Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Usædvanlig kraftig reaktion overfor ny killing..

Redigeret 17 oktober, 2011, 18:53 i Allergi
Hej..

Jeg har gennem hele mit liv været allergisk overfor kæledyr.. Jeg har mange venner med kat, og som regel oplever jeg enten ingen eller kun milde reaktioner, som jeg enten kan leve med eller klare med en Benadryl.. Jeg har et hold venner som har 3 katte, og hos dem kan jeg som regel også klare mig enten uden eller med en enkelt pille.. Jeg har også mange gange overnattet i hjem med kat uden større problemer.. Jeg har tidligere fået foretaget prik-test som har påvist allergierne, samt en luftvejstest som har vist en meget let astma, dog så lidt at jeg aldrig har været påvirket af det (har gennem mange år været løber, og har tidligere løbet et halv-marathon uden problemer) eller har fået medicin mod det..

For nylig har endnu en veninde anskaffet sig en kat.. Denne er en lille killing, som bor med hende i hendes lille studiebolig.. De første par gange jeg besøgte hende efter hun havde fået katten var der ikke andet end de normale reaktioner (Et nys nu og da samt let irriatation i øjnene).. Men de sidste 3 gange jeg har besøgt hende har jeg oplevet åndedrætsbesvær og stærk hoste.. Det føles som om min hals fyldes med slim og min vejrtrækning er tung, besværet og larmende.. Når jeg tager afsted igen, kan jeg efter en halv times tid mærke at det begynder at lette, men jeg kan stadig mærke det op mod et døgns tid efter..

Jeg har aldrig oplevet denne reaktion før, og undrer mig meget over den.. Katten er en indekat, og min veninde bor i en forholdsvist lille studiebolig (badeværelse, gang og et rum på ca 20kvm som køkken/stue/soveværelse).. Hun gør jævnligt rent og lufter ud, så vidt muligt med en lille nysgerrig killing i huset..

Jeg vil derfor gerne spørge om der er forskel på en kat og en killing i denne henseende (så jeg kan håbe på det fortager sig som katten bliver ældre), skal hun prøve om hun kan lufte endnu mere ud, og er der noget jeg kan gøre for at mindske generne?

Mvh
Mark Herskind

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej mark jeg tænker det kan være det er fordi det er en killing hun har fået, hvis hun har den ved sig og rører ved den mens du er der, eller den løber rundt imens du er der, den kan være ved at skifte sin killing pels og der er små løse hår , som du indånder, der giver dig slim i halsen og vejvtræknings problemer. det vil også ske ved kaniner det er det samme. en fugleedderkop i forsvar gør det samme gnider bagbenene på bagkroppen så små hår kommer i luften og fjenden indånder dem og får vejrtræknings problemer. hvor katten og kaninens hår bare let flyver op i luften. Nøgen katte og nøgen hunde vil du sikkert godt kunne tåle. det er dyrets hår og skæl vi reagere på med asma. men nogle læger siger man skal tage sit medicin reglmæssig for det ikke bliver til voldsomme anfald. Så hvis du kommer på besøg så lad katten blive i et andet rum til du er gået. og se om det hjælper. Ellers må din venninde besøge dig i dit hus hvor der ingen kat er , det er ikke godt at udsætte sig selv for det du ikke tåler og blive mere syg. held og lykke
Log in eller Registrér for at kommentere.