Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sammenhæng mellem Vulvodyni og HPV vaccinen?

Redigeret 19 oktober, 2011, 08:15 i Vulvodyni
Hej

Først lige noget om mit forløb fra 2003 og til nu:

Jeg valgte for ca 9 år siden at deltage i det sidste stadige at "testningen" af HPV vaccinen (Future2 projektet/forsøget). Dvs at vaccinen var blevet test for alle bivirkninger ol.

Jeg får den 1. vaccine i jan 2003 måned. Og indleder så et forhold til min kæreste ca 4 måneder efter og i juli kan jeg ikke have et intimt forhold.

Jeg søger lægehjælp og få så en henvisning til en gynækolog i min hjem by som skulle være ret god. Hun fortæller mig at jeg bare er pivet og at der ikke er noget at se og jeg bare skal tage mig sammen.

Jeg går så til mit 3. el. 4. vaccinering for HPV men da lægene næsten ikke kan fortage en GU på mig, vælger de at sende en henvisning for undersøgelse for endometriose... Henvisningen bliver dog forlagt og der går næsten 1½ år fra start symptomer til jeg bliver undersøgt/opereret for noget som jeg ikke havde.

Endelig efter næsten 3 år med kamp og opringninger til diverse afdelinger og Future2 projektet, finder man så ud af ved Future2 at jeg måske har vulvodyni og for sendt en henvisning... (det skal dog lige siges at Future2 og Vulvodyni "klinikken" ligger i samme lokaler) dette sker så til nogle af de sidste samtaler tror i ca 2007, Hvor jeg også får at vide at jeg har fået vaccinen og ikke "bare" et placebo.

Der gå ca 6 månder før jeg kan komme til et tjek op. Men da det sker for jeg så konstateret vulvodyni. Jeg var glad for at jeg endelig havde en diagnose og jeg kunne set frem ad. Men det er faktisk først her i sommeren 2011 at jeg er næsten symptom fri. Jeg var heldig at jeg kunne bedøve det meste men det var først da jeg stoppede med at tage p-piller, efter at have læst herinde at det kunne hjælpe, at jeg fik det godt igen.


Jeg vil høre om der er andre som mig der har fået vaccinen i mod HPV, og efter følgende at udviklet/fået vulvodyni....?

Grunden til jeg spørger er at jeg har læst her inde at HPV måske kan give vulvodyni. Hvis det så er tilfældet bør vi så ikke råbe vagt i gevær nå nu SÅ mange piger får Vaccinen????

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Millemusen82

    Vi har læst dit indlæg og kan se, at du henviser til en artikel på Nedoktor omkring vulvodyni.

    Da dit spørgsmål står ubesvaret hen, og da vi af dit indlæg kan læse, at du har misforstået et budskab i vores vulvodyni-artikel, vil vi gerne udrede misforståelsen og give dig information omkring det, man kender til bivirkninger af vaccinen samt give dig vejledning i, hvor man kan indberette bivirkninger:

    1)
    I artiklen om vulvodyni står der, at årsagen til vulvonyni ikke er kendt, men at man arbejder med en række teorier - heriblandt, at HPV virusset (og altså ikke vaccinen, som du har skrevet i dit indlæg) kan være årsag til vulvodyni.

    (http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/vulvodyni.htm)

    2)
    Omkring bivirkninger af vaccinen har Danny Svane (speciallæge i gynokologi og obstretik), skrevet følgende i vores artikel om HPV vaccination:

    "Fra de erfaringer man har med HPV-vaccination indtil videre, har der ikke vist sig alvorligere bivirkninger. Man kan forvente ømhed og irritation omkring det sted, hvor man er blevet stukket, og lettere bivirkninger som forbigående hovedpine og utilpashed ses. Man har endnu ikke nogen
    erfaringer med langtidsbivirkninger, da vaccinen stadig er relativt ny."

    (http://www.netdoktor.dk/hpv/vaccination ... _debut.htm)

    3)
    Vi vil desuden gøre dig opmærksom på, at du har mulighed for at indberette bivirkninger online her:

    http://laegemiddelstyrelsen.dk/da/topic ... anket.aspx

    (Kopiér eventuelt linket over en ny browser).

    Vi håber, dette gav dig lidt mere klarhed omkring emnet.

    Venlige hilsner fra
    Netdoktor redaktionen
    redaktionen@netdoktormedia.dk
Log in eller Registrér for at kommentere.