Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

SAMTALEN

Redigeret 19 oktober, 2011, 09:10 i Samliv
hejsa, jeg har brug for et råd, sagen er den, at jeg er ret skruk! I weekenden var kæresten og jeg til fødselsdag og vi blev begge ret fulde, da vi kom hjem, kom samtalen ind på børn, det var min kæreste der startede den, og vi var enige om at vi begge rigtig gerne snart ville have børn, derefter havde vi sex fuldstændig ubeskyttet, er dog ikke nervøs for graviditet, da det var dagen efter min mens sluttede. Vi aftalte vi ville snakke videre om det dagen efter. Dagen efter vågnede vi og vi havde begge alvorlige tømmermænd, min kæreste sagde "vi skal snakke børn i dag" jeg blev helt mærkelig og sagde bare JA! Dagen gik og jeg turde ikke komme ind på emnet, hvad nu hvis han bare havde sagt det i en brandert og slet ikke mener det, eller er det nu også det rigtige tidspunkt ... ja jeg synes det er rigtig svært at få startet en god ædru voksen samtale om emnet, nogen der har nogen gode råd? Hvordan får man startet sådan en samtale? Kan I fornemme om han mener det ud fra det jeg har skrevet? puhaaa jeg vil bare gerne være mor og starte familie med lige præcis ham!!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja, undskyld, men noget tyder i alle højeste grad på, at I overhovedet ikke kender hinanden, og det er da det værst tænkelige udgangspunkt at begynde at lave barn på.

    Du aner ikke, hvordan du skal tale til ham, og nu vil du have barn med ham?

    Jeg synes bestemt, I bør bruge en hel del tid, på at lære hinanden at kende, lære at lytte til hinanden, lære at tale sammen om, hvordan I har det, hvad man går og tænker på osv. I det hele taget altid - altid - tale sammen i et klart og tydeligt sprog, frem for diverse mere eller mindre tågede hentydninger, der skal betyde noget, man skal gætte.

    Din kæreste siger, at han gerne vil have barn, men du er bange for, at han har sagt noget han måske ikke mener i en brandert og tør ikke konfrontere ham med det. Kan du ikke selv se, at det da er en mægtig pærevælling, du er ved at tilberede her?

    Ja det kan da være, han er klar, men du er da ikke - absolut ikke, når du ikke tør åbne munden over for ham.

    Jeres forhold er helt klart dømt til at gå i stykker, hvis jeres liv skal være en gættekonkurrence - og det bør man ikke byde et barn.

    Skal man have et ordentligt parforhold er det vigtigste - absolut vigtigste - at man kan tale sammen, og i øvrigt også GØR DET, i stedet for at gå og gætte hvad den anden eventuelt mener eller ikke mener. Som oftest gætter man nemlig forkert, og går og laver sit helt eget fantasibillede, som partneren ikke har andel i og givet heller ikke genkender.

    Der er da ingen her, der kan tolke hvad din kæreste har sagt i en brandert. Jeg er mere rystet over, at du ikke tør spørge ham direkte. Er du helt sikker på, du har en partner, du har lyst til at dele resten af dit liv med? Og den holdning skal man have, hvis man vil til at lave barn.

    Ja, undskyld hvis jeg lyder lidt grov her, og jeg er da ikke fri for tanken, om indlægget ganske enkelt er en joke.
  • Indstillinger
    okay, bum så fik jeg den! Jeg synes du er ret grov, men det beder man nok selv om når man skriver i sådan et forum, havde håbet på noget lidt mere konstruktivt. Jeg kender min kæreste særdeles godt, og omvendt, men derfor kan det måske godt være svært at snakke som sådanne ting, snakker man først om det bliver det også lige pludselig virkelig, hvilket kan være skræmmende, også kan det godt være fordi man ikke er klar til det, så har jeg fået det ud af det, resten kan jeg desværre ikke bruge, det var få informationer du skulle bruge for at konkludere mit forhold mm.
  • Indstillinger
    Hejsa.
    Jeg er næsten sikker på at din kæreste gerne vil have et barn. Ellers ville han have undgået emnet næste dag. Jeg tror han er bange for at du har fået kolde fødder siden at du ikke ville snakke om det. Jeg kan godt forstå at du er nervøs for at spørge om så vigtig en ting, for tænk hvis han nu siger at det mente han slet ikke, så bliver du møg hamrende ked af det, og det er sikkert derfor du udskyder det lidt.
  • Indstillinger
    Jeg beklager selvfølgelig dybt - jeg er klar over, jeg gik for langt, men jeg blev virkelig dybt rystet over, at nogen overhovedet kan have brug for at kontakte et anonymt debatforum, for at spørge hvad kæresten mener.

    I min verden spørger man sin kæreste direkte om han mente, hvad han sagde, og så sætter man sig ned og taler tingene igennem, forholder sig til både fordele og ulemper på en ordenlig og seriøs måde.

    At skulle til at sætte et barn i verden er en meget stor beslutning, og skal derfor ikke kun tages på baggrund af en hurtig bemærkning i en brandert.

