Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Fungerer vin blodfortyndende?

Redigeret 13 november, 2011, 19:33 i Alkohol
Et familiemedlem har fået hjerneblødning og skal derfor passe på ikke at få blodfortyndende medicin, ligesom hun skal sørge for at holde blodtrykket nede.
Er der nogen viden om rødvins hhv. hvidvins indvirkning på blodets konsistens?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Jeg har en smule erfaring med dette emne, fordi jeg engang har skullet tage blodfortyndende medicin.

    Men egentlig er der flere ting ved dit indlæg, der forvirrer mig:

    Du skriver, at din slægtning ”skal passe på ikke at få blodfortyndende medicin.” Og det er jo meget nemt! Blodfortyndende medicin er jo noget, som lægen udskriver på recept, og hvis lægen ikke har udskrevet det, er der ikke nogen mulighed for at købe det her i Danmark.

    Så der er altså ikke nogen mulighed for, at din slægtning af vanvare kommer til at købe og indtage blodfortyndende medicin.

    På den anden side plejer det jo at være sådan, når folk har forhøjet blodtryk og hjerte- og karproblemer, at de faktisk bliver rådet til at tage blodfortyndende medicin! Den side af sagen forvirrer mig også.

    Jeg har søgt oplysninger om hjerneblødning (apopleksi), og så vidt jeg kan se, er der to slags: en slags, hvor blødningen opstår som følge af en blodprop i hjernen, (og i det tilfælde giver man faktisk blodfortyndende medicin) og en andens slags, hvor der udelukkende er blødning. Det må være den sidste slags, der er tale om i din slægtnings tilfælde, og da giver det vel god mening at sige, at vedkommende ikke må få noget (hverken medicin eller fødevarer), der er blodfortyndende.

    Der findes flere fødevarer og kosttilskud, der kan virke blodfortyndende: hvidløg, ingefær og fiskeolie. Normalt er det en fordel, men altså ikke i din slægtnings tilfælde.

    Jeg har prøvet at søge oplysninger om vin, og jeg har fundet dette:

    http://www.bionordic.dk/page.asp?id=391

    Der står om rødvin, at nogle af antioxidanterne (i vinen) har blodfortyndende virkning. På den anden side står der, at vinen får blodkarrene til at slappe af og dermed har lidt blodtryksnedsættende virkning.

    Også i denne henvisning står der, at alkohol og dermed vin har en blodfortyndende virkning:

    http://taenk.dk/gode-r%C3%A5d/gode-r%C3 ... og-sundhed

    Så svaret må være ja: Vin har en blodfortyndende virkning. Jeg tror nu ikke, at virkningen kan være særlig stærk, for vin blev aldrig omtalt i sin tid, da jeg skulle tage blodfortyndende medicin.

    Under alle omstændigheder er det ikke godt at få ret meget alkohol, når man har hjerte- og karproblemer. Lidt alkohol kan muligvis være godt i nogle tilfælde, men for meget skader!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadame.

    Har læst dit indlæg - tak for det. For lige at klargøre sagen, så er der tale om en art hjerneblødning, der indbærer stor risiko for gentagelser. I den forbindelse er det selvfølgelig rigtigt, at vi ikke behøver at bekymre os om medicin, da hun ikke vil få sådan udskrevet.
    Vi konkludere altså på problemet, at alkohol under enhver form skal omgås med meget stor forsigtighed - men det er da heldigvis til at leve med.
  • Indstillinger
    Alkohol medfærer hjerte-kar sygdomme
    det er faktisk det der slår alkoholmisbrugere ihjeld
    Dårlig lever ligger langt nede af listen.
    Det er bare et fy ord at sige alkoholiker så er det ligesom mere accepteret at have dårligt hjerte eller blodpropper at det så er kommet af alkohol skal vi jo ikke tale om
  • Indstillinger
    Alkohol medfører hjerte-kar sygdomme,
    det er faktisk det der slår alkoholmisbrugere ihjæl.
    Dårlig lever ligger langt nede af listen.
    Det er bare et fy ord at sige alkoholiker, så er det ligesom mere accepteret at have dårligt hjerte eller blodpropper, at det så er kommet af alkohol skal vi jo ikke tale om
  • Indstillinger
    Hej

    Trådstarter har ikke nævnt noget om, at slægtningen med hjerneblødningen skulle være alkoholmisbruger.

    Der er jo forskel på at være alkoholiker og så det at tage sig et enkelt glas rødvin indimellem. Den videnskabelige undersøgelse, der siger, at et enkelt glas rødvin dagligt er gavnligt til forebyggelse af hjerte- og karsygdomme, står stadig ved magt, sådan som man kan læse i den nyhed, der henvises til på forsiden af Netdoktor for tiden. (At alkohol - selv i små mængder - øger risikoen for brystkræft er en anden sag).

    Masser af ældre mennesker tager sig en enkelt snaps om morgenen – uden at man af den grund kan kalde dem alkoholikere.

    Men hvis det er rødvin, man drikker et enkelt glas af for helbredets skyld, så er det åbenbart en dårlig ide, hvis man har haft en hjerneblødning, fordi vin har en blodfortyndende virkning.

    Det, der kendetegner en alkoholiker eller alkoholmisbruger, er at de er afhængige af alkohol, og det er jo en helt anden sag ;o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej det er ikke kun rødvin der er blodfortyndende, men også fiskeolie piller og eye Q , Hvidløg , jeg tænker på børnemagnyl kan man kun få dem på recept , for de er også blod fortyndende, albyl smertestillende ? asitylsalisyre synes der var noget med det også . hej
Log in eller Registrér for at kommentere.