Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Herpes

Hej,

Jeg har læst den del om herpes her på sitet. Jeg har aldrig selv haft herpes (i hvertfald ikke i udbrud) og har heller ingen forkølelsesår.

En tidligere "veninde" ringede til mig den anden dag og sagde jeg havde givet hendes herpes det er 2½ måned siden vi har været sammen. Vi havde ubeskyttet sex, men jeg har aldrig haft noget der ligner herpes (i hvertfald ikke i udbrud).

Så mit spørgsmål: Kan jeg have smittet hende?

Hvis Ja, hvordan skal jeg forholde mig fremadrettet iforhold til når jeg finder mig en ny partner? For hvis jeg har smittet min "veninde" kan jeg vel også smitte en potentiel ny kæreste (hvis jeg altså kan smitte)

Håber I kan give lidt lys på sagen, min egen læge har desværre lukket i denne uge :(

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du må nok så vente til næste uge, men så bør du gå til din læge for at få konstateret om, du har herpes.

    Hvis ikke du har det, så er det altså heller ikke dig, der har smittet pigen; man kan ikke smitte andre med en sygdom, man ikke har. Men har du det, så er det lægen, du skal tale med om hvordan du beskytter dig selv og dine bekendtskaber frem over.

    Hvis du har det, og hvis det er dig, der utilsigtet har smittet pigen, så er det altså ikke udelukkende dit ansvar, og hun kan således ikke anklage kun dig. I har begge ansvaret for det kondom. I har begge valgt at undlade at bruge det.
  • Indstillinger
    Men omkring 25 % har jo herpes... Eller kan ikke helt huske tallet, så der er en god chance for at jeg har det... Har jo bare aldrig haft det i udbrud... Det er det jeg synes som er lidt mærkeligt at jeg lige pludselig skulle smitte - ja det må jo så være igennem min sæd? Eller?
  • Indstillinger
    Du mener vel risiko? Chancer er noget, man håber på.

    Hvis der er 25% der har herpes, må der jo så nødvendigvis være 75% der ikke har det. Hvor du befinder dig mht risikogruppe må du vel selv kunne svare på.

    Dyrker du generelt ubeskyttet sex med partnere, du ikke aner, hvor har været før, er din risiko naturligvis væsentligt større. Har det kun været denne ene gang med denne pige, så er din risiko betydeligt lavere.

    Men prøv nu at lade være med at male fanden på væggen - tal med din læge, bliv undersøgt - få en ordentlig snak om kønssygdomme, smitte og risiko. Jeg googlede lige herpes, og der står rent faktisk at i ganske, ganske få tilfælde kan man have herpes uden at vide det, og i lige så få tilfælde kan man smitte en partner, men det er altså sjældent. Om du så hører til den sjældne gruppe eller ej kan ingen jo svare på.

    Hvilket igen - igen maner til, at man sørger for at bruge beskyttelse og ikke har ubeskyttet sex, før begge parter er undersøgt og evt. behandlet. Men nej - det er ikke emnet her.
  • Indstillinger
    Ja, risiko :) Tak for svaret... Håber andre vil give deres syn med da jeg synes der er lang tid til næste uge.
  • Indstillinger
    Du har ingen symptomer, så hvorfor er det så slemt at skulle vente en uge på at tale med din læge?
    Det er ikke ligefrem akut :)

    Jeg tror desuden alligevel ikke, at din læge vil teste dig med blodprøve for at se om du har det i kroppen. Herpes er noget der konstateres når det er i udbrud.

    Jeg er ret overbevist om, at du ville mærke det, hvis du havde herpes i udbrud. Det skulle være umådelig ubehageligt.

    Hvis man har herpes i kroppen kan man så vidt jeg ved smitte en lille del af tiden selvom det ikke er i udbrud.
    Jeg ved ikke hvordan det så fungerer - hvis man har et forkølelsessår i udbrud, så er det ved berøring med såret at man kan smitte, så jeg har aldrig helt luret hvorhenne smitten kommer fra hvis ikke der er udbrud.

    Uanset hvad; når du aldrig har haft herpes i udbrud har jeg endog meget svært ved at tro, at du skulle kunne have smittet hende.

    Hun kan have herpes i kroppen længe før I var sammen...

    Jeg syntes, at du i stedet for at gå og trippe efter at kunne komme til at tale med din læge, skal ringe til sexlinien i morgen eller tage på en klinik for sexsygdomme (som findes her http://www.sexogsamfund.dk/Default.aspx?ID=2520 ) og stille dine spørgsmål.
  • Indstillinger
    Hej..

    Jeg har lidt samme problem.

    Jeg har fået herpes og er blevet behandlet for det. Men har nu også fået det på huden, men det er en anden sag.

    Men ham jeg var sammen med sidst, siger han ikke har noget og heller ikke nogen sår eller blære. Kan han godt ha smittet mig uden at vide det? For han mener helt sikkert at det ikke er ham der har smittet mig.

    Fordi det er første gang jeg får bære eller sår, har ikke haft det før.
Log in eller Registrér for at kommentere.