    Jeg beklager igen - men prøv lige at læse dit oplæg med en helt udenforståendes øjne. Så ser det altså noget suspekt ud.
  • Indstillinger
    Janne56! Du sætter lige præcis ord på mine tanker, tak! Og tak for et ordentlig svar jeg kan bruge til noget! Jeg snakker med ham i aften, så må vi se hvor vi ender.. Modsat Lotte, synes jeg jo faktisk vi har meget godt at tilbyde til et barn! men det er en stor ting og en skræmmende tanke! Vi kommer måske fra to forskellige verdner Lotte, du har muligvis lidt mere erfaring med sådanne ting end jeg har, men det gør ikke mit forhold dårligt eller mig til en uegnet mor. kan godt være jeg udtrykte mig mærkelig, men det var ikke mere mærkeligt end at Janne forstod mig! Tror jeg foretrækker veninderne næste gang:) men tak for jeres tid!
  • Indstillinger
    Hej

    Ja, jeg synes heller ikke at I (du) er moden og parat til at blive gravide lige nu.
    Netop fordi at du ikke ved hvordan du skal tale med din kærste om det. Hvordan plejer du at tale med ham, når du har noget vigtigt på hjertet ?

    Vh Hanne
  • Indstillinger
    Jeg mener ikke lotte123 på nogen måde var grov. Hun sagde blot det, som mange tænker.
    Jeg er helt enig med hanne7 og lotte123.

    Men det har jo altid været sådan, at når man er ung og umoden har man meget svært ved at tage mod råd, som man ikke lige syntes om.
    Det kommer først senere i livet. Jeg har da selv bittert fortrudt, jeg ikke lyttede og tænkte over, hvad der blev sagt til mig.
  • Indstillinger
    Jeg kan godt sætte mig ind i at man pludselig har behov for ufrakommendes svar på de ting man går og tænker på. Det er en stor ting at skulle være gravid og man kan slet ikke forberede sig på at få et barn for det er så overvældende. Jeg håber I får snakket om det og finder ud af om det er nu I skal begynde. Der kan jo godt gå lidt tid inden graviditeten er der. Held og lykke!
  • Indstillinger
    Jo, jeg var grov, hvilket jeg også har beklaget, men det ændrer nu ikke ved, at jeg stadig mener, hvad jeg skrev. Jeg havde ikke tænkt mig at gå videre her, men nu er der andre, der har reageret på, at jeg ikke var helt forkert på den.

    Solenskinner har da også forstået, at jeg måske har lidt mere erfaring, men hun vælger desværre også at fortolke det til, at jeg har påstået, at hun er en dårlig mor i dårligt fungerende parforhold. Det har jeg til gengæld overhovedet ikke antydet.

    Jeg vil påstå at ca. 90% af de parforhold, der går galt, går galt fordi parterne ikke taler sammen, men er gået over til at gætte i stedet for. Gang på gang hører vi om især kvinder, der forlanger af deres partner, at han skal vide, hvad hun tænker og gætte sig til hendes sindsstemning. Sige det direkte til ham? Nej, hvor vil du hen - det kan han "da sige sig selv". Og det er her problemerne opstår, for nej - det kan han ikke. I stedet for at sætte sig ned sammen et øjeblik hver dag, et par gange om ugen - eller i det mindste en gang om ugen - og lige tale sammen, blive opdateret på hinanden, tale om, hvad der rører sig, hvad man har det godt med, hvad man har det skidt med osv., så gætter man.

    Her drejer det sig om et par, hvor Solenskiner er helt syg for at få barn. Man må da vel for pokker gå ud fra, at det er noget hun har talt med sin kæreste om, noget de endda har talt en del om. Og nu, hvor han fik en pind i øret siger han, at nu skal de lave barn. Hvis han kun har sagt det for at drille, er han så ikke ualmindelig ondskabsfuld, og er det så overhovedet en partner, man bør satse sit liv på?

    Solenskinner vælger nu på baggrund af denne debat at tale med kæresten om dette emne, og det er da rigtigt fint, men fremover vil hun ikke spørge et debatforum om, hvad kæresten mener. Nej, hun vil spørge sine veninder!!!

    Nej. Jeg synes ikke det lader til at hun er klar til det ansvar, det er at få et barn.
  • Indstillinger
    er helt enig med Lotte123

    hun er bare ikke klar så længe hun ikke indser at hun skal snakke med kæresten før hun snakker med andre endda veninderne.

    hvis en fyr opdager at hans kæreste har taget deres samlivs problemer op med "alle andre" før hun kommer til ham bliver han som regel meget stødt hvilket jeg godt kan forstå.
    Ville da også blive mega sur hvis min forlovede tog vores store spørgsmål eller problemer op med andre før han kom til mig...

    Syntes faktisk solenskinner88 er noget grov selv. Hun angriber Lotte123 ved at skrive at hun altså er en god mor mm. Lotte123 har aldrig sagt noget om at solenskinner88 vil være en dårlig mor. Det er bare et billigt trick som ingen steder hører hjemme.
    Det eneste lotte123 siger er jo at man skal snakke sammen og turde snakke sammen inden man begynder at tænke på børn.

    det behøver man altså ikke at være erfaren for at vide...
Log in eller Registrér for at kommentere.