Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Muslim med herpes

Redigeret 4 november, 2011, 15:45 i Åben debat om kønssygdomme
Hej netdoktor og andre der må læse med.
Jeg skriver her for at få "hjælp" til min bedste veninde.
Sagen er den, at hun er muslim, har haft ubeskyttet sex med en fyr hun troede ville gifte sig med hende, blev forladt, og har i dag fået konstateret herpes hos sin læge.
Hun er helt ulykkelig, da hun jo ifølge "lov og regler og religiøs overbevisning" ikke "må" have haft sex før ægteskabet..
Nu er det store spørgsmål så:
Kan herpes smitte på andre måder end ubeskyttet sex? altså ved eks. slikken på fingre+onani? på måder hvorved hun ikke "bryder" reglerne "rigtigt"?
Hun frygter for sin fremtid, og fremtidige mulige ægtemand, at han skal finde ud af det..
Er der muligheder for at overhovedet holde det skjult?
Det er IKKE fordi hun lever under Sharialov bare for lige at gøre det klart, men hendes forældre er meget ortodokse, og vil højst sandsynligt "slå hånden af hende" skulle det komme frem.
Jeg prøver et eller andet sted bare på at hjælpe hende med en "legal" forklaring
til skulle det nu blive afsløret..

Jeg håber meget på at kunne få hjælp.
Ved godt det måske ikke helt er så sagligt som så meget andet herinde, men er i syv sind for, hvad jeg skal råde hende til!
Jeg er den eneste hun tør tale med det om, da jeg ikke er muslim, og ikke dømmer hende for hvad hun har gjort.
På forhånd tak for hjælpen
Mvh. Anne2100

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej med dig.

    Jeg synes I skal læse denne her artikel.
    Den forklarer det hele rigtig godt.

    http://www.sexogsamfund.dk/Default.aspx?ID=3986

    Der er ikke altid symptomer på herpes, 1/5 af alle danskere har herpes på kønsdelene, hvor de fleste ikke ved det pga. manglende fysiske symptomer.

    Herpes kan også smitte via oralsex.

    Jeg håber din veninde kommer godt igennem det her.

    Kærlig hilsen Trine
  • Indstillinger
    Læste dit indlæg i går, men ville henvise til samme artikel som oktober, så skrev ikke.
    Men jeg har tænkt meget på det siden, så nu skriver jeg altså.

    Holde det skjult...?

    At være i et forhold, hvor man må lyve om, hvorfor man ikke vil have sex når man har et udbrud af herpes eller tage forebyggende piller i smug, af frygt for repressalier, er fuldstændig vanvittigt.

    Hvis hun fortæller en fremtidig mand, at hun har smittet sig selv på grund af forkølelsessår, vil han så tro på hende? Hvad hvis han ikke gør?

    Hvis hun ikke fortæller manden det, men bare vil sige nej til sex, hvis han har lyst, når hun har udbrud, vil det så blive respekteret, eller vil det blive forventet af hende, at hun har sex når han har lyst?

    Hvad hvis han finder hendes creme/piller?
    Eller værre endnu; hvad hvis han bliver smittet?

    Du kan godt prøve at forsvare hendes situationen med, at det ikke er sharialov, men "bare" ortodokse forældre, men det ændrer ikke det store på noget som helst.

    Hun er ikke fri til at have en kæreste og ikke fri til at vælge den mand hun skal giftes med 100% efter sit hjerte.
    Hun lever i en hverdag hvor hun risikerer, at hendes forældre slår hånden af hende.

    Det er at leve i frygt og skam og det er bare usundt for sjælen.
    Og ikke mindst: Undertrykkende!

    Det er godt nok ærgerligt, at hun ikke sørgede for, at tale med sin læge da hun var der.
    Både om herpes og om situationen med forældrene. Det må jo være helt vildt hårdt for hende.

    Jeg syntes, at hun skal få en tid igen.

    Blev hun testet for klamydia og andre sexsygdomme? Og er hun sikker på, hun ikke er gravid, for den sags skyld? Det kan sex uden kondom jo føre med sig.

    Ja, jeg bliver ked af at læse dit indlæg.

    P.S.
    I skal begge huske at bruge kondom når I har sex uanset formodning om bryllup eller ej. Og uanset om partneren siger, at vedkommende ikke fejler noget eller ej.
  • Indstillinger
    Jeg er ked af med din veninde og det er godt hun har en god veninde som dig hun kan snakke med når hun står i sådan en svær situation. At være forladt af en som taget mødommen er slemt nok i forvejen som muslim og så får herpes oven i købet er endnu slemmere. Men skaden er sket med tiden vil problemet ikke fylde så meget i hendes hverdag lige nu har hun det hårdt fordi hun er såret og har fået en kønssygdom så det kom som et chok for hende.
    Først og fremmest skal hun gøre alt for ikke at blande hendes familie i det her for de vil aldrig forstå det. Det hun kan gøre er at finde en mand selv som vil acceptere at hun ikke er jomfru længere der findes nogle muslimer som ikke går så meget op i det men hvis hun siger ja til en som kommer og spørger om hendes hånd vil det give problemer for så ved manden ikke hvad han går ind til når han finder ud af på bryllupsnatten at hun ikke er jomfru vil han sende hende tilbage til forældrene og det vil give hende store problemer. Der er så nogle piger der er så gode til at skjule at det ikke er jomfru de finder på nogle metoder som gør at de kommer til bløde på bryllupsnatten men så skal man være rigtig god til det ellers bliver man afsløret. Man kan også få genskabt mødommen men det er ikke 100% sikkert for nogle lykkedes det for andre ikke.
    Hun behøver ikke fortælle at hun har herpes hvis nu hun sku møde hendes fremtidig mand det kan være at hun er så heldig at hun slet ikke får udbrud eller måske engang om året, hun kan sagtens holde skjult ved at holde udbrudene nede ved brug af medicen og hun skal bar være opmærksom på når der er en udbrud på vej så skal hun hurtigt tage medicen så det ikke udvikler så til forkølelsesår. Jeg har også hørt at en multivitamin skulle hjælpe med at holde udbrudene nede det er i hvert fald værd at prøve.
  • Indstillinger
    kære jer, der har svaret på min "bøn" om hjælp:
    Tusind tak, for den tid i har taget jer, til at tænke, føle og skrive.
    Jeg bliver meget varm om hjertet når man er i en "desperat" situation, man ikke ved hvad man skal gøre eller sige, og så kunne få hjælp fra jer!
    Tak for artiklen. Jeg har givet hende en kopi af den, og håber hun læser den igennem.

    Hun er efterhånden ved bedre mod, og har fået talt med sin læge igen.
    Hun var vist bare mere i chok end ved sine fulde fem, da hun fik det af vide.
    Tror det er lidt ligesom hvis vi fik af vide vi led af et eller andet forfærdeligt.. så går halvdelen af ordene heller ikke ind, og man glemmer den anden halvdel, og så står man og ved ingenting!

    Igen, mange tak for hjælpen!
    Pas godt på jer selv og hinanden (ps. bruger altid selv kondom, og er stor fortaler for dette!)
  • Indstillinger
    for lige at svare lidt mere dybdegående til anna84:
    Hun blev testet for klamydia, herpes, HIV, AIDS, alt.Hun havde "kun" herpes.
    Hun var ikke gravid, heldigvis.
    Det gør mig også forfærdeligt vred, når hun frygter familiens reaktion, og det kommer heller ikke på tale at hun siger det til dem.
    Det har altid været en betændt diskussion, når det gælder Islam, kvinder, mænd, undertrykkelse osv.
    Men det er så også blevet soleklart for mig, hvor svært det kan være, at leve under to kulturer der ikke altid er forlignelige. Især hvad gælder kærlighed, sex, frihed på mange punkter osv.
    Det er så let for mig at sige: Bare rolig, når den rigtige mand dukker op, vil han elske dig med hud og hår, og være din fortrolige.
    Han skal nok acceptere dig som du er, ellers er han ikke god nok til dig!
    Pudsigt nok, er det hendes mor der er "værst" når det kommer til hende.
    Faderen er langt mere integreret, og vil måske godt kunne acceptere en dansk mand, som hendes fremtidige ægtefælle.

    Jeg ønsker dig, og alle en god dag!
  • Indstillinger
    Det ér problematisk, ingen tvivl om det.
    Jeg håber, at du kan hjælpe hende til at finde eget fodfæste.

    Tak for svaret :)

    P.S. Man bliver testet for HIV. AIDS kan man ikke teste for, da det er en overordnet diagnose for et større sammensurium af symptomer/sygdomme man rammes af fordi HIV-virus har svækket kroppens forsvar. -Agtigt.
    https://www.aidsfondet.dk/sw/frontend/s ... 0&layout=0
Log in eller Registrér for at kommentere.