Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Den rette alder til P-piller?

Redigeret 17 oktober, 2011, 18:32 i Prævention
Jeg er lidt i tvivl om hvad den rette alder til P-piller er, jeg er 19, men er tager ikke p-piller, jeg er i fast forhold. hvad mener I?

Kommentarer

  • Indstillinger
    det kommer an på om du er insstillet på pludselig kan risikere at blive gravid ----
    men du har alderen til p piller ----hvis det var mig ville jeg tage p piller ---også når jeg var i et fast forhold---
    men jeg går så ud fra at din ven beskytter sig --og det er også ok
  • Indstillinger
    Jeg synes nu ikke at det kan gøres så simpelt op som i det forrige indlæg.

    For det første - hvad er den rette alder til at tage hormoner (p-piller) for at styre din menstruation?

    Nogle får dem af deres læge allerede som 14 årige og andre tager dem aldrig gennem hele deres liv.

    Der er nogle der tager p-piller udelykket for at styre deres menstruation (f.eks. ved store smerter og langvarige blødningsperioder) eller at de kan være foreskrevet af en anden grund end beskyttelse.

    Hvis du overvejer at tage p-piller udelykket som beskyttelse, skal du overveje nogle forskellige ting (hvis det er af de andre grunde, skal du ihvertfald også tale med din læge om det):

    - Hvis du begynder på p-piller eller lignende (p-ring, p-plaster eller spiral) og derved fortsat ikke vil bruge kondom, burde både dig og din kæreste blive tjekket for kønssygedomme (selvom hvis I ikke har haft andre seksual partner), så I er 100 % sikker på ikke at overføre nogle sygdomme til hinanden.

    - Hvilken slags hormonel prævention vil du anvende? Du kan sikkert læse omkring formerne på netdoktor, ellers har alle lægerne en fin folder der beskriver mulighederne (f.eks. hormon eller kobber spiral, p-ring, p-plastre, p-piller, mini-piller... og andre muligheder er f.eks. pessar - og muligvis andre jeg ikke husker).
    - P-piller som nok er mest anvendt form har jo nogle ulemper (f.eks. du skal tage dem fast inden for det samme tidsrum hver dag, hvis du kaster op inden for et tidsrum efter skal du tage en ny). Endvidere kan man også diskutere hvorvidt det er godt at tage hormoner, når vi allerede bliver udsat for meget problemkemi i hverdagen og om det er naturligt.

    Nu har jeg selv fravalgt et hvert brug af hormonelle præventionsmidler (jeg er gammeldaws og anvender bare kondomer) men hvis jeg skulle anbefalde et, skulle det være p-ring. Det er en ring man sætter op ved livmoderhalsen, som skal tages ud efter 3 uger, kan ikke mærkes, og har et minimalt indhold af hormoner da det hurtigere frigives i kroppen (højt rost af min søster)

    Jeg har selv anvendt p-piller i nok 8 år (og har været uden i 2 år), og har prøvet 2-3 forskellige præparater (eller andre kopi-præparater) og synes bestemt at alle har haft en eller andet indvirkning (udover den præventionelle funktion). F.eks. fandt jeg ud af at en gav mig mavespændinger der varede flere dage efter endt menstruation, en anden gjorde mig meget mere temperaments fuld, og den sidste virkede umiddelbart fint.
    Men efter at have været stoppet i noget tid, har min menstruation faktisk vist sig at være meget mere mild (end fra hvordan jeg huskede den fra post-p-pille periode og i pause perioder) samt at jeg bløder kortere, og har mindre menstruations smerter. Så det har været rart at stoppe.

    Så alt i alt synes jeg ikke du skal vurdere så meget om du er gammel nok, men hvorvidt du har behov for en anden prævention og hvis ja, hvilken salgs. Hvis du ikke føler det store behov, synes jeg heller at du skal sørge for sammen med din kæreste at finde de kondomer der passer jer bedst (og glidecreme synes jeg personlig man altid kan finde nytte til) frem for at tænke på andre præventionsmidler, hvilket vil mindske ønsket om p-piller.

    Jeg håber du kan få noget inspiration fra ovenståenden
Log in eller Registrér for at kommentere.