Er der ting man ikke må spise under sin menstruation?
Jeg har flere gange oplevet folk fra andre kulturer sige, at der er ting, som man skal holde sig fra under sin menstruation. Min værelseskammerart fra Kina siger, at man ikke må spise kolde ting, og da jeg var i Brasilien, fik jeg at vide, at man ikke må spise fx. banan og mango, når man har menstruation. Passer det, at der er nogle ting, man bør holde sig fra under sin menstruation?
Kommentarer
Skal du rette dig efter dem alle sammen vil du givet komme frem til, at du under menstruation bør spærres ind i et mørkt hul og ikke indtage hverken mad eller drikke, og under ingen omstændigheder tale med andre mennesker.
Menstruation har til alle tider været noget dybt mystisk, men altså det fysiske bevis på, at kvinder altså kan noget, som mænd ikke kan - nemlig undfange og føde børn. Derfor har det for mænd været vigtigt at nedgøre denne evne som værende uren og noget, der gør kvinder svage - og for at understrege dette, har man så forbudt dem at spise sunde og nærende ting, opholde sig sammen med andre, og andre meget mærkværdige og spidsfindige regler, der dog primært har gået på at indskrænke kvinden mest muligt.
I visse kulturer trives en hel del af disse fordomme stadig på bedste vis, og du vil givet have meget svært ved at overbevise f.eks. din værelseskammerat om, at det er noget vrøvl, for det er noget hun er opvokset med og i den grad har fået podet ind lige fra fødslen.
Du skal naturligvis sørge for at spise godt og fornuftigt hele tiden, og ikke undlade diverse ting, fordi du har menstruation.
Hvis der endelig skulle være noget om snakken, så bør den da i den grad være med modsat fortegn - at man netop under menstruation bør indtage ekstra af gode, sunde ting, frem for lige netop i den periode at undgå det.
Men bestemt et spændende emne, som jeg håber andre har lyst til at deltage i.