Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Frustration!

AnonymousAnonymous
Redigeret 24 oktober, 2011, 10:28 i Mobning
Jeg trumler rundt med en episode, jeg ikke kan få ud af hovedet. Jeg måtte her den anden dag rydde op efter en kollegas forkerte arbejde. Denne kollega laver rigtig ofte fejl. De første gange jeg måtte lave noget om for vedkommende, gik jeg direkte til personen. Men så grineden vedkommende bare og sagde noget med, godt det blev rettet. Vedkommende er altså ret ligeglad med at lave fejl. Så denne gang da det virkelig var en grov forsømmelse valgte jeg at sætte det på dagsordenen til vores næste møde men direkte henvisning til hvem der havde lavet fejlen. Dette resulterede i, at en anden kollega kommer vred hen til mig og siger at det er rigtig dårlig stil at sætte vedkommendes navn på så alle ved hvem der lavede fejlen. Den anden kollega mente, at jeg burde være gået direkte til vedkommende, som jeg plejer og have holdt det hele mellem os to. Det valgte jeg ikke at gøre, fordi det ingen effekt har. Så siger den anden, at jeg mobber vedkommende, men det mener jeg altså ikke, at jeg gør. Er selv blevet mobbet hele min barndom, så føler godt jeg ved, når noget er mobning. Eller er det helt forkert at udstille en andens fejl selv om den rigtige måde ikke giver nogen ændring. Det er hver eneste uge, at jeg skal bruge tid på at rette min kollegas fejl og jeg er ved at blive så træt af det, at jeg ønsker et andet job. Problemet er så, at der ingen jobs er! Det en frustrerende tid.

Ved ikke helt hvad jeg ønsker svar på, havde bare sådan behov for at komme ud med det. Jeg holder mig for tiden alene, da jeg ikke gider de andre, når det skal være sådan her. I længden bliver det jo nok bare trist at holde pauser alene.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg vil nok mene at der, hvor du har handlet lidt forkert, er at du har offentliggjort denne kollegas navn i dagsordenen for næste møde. Det havde nok været noget mere smart, at du havde anført, at du gerne ville diskutere dette problem, at nogen laver gentagne fejl, som du bruger unødig tid på at rette, og så foreslå at man prøver at tale om en eventuel anden arbejdsmetode, så den slags kan undgås i fremtiden, men altså uden at nævne navne. Den pågældende person ved jo godt, hvem det drejer sig om - og andre kan givet gætte det.

    På den anden side har du jo øjensynligt flere gange konfronteret din kollega med problemet, og han/hun lader til at være fuldstændig ligeglad, og derfor har følt dig nødsaget til at handle.

    Som jeg forstår det, du skriver, så er det en anden kollega, der der blevet fortørnet over din handlemåde? Så jeg vil da foreslå dig at gå direkte til den kollega og fortælle, at du som sådan ikke ville udlevere en kollega, men at du jo ikke kan nå ind til vedkommende, når du konfronterer ham/hende med det, og så spørge direkte, hvordan man ellers mener, du skal forholde dig til noget sådant. Spørge om man finder det rimeligt, at du skal bruge en masse unødig tid på at rette en andens sjusk.

    Det er vigtigt for dig at få ryddet op, for det er helt uudholdeligt at være på en arbejdsplads, hvor man har et dårligt forhold til sine kolleger.

    I har vel også nogle samtaler med ledelsen? Personaleudviklingssamtaler eller hvad det nu hedder på din arbejdsplads? Der bør du fortælle om de her problemer.

    I den anden debat fortæller du om problemer i dit privatliv, som godt nok er ved at løse sig, men ingen har brug for også at have problemer på jobbet - noget sådant kan man faktisk blive syg af.
  • Indstillinger
    Kære dig.

    Avs, det må godtnok gøre ondt at blive beskyldt for mobning, når du selv er blevet mobbet i hele din barndom.
    Jeg føler virkeligt med dig der.

    Det lyder også som noget af en rodet situation du er havnet i.
    For mig at se, havde den perfekte løsning været at du havde nævnt der for hende hvis fejl du skulle rette, og at du fortalte hende/ham, at du ville gå til chefen eller tage det op på mødet. Så var personen advaret forinden.

    Jeg tænker i øvrigt på, om du kan slippe afsted med ikke at rette fejlene, så det kommer frem i lyset, at det er din kollega, der ikke har styr på sine ting?

    Ligesom Lotte mener jeg, at det er rigtig vigtigt at få renset ud i atmosfæren på jobbet. Ellers kan det blive ulideligt at være der med tiden.

    Held og lykke med det.

    Kærlig hilsen Trine
  • Indstillinger
    Tak for jeres svar. Jeg nævnte faktisk ikke min kollegas navn men den sag hun havde arbejdet på som jeg overtog. Før jeg fik den havde en anden kollega også været inde over og været ved at udbedre fejlene. Nu har jeg været på ferie og ingen har nævnt sagen siden jeg mødte i morges. Nu må vi se, hvad der sker ved det møde, hvor vi skal drøfte det.
  • Indstillinger
    Kære dig.

    Det lyder faktisk rigtig godt, at der skal være et møde.

    Så håber jeg, at du kan få forklaret dig, og især understrege, at du ikke på nogen måde er ude på at udstille nogen.

    Jeg kan godt forstå, hvis du går og er nervøs.

    Jeg krydser fingre for dig.

    Kærlig hilsen Trine
Log in eller Registrér for at kommentere.