Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

er i vildrede!

Redigeret 29 oktober, 2011, 05:12 i PMS og menstruation
Hej.
Jeg er altså lidt i vildrede, håber, at nogen kan hjælpe mig lidt.
Jeg er 29 og min kæreste og jeg har besluttet os for, at vi gerne vil prøve at blive gravide.
jeg har læst og læst, hvad ang. ægløsning, og kan slet ikke få min ægløsning til at passe ind i det. Jeg er overbevist om, at jeg har ægløsning 1 uge før jeg skal have min menstruation. f.eks skal jeg have min menstruation her omkring den 26 okt, og den 19. okt. havde jeg smerter i højre side af underlivet (det føltes nøjagtig som ægløsning) men alle jeg spørg, siger, at det kan ikke lade sig gøre... er det korrekt?

Håber der sidder en derude, som kan hjælpe mig lidt. Dog skal det lige siges at jeg først smed p-pillerne for en måneds tid siden (så har nået at haft menstruation 1 gang uden p-piller) og jeg ved godt, at der kan gå måneder før jeg kan blive gravid, men er lidt i vildrede ang. ægløsningen.

mange hilsner fra Mialuc

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jo, det kan da godt lade sig gøre. Du har taget p-piller og først holdt op med dem for en måneds tid siden. Det tager altså noget tid for kroppen at finde sig selv efter - hvor lang tid det nu er, du har taget p-piller. Din krop skal lige have lært at have ægløsning igen.

    For nogle går det hurtigt - for andre tager det tid. Begge dele er helt normalt.

    Jeg vil da foreslå, at I i første omgang tager det stille og roligt, har sex når I har lyst, og så tænker mindre på, om det nu er det rette tidspunkt mht. ægløsning.

    Der er i hvert fald ingen grund til at teste og "gøre ved" før der er gået et års tid. I har forhåbentligt barn på vej længe inden. Held og lykke.
  • Indstillinger
    Hej Lotte.
    Tak for dit svar. har lige et mere, du måske kan hjælpe mig med :)

    Vil lige kraftigt understege igen, at vi ikke har travlt og tager en ønsket graviditet, når den kommer.. ingen hast og jag fra vores side af... men jeg undre mig!!
    er nu gået 2 dage over tid, men graviditetstesten er negativ (også den ved lægen)
    Jeg har været gravid før (har en dejlig dreng på 9 år) og før jeg testede positiv dengang, havde jeg bare på fornemmelsen, at jeg var gravid, hvilket jeg jo også var. men der testede jeg før jeg overhovedet skulle have min menstruation.
    Har samme fornemmelse i kroppen nu, men som sagt testen er negativ.
    Havde ægløsning som nævnt tidligere den 19 okt. (meget sent og en uge før forventet menstruation) ville man normalt ikke få en positiv test, hvis man tog en nu?
  • Indstillinger
    Jeg kan da prøve at generalisere lidt. Almindeligvis har man ægløsning sådan ca. midt mellem to menstruationer. Almindeligvis har man menstruation med 4-5 ugers interval, Med almindeligvis mener jeg, at man ikke tager p-piller.

    Du har været på p-piller og som nævnt kan der sagtens være lidt rod i systemet en tid efter ophør. Hvis du er 100 % sikker på, at det du mærkede d. 19. var en ægløsning, så skal du jo sådan set heller ikke have menstruation før ca. et par uger efter denne ægløsning - og det er jo så ikke endnu. Du kan i det hele taget ikke regne dato for menstruation ud, før kroppen er på plads efter p-pillebruget.


    Mht. graviditetstest, så står der jo på pakken, at der kan måles resultat, når forventet menstruation udebliver. Da du ikke kan vide præcist, hvornår forventet menstruation er, kan det selvfølgelig være vanskeligt at være "på pletten" på den korrekte dato.

    Hvis I havde samleje d. 19., den dag, du mener at have haft ægløsning, foreslår jeg, du venter til der er gået et par uger efter denne dato, og så tager en test.

    Det kan da godt være, du har oplevet, at den har vist positivt på et tidligere tidspunkt, men det er jo ikke ensbetydende med, at det så sker igen.

    Nu handler det jo om, at I gerne vil have barn - der er således ikke noget, der haster mht., at få det bekræftet, så vent dog en uges tid eller to med at tage en test.

    Personligt oplevede jeg for en del år tilbage, da jeg skulle have foretaget en planlagt operation på sygehuset, at man lige ville sikre sig, at jeg ikke var gravid. Prøven viste negativ - operationen blev gennemført. Og ja - jeg var så gravid, men testen var simpelt hen taget for tidligt til at kunne vise resultat.
  • Indstillinger
    Ok, jeg havde på ingen måde tænkt på, at eftersom jeg har haft så sen en ægløsning, så vil min menstruation selvfølgelig også rykke sig. Når du siger det, kan jeg jo sagtens se logikken i det... tak for det :) Irritere mig lidt, at lægen ikke lige fik fortalt mig det, når jeg nu alligevel var der oppe i dag og få taget en test :) men så er det jo godt, at man har sådan et forum her Og tak fordi du svarer så hurtig og kommer med så fine svar :)
    Vi ser tiden an, og kommer menstruationen ikke om et par uger, så må vi jo tage en test igen :)

    til sidst: håber ikke at operationen gik ud over din graviditet.

    hilsner herfra :)
  • Indstillinger
    Nu er det her jo et debatforum, og jeg er da på ingen måde ekspert; jeg vil derfor heller ikke nedgøre din læge. Fik du fortalt, at du mener at have undfanget kun otte dage før denne test? For det er jo det, vi taler om. Hvis du havde sagt til din læge d. 28/10, at det er sket d. 19/10, så tror jeg faktisk at han/hun ville have sagt, at en test er ualmindelig usikker så kort efter.

    Jo, jeg var inde i en ret ubehagelig periode, hvor det skulle undersøges, om fosteret havde taget skade, så min start på graviditet var ikke særlig rar. Men det var heldigvis helt i orden. Efterfølgende var jeg noget vred over, at man var så skråsikker. Jeg blev indlagt en torsdag og jeg fortalte, at hvis jeg var blevet gravid, så var det sket lørdagen før, og man påstod hårdnakket, at det kunne man sagtens se. Da jeg efter indgrebet blev ret syg, er jeg således 100% sikker på, hvilken dato min datter blev undfanget. Der er ingen tvivl om, at hvis jeg havde vidst, jeg var gravid, så havde jeg ventet med dette indgreb, der ikke var akut. Men - det har ikke noget med din historie at gøre. :-) Altså bare en indikation om, at så hurtigt kan man altså ikke vide noget med sikkerhed.
Log in eller Registrér for at kommentere.