Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Hvad er det?

Heej alle.
Jeg synes netdoktor er en super sted, dog har jeg nogle ting jeg ville spørge om som jeg ikke rigtig kunne finde svar på.

Det startede med meget voldsomme mavesmerter da jeg havde ægløsning, så bare en gang om måneden ca. Det blev værre og jeg kom til akut læge hvor han siger jeg har infektion i underlivet, (uden undersøgelse, han trykkede mig lidt på maven, men ellers ingenting) og giver mig antibiotika (staves?)
Det hjælper ikke rigtig på det. Jeg kom hjem fra efterskole. Kramperne var der stadig. De sad i venstre side (midt på) af maven. Jeg tog til min egen læge og han gav mig en gynækologisk undersøgelse og siger at jeg kunne ha' smerter nok til underlivsbetændelse.
Det giver han mig så piller for, det hjalp i en måned ca. og nu er det begyndt igen, for lidt tid siden. Godt nok ikke på samme måde. Men det er i venstre side, og tit også under navlen og ned (ikke helt ned til underlivet)

Min læge sagde jeg skulle komme igen hvis det blev ved, men jeg kan ikke overskue til at vente på en indlæggelse osv. Så jeg tænkte at jeg ville gøre noget selv først. Kramperne har ca. været der i et halvt år nu.

Jeg har snakket med min mor om det, da hun ser hvor ondt det gør på mig. Hun siger det måske kan være psykisk/stress. Jeg har godt nok lidt psykiske problemer for tiden og lidt stress på. Men Jeg har haft rimelig mange psykiske problemer hele livet, så kunne ikke helt se det