Smadret døgnrytme
Hej Netdoktor + brugere.
Jeg har det forfærdelige problem at jeg ikke kan falde i søvn om aftenen.
Det har stået på længe, det var især slemt inden jeg fik mine stofskiftepiller for 2 år siden.
Og da jeg startede på gymnasiet her i sommers var min døgnrytme rigtig god.
Men så for en lille måned siden var jeg oppe sammen med en ven, første nat til halv 2, og så til halv 4.. Sådan er det altid når vi er sammen. Og normalt kan jeg sagtens finde min egen rytme igen.
Men her efter efterårsferien hvor jeg var hos ham 4 dage i træk, og gik sent i seng alle dage, kan jeg ikke falde i søvn før 12- halv et stykker om natten. Og så står jeg op klokken halv 6 for at nå bussen. Jeg er træt, småsur, uoplagt og til tider direkte ubehagelig.. Jeg sover hverken til middag eller noget af frygt for ikke at kunne sove om aftenen.
Jeg vil ikke have sovepiller, da jeg ikke føler for at skulle dope mig hver aften.
Jeg ligger som regel i op til en time, før jeg falder i søvn.
Er der nogle der har nogle brugbare metoder jeg kan prøve?
Håber på nogle gode svar
Henrik
P.s. det nytter ikke den metode med at lægge sig og vente, for så ligger jeg som sagt i en time, nogle gange halvanden..
Jeg har det forfærdelige problem at jeg ikke kan falde i søvn om aftenen.
Det har stået på længe, det var især slemt inden jeg fik mine stofskiftepiller for 2 år siden.
Og da jeg startede på gymnasiet her i sommers var min døgnrytme rigtig god.
Men så for en lille måned siden var jeg oppe sammen med en ven, første nat til halv 2, og så til halv 4.. Sådan er det altid når vi er sammen. Og normalt kan jeg sagtens finde min egen rytme igen.
Men her efter efterårsferien hvor jeg var hos ham 4 dage i træk, og gik sent i seng alle dage, kan jeg ikke falde i søvn før 12- halv et stykker om natten. Og så står jeg op klokken halv 6 for at nå bussen. Jeg er træt, småsur, uoplagt og til tider direkte ubehagelig.. Jeg sover hverken til middag eller noget af frygt for ikke at kunne sove om aftenen.
Jeg vil ikke have sovepiller, da jeg ikke føler for at skulle dope mig hver aften.
Jeg ligger som regel i op til en time, før jeg falder i søvn.
Er der nogle der har nogle brugbare metoder jeg kan prøve?
Håber på nogle gode svar
Henrik
P.s. det nytter ikke den metode med at lægge sig og vente, for så ligger jeg som sagt i en time, nogle gange halvanden..
Kommentarer
Du er åbentbart følsom overfor ændringer i din døgnrytme, og er derfor nødt til at være ekstra opmærksom på at overholde din døgnrytme.
Forhåbentligt er det her kun en periode indtil du rammer ind i din egen vante rytme.
Her er en artikel, der kommer med de klassiske råd til, hvordan man får en god søvn:
http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... 8/menu=14/
Artiklen "reklamerer" for noget naturmedicin, som jeg også kan anbefale. En blanding af baldrian og humle (og evt. citronmelisse) virker lettere søvndyssende uden at gøre dig dopet.
Sov godt :-)
Kærlig hilsen Trine
Venlig hilsen Tjp2Tjp