Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Havreklid, hvordan, hvor meget.

persille1persille1
Redigeret 15 februar, 2012, 07:54 i Alternativ behandling
Jeg har længe spist havreklidgrød af hensyn til kolesteroltal, o.s.v. Mit er desværre stigende. Jeg er ligeglad med tallet ligger på 6, men det er altså noget højere, så jeg ville gerne have det en smule ned.

Jeg har fået at vide i stedet for at koge havreklid til grød skulle det spises ukogt. Det skulle virke bedre.
Jeg har ledt alle vegne, men kan ikke finde noget om dette.
Jeg kan heller ikke finde ud af, hvor meget havreklid man bør indtage dagligt for at det virker. Og skal portionen deles over hele dagen eller er det unødvendigt og kan spises på en gang.

Er der en expert til stede. ??????

http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... 8/menu=17/

http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... 8/menu=17/

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Persille

    Jeg kender desværre ikke svaret på dit spørgsmål. Men det er der sikkert andre, der gør.

    Jeg vil bare sige, at jeg har været i samme situation som dig. På sygehuset målte de et temmelig højt kolesteroltal, da jeg var indlagt for mit atrieflimmer. Og derfor skulle min praktiserende læge gøre noget ved det. Men der gik jo et stykke tid, inden jeg fik bestilt tid og kom til læge.

    I den tid fulgte jeg de råd, som jeg fandt på denne Internetside:

    http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... 8/menu=14/

    Jeg spiste mange auberginer, eftersom de er nævnt først. Hvis bare man putter tilstrækkeligt med tomat og hvidløg i retten, smager de godt. Og bønner smager jo også godt med meget hvidløg i. Æbler er det jo sæson for lige nu, og der er mange gode. Yoghurt fik jeg i forvejen en hel del af, og de sunde olier har jeg fået i mange år.

    Jeg skal lige sige, at jeg havde held til at få kolesterol-tallet bragt så langt ned, at lægen ikke fandt det nødvendigt at gøre mere ved den sag :o)

    Held og lykke med det.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Kære Kameliadamen

    Jeg er begyndt at spise lidt anderledes. Lidt flere grøntsager, jeg køber de frosne, så går der ikke noget til spilde. Efter hvad jeg har læst er der bevaret flere vitaminer i dem, fordi de er friske, når de bliver frosset.
    De "friske" grøntsager, man ellers køber, er jo ikke så friske endda. Det er ikke som i gamle dage, da vi hentede det hele friskt fra haven, eller "havemanden".

    Du skal have så mange tak for dit indlæg, jeg må suge viden til mig. Jeg troede alt var i den skønneste orden, fordi jeg spiste havreklidgrød.

    Jeg har også læst, at stress kan forhøje tallet og jeg har været, og er stadig stresset. Noget i familien piner mig, men forhåbentlig er det snart overstået.

    Og så er jeg stadig meget vred over at være holdt for nar af min forh.læge.
    Nu må jeg også snart se at komme over det.
    I dag har jeg det godt med medicinen. Ikke flere smerter i spiserøret, ikke mere blod på hovedpuden om morgenen.


    Mange hilsener.
    persille.
  • Indstillinger
    Hej Persille

    Ja, den stress – den er ikke nem at gøre noget ved, især ikke når det er noget i familien, der stresser.

    Men jeg skriver lige lidt om grønsager. Du har jo helt ret i, at frosne madvarer nogle gange kan indeholde flere gode næringsstoffer end dem, man køber i forretningerne i ufrosset tilstand. Det gælder f.eks. fisk og grønsager.

    Men lige nu er det jo sæson for gode vintergrønsager! Helbred handler jo også om livskvalitet, og jeg synes da ikke, at man skal snyde sig selv for frisk selleri, pastinak, persillerod, rødbede osv.

    Personligt kan jeg godt klare at bruge ærter og majs, der har været dybfrosne. De smager udmærket. Men en selleri, der har været frosset?...Nej! Og heller ikke blomkål eller gulerødder, der har været frosset. Det bliver så underligt løst og forkert i strukturen.

    Nu dyrker jeg selv mange grønsager i haven, så jeg kan tage dem, når de er helt friske. Men jeg vil mene, at det er forholdsvis nemt at få nyoptagne grønsager lige nu. Og det synes jeg altså ikke, at du skal snyde dig selv for.

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S.

    Hvad med en selleribøf eller rødbedebøffer? Med rødebedebøffer slår du jo flere fluer med ét smæk, eftersom rødbede er godt for blodtrykket. Jeg serverer rødbedebøffer med brunede løg og kold creme fraiche til. Det smager himmelsk!

    P.P. S. Håber du får svar på dit spørgsmål om havreklid.
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen

    Problemet er løst i familien, hurra. Nu skal jeg stresse ned.
    Bare jeg også kunne komme af med vreden over for de læger, jeg føler i allerhøjeste grad har svigtet. Det drejer sig om 5 stk. Den ene så uvidende at han er en fare for patienterne. Og det er sandt nok. Jeg har set en læge ryste på hovedet over vedkommende.

    Det var nu slet ikke det jeg ville. Jeg har fundet ud af, det er godt at komme havreklid i yougurt. Så det spiser jeg om morgenen. Jeg mangler desværre stadig svar på, hvor meget man skal/bør indtage.

    citat

    Opløselige fibre fra økologisk havre sænker blodets indhold af kolesterol. Indtager man 3 g opløselige fibre fra havreprodukter dagligt (i form af f.eks. tre 28 g portioner havregryn eller en stor tallerken cornflakes med havreklid), kan man sænke det totale kolesteroltal med ca. 1,8%. Man vurderer, at en reduktion på 1% i kolesteroltallet kan reducere antallet af tilfælde af sygdom i hjertets kranspulsårer med ca. 2%.

    citat slut

    Underligt, der skrives 28 gr. havregryn tre gange om dagen, men intet om havreklid. Er det mig, der ikke fatter meningen. ??
    Om aftenen spiser jeg kun grøntsager. Jeg tænkte, jeg skulle tabe 4 kg, så mit kolesteroltal måske kunne komme ned på 6. Jeg håber da det virker.

    Nu er der sket det, jeg får ondt i maven. Noget jeg ellers aldrig har. Kender du noget til, hvad der kunne tænkes at gå galt.

    Mange hilsener. persille
  • Indstillinger
    Hej Persille

    Jeg har først nu givet mig tid til at læse lidt i det ene af dine links om havreklid. Jeg har ikke sat mig grundigt ind i sagen.

    Umiddelbart vil jeg tro, at de skriver om havregryn, fordi det er det produkt, folk kender. Jeg har f.eks. aldrig set en pakke med ren havreklid. Men almindelige havregryn kender alle mennesker, og da der er havreklid i havregryn, er det måske mere nyttigt at udbrede oplysninger om havregryn, fordi man så vil nå flere mennesker med sine oplysninger.

    Men for mig at se, må det da være bedre at spise havreklid end at spise havregryn, hvis formålet udelukkende er at sænke kolesteroltallet. Dog er der jo andre gode sager i havregryn, som man ikke får, hvis man udelukkende spiser havreklid.

    Jeg kan bare ikke lade være med at tænke på, at du vel i forvejen har fået havreklid i meget lang tid, så vidt jeg har forstået. Sådan som jeg forstår det, så kan havreklid jo meget vel have hjulpet dig med at sænke dit kolesteroltal. Men det er åbenbart ikke nok. Jeg tror ikke, at man i den situation skal spise mere havreklid, men derimod bruge andre supplerende metoder. Og der er jo mange ting, der skulle kunne hjælpe.

    Der er ingen tvivl om, at det er en god ide at spise flere grønsager. Der er nogle grønsager, der er bedre at spise end andre: Aubergine, hvidløg, rødbede, selleri og vistnok også chili, for at nævne nogle.

    Men det nytter jo ikke noget, hvis du får smerter af kostforandringen. Jeg ved, at man godt kan få smerter, hvis man får alt for mange fibre. (Du ved: For lidt og for meget fordærver alting). Grønsager er godt, mange grønsager er meget godt. Men der er jo også fibre i grønsager, og måske skal man ikke lave sin kost om alt for pludseligt. Måske skal man lige tage den slags forandringer gradvist?

    Det er, hvad jeg sådan lige kan komme i tanker om på stående fod. Det kan være, at der er andre, der har forslag til dig.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej igen

    Du har vist ret, jeg får mange fibre, for pludseligt.

    Jeg har spist havreklidgrød i flere år. Jeg er blevet noget træt af den spise. Da yougurt også er godt og jeg fik anbefalet at spise rå havreklid, ja så kommer jeg nogle spsk i yougurten. Det smager godt i min mund.

    Jeg må nok tage den lidt mere med ro. Ikke helt droppe min sædvanlige mad.
  • Indstillinger
    jeg har sænket mit kolosterol med policosanol og opc Bark hvidløg og olivir det hjalp ,den medicin jeg fik af lægen hjalp ikke så godt men det betyder jo rigtig meget hvad man spiser og det er vigtig at få de rigtige olier som krill og hørfrø og også e vitaminer men prøv at se hvad radiodoktoren skriver det kan man lære meget af og det er kun natur han bruger
    venlig hilsen Birthe 8000
Log in eller Registrér for at kommentere.