Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Stofsskifte vs Prolaktin

Hej !.
Har for lav stofskifte. Og har opdaget af jeg har mælk i brysterne, for en del år siden. Og har det stadigvæk ?. Kan der være en sammenhæng mellem mælk i brysterne forhøjet indhold af prolaktin og lavt stofskifte ?.
Vh optimisten007

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej,

    Ja, der er/kan være sammenhæng mellem lavt stofskifte og forhøjet prolaktin. Jeg har begge dele og behandles for begge dele. Mælkeflod fra brysterne er et typisk tegn, selvom nogle dog kan have dette uden at have forhøjet prolaktin. Udsættende eller ophørende menstruationer er et andet tegn. Man behøver ikke have begge symptomer.

    Du skal have taget en blodprøve for at finde ud af om du har forhøjet prolaktin, så du kan få hormonerne på plads medicinsk. Forhøjet prolaktin kan også resultere i en lille prolaktindannende knude i hypofysen (det har jeg). Oftest er knuderne dog små (mikroadenomer) og de vokser langsomt (år). De kan dog ubehandlet blive så store at de kan trykke lidt på synsnerven, så synet kan generes. Synet rettes heldigvis op igen ved medicinsk behandling.

    Hvis nu det viser sig, at du har forhøjet prolaktin, skal du behandles med stoffet cabergolin, og du vil højst sandsynligt få ordineret Dostinex. Man skal tage en lille dosis af dette et par gange om ugen og ret hurtigt kommer prolaktinen ned og mælkeflodet vil stoppe og menstruationerne blive normale. Behandlingen plejer ofte at være livslang, ligesom det er tilfældet med stofskiftet, men der er en lille sandsynlighed for at man kan stoppe behandlingen uden at prolaktinniveauet stiger igen.

    Så: Afsted til lægen! Og held og lykke herfra.
  • Indstillinger
    Mange tak, for dit svar. Det var dejligt at få et svar fra en der også kender til problemet. :). Jeg får en lægetid.
    MVH optimisten007
  • Indstillinger
    Det var så lidt. Held og lykke med det. Se også mit svar til dig i dit andet indlæg om stofskifte.
Log in eller Registrér for at kommentere.