirret
Nogle der kan genkende dette jeg beskriver, håber ikke jeg er alene om det her.. er ås bange for forvirret
Kommentarer
Øv, jeg havde lige skrevet et langt svar, som forsvandt. Så nu får du den korte udgave, så må du spørge ind, hvis der er noget.
Psykiateren:
Jeg synes du skal fortsætte hos din psykiater til du får en diagnose. Måske kan de pege i den rigtige retning i forhold til hvilken behandling du skal have.
Borderline:
Mange personer i krise (fx med en depression) viser symptomer på borderline, som forsvinder, når personen får det bedre. Jeg har selv haft diagnosen under en indlæggelse, men ved nærmere eftersyn af danmarks førende eksperter i Borderline, havde jeg ikke ét eneste symptom på Borderline. I øvrigt, så kan borderline ikke behandles med medicin, kun symptomerne. Hvis man skal håbe på at blive rask eller komme i en væsentlig bedring, skal du i terapi igennem en længere periode.
Psykolog:
Jeg vil helt klart anbefale, at du på et tidspunkt kommer til psykolog. Der kan I arbejde med dine konkrete problemer i stedet for at du skal fokusere så meget på diagnoser, som du gør nu. Men som sagt er det godt, hvis du bliver lidt hos psykiateren, for at se, om medicin kan hjælpe dig, hvis du har en diagnose, som almindeligt behandles med medicin.
Hvis du går til lægen skulle du gerne kunne blive henvist til en psykiater i det offentlige, hvor du måske kan få terapi gennem det offentlige, så det er gratis. Men du kan også på baggrund af depression (hvis du har symptomerne) blive henvist af lægen til 24 gange hos en psykolog. Det koster 300kr pr. gang og sygesikring Danmark betaler 100kr pr. gang, hvis du er medlem.
Jeg håber det giver mening for dig, det jeg skriver her.
Kærlig hilsen Trine
det lyder egentligt meget fornuftigt det der.
Men jeg vil vove at påstå, at medicin alene ikke kan hjælpe dig. Især ikke, hvis du virkeligt har OCD. Så jeg vil anbefale dig at bede om at blive henvist til den offentlige psykiatri til nogle eksperter i OCD - de findes!
Om ikke andet, så kan du,som jeg skrev i sidste indlæg, få en henvisning til 2 x 12 gange hos en privat praktiserende psykolog.
Har du en fornemmelse af, hvad det er, du har brug for lige nu og her?
Kærlig hilsen Trine
Du beskriver meget fint OCD og det helvede, det kan være.
Jeg håber Så meget, at medicinen kommer til at virke for dig.
Men jeg er igen nødt til at understrege, at medicinsk behandling IKKE kan stå alene. På denne her side (http://www.netpsykiater.dk/htmsgd/ocd.htm) står følgende:
"Forskellige undersøgelser viser at medicinen virker bedst, hvis man samtidig får psykoterapi"
Men du kan godt vente, til medicinen begynder at virke lidt, så du er mere modtagelig for terapi. Men når nu der er ca. tre måneders ventetid hos en privat psykolog med henvisning fra lægen og måske endnu længere på terapi i det offentlige, vil jeg da anbefale, at du allerede nu går på jagt efter noget hjælp, så du kan få et liv uden alle de forstyrrende tanker.
Kærlig hilsen Trine