Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

er det, det som jeg tror det er?

Redigeret 21 oktober, 2011, 18:06 i Angst
Hej alle, jeg er en pige på 18 år, som igennem 8 mdr har lidt af en depression, jeg får både medicin og psykologhjælp, som har hjulpet mig meget, men det er stadig rigtig hårdt. Her i mandags sent om aftenen får jeg det rigtig dårligt, jeg bliver pludselig svimmel, og får helt vildt hjertebanken og det trykker i brystet, det snurre underligt i mine arme og ben og har svært ved at stå op, jeg blev vildt bange og gik i panik, det første jeg tænkte var at jeg var ved at få en blodprop jeg var så tæt på at ringe 112, men var så bange for hvad der ville ske, at de ville stikke og tage mig væk, kunne næsten heller ikke snakke, jeg var helt tørr i munden. Så sad bare rystede imens jeg blév mere og mere bange, jeg har overhovedet ingen fornemmelse over, hvor længe jeg sad der, men det føltes som evigheder, men det stoppede heldigvis langsomt. Bagefter tudbrølede jeg, jeg var så sikker på, at der var noget helt galt med mig og var så bange for at miste mine søskende og far som lå og sov, jeg gik så på nettet og fandt alle symtomerne på netdoktor, fandt frem til at det var panikangst, havde i hvertfald alle symtomerne. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre? burde tage til lægen, men jeg ved bare ikke hvad mere de kan gøre for mig, og er bange for at de skal tage alle mulige prøver af mig, men jeg har efterfølende været meget bange, jeg er bange for at jeg får et anfald når jeg er i skole, når jeg køre i bil, og er i det offtentlige- Jeg har ikke haft et lignende anfald siden, men her de sidste par aftener har jeg haft lidt trykkende for brystet og så blir jeg lige pludselig bange. Jeg skal ringe til min læge imorgen for at få nogle flere piller, så overvejer og fortælle hende om det. er der nogen der ved noget om det? eller måske selv sår i samme situation? Jeg syntes forresten, at det er rigtig godt at der er en derbat herinde.

Kommentarer

• Hej

Ja, det tror jeg også.
    Når du nu har psykolog, har du så ikke også en aftale om at kunne ringe akut?
    Næste gang, snart du taler med lægen, kunne du snakke med vedk. om hvad du gør, måske har du brug for anden medicin. God bedring Helle8
  • Hej

Ja, det er helt tydeligt et panikangstanfald. Og det er meget ubehageligt men ikke farligt. Jeg har haft det i mange år, så jeg taler af erfaring, desværre !

Du skal først og fremmest få styr på din vejrtrækning, hvis du hyperventiler, og det lyder det til du gør.
    Når du lærer at kontrolere din vejrtrækning, vil blodtrykket falde igen og pulsen vil blive normal.
    Du skal også lære at kontrolerer dine tanker, prøv at blive bevist om hvilke tanker du har lige inden et angstanfald. Og du vil efterhånden kunne lærer at stoppe disse tanker, og erstatte den med mere rationelle tanker.

Hvis du får anfald når du kører bil, så kør straks ind til siden. Og fokuser på at bevar roen. Bliv holdende til du er helt over anfaldet. Kør ikke videre før at du er helt ok igen.

Hvis du kan mærke at et anfald er på vej, så konsentrer dig om husenes arkitektur, trærene farve, menneskerne omkring dig eller hvad du nu kan finde intressant.
    Jeg gjorde selv det i flere år, at jeg talte S-togsstationer, på skiltet i toget, eller stavede tilstationernes navne el. når jeg var ude og køre i tog. Der ved rettede jeg fokus væk fra mig selv, i stedet for at sidde og tænke på mig selv, og det hjalp mig meget.

Der er nogle antidepressiver som kan have angst som en bivirkning, men det har du sikkert læst på indlægssedlen, ellers prøv at læs den.

Held og lykke
Log in eller Registrér for at kommentere.