Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Rosacea

Redigeret 22 april, 2013, 08:45 i Bumser
Hej alle.

Jeg fik et slemt udbrud af Rosacea da jeg var omkring 24 efter en ferie til de varme lande med meget sol. En hudlæge oplyste mig, at solen havde været en "trigger" og jeg fik noget creme jeg skulle smøre på. Udbruddet forsvandt kort tid efter, men kom igen da jeg var omkring 27. Nogle gange er det slemt, andre gange mildt. Lidt afhængig af vind/vejr, kost osv.
Jeg har forsøgt mig med Metronidazol creme/tabletter og Tetracyklin piller. Cremen virker virkelig dårligt - man kan slet ikke se en forbedring. Metronidazol tabletterne virkede egentlig okay. Tetracyklinen tog en evighed for at virke - der skulle gå op til 2 mdr. før jeg kunne se en lille forbedring.
Nu har jeg læst en masse info på nettet og der er meget delte meninger om emnet. Nogle "eksperter" siger, at man ikke får noget ud af at bruge kraftige antibiotika piller, og at problemet i virkeligheden ligger i vejret og kosten.
Jeg har nu forsøgt, at lægge mærke til, hvornår min rosacea blusser op. Det er ofte når vejret bliver koldere, når jeg spiser meget krydret mad (specielt chili), chokolade (speciel mørk), hvedebrød, tomater, citrusfrugter og så meget stærk alkohol, som indeholder meget syre (vise typer for rødvin, hvidvin, øl, hård spiritus osv.). Disse faktorer er også nogle som amerikanske hudlæger mener er "triggere" til rosacea.
Et godt råd - brug ALDRIG binyrebarkhormoner på rosacea. På kort sigt virker det fint, men det gør det ikke på længere sigt. Tag det fra én som har prøvet det.
Jeg ville egentlig blot høre, om andre har erfaringer med rosacea og om der er nogle bestemte fødevarer der trigger jeres rosacea. Samtidig om I har fundet nogle præparater som virker på problemet - andet end blot medicin. Jeg har læst, at der er lavet decideret produkter udviklet til rosacea, men før jeg køber mig fattig, kunne det være rart at høre om nogle har prøvet noget, som rent faktisk virker.
Tak for jeres tid :)
Kh, MissSascha

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hejsa - dD det er et ældre oplæg jeg svarer på, vil jeg blot høre om du selv har fået erfaring med alternative behandlingsmåder imellemtiden?
    Jeg har lige fået konstanteret Rosacea og ønsker ligesom dig selv, ikke at købe mig fattig i produkter der ikke virker.
    Håber på svar.
Log in eller Registrér for at kommentere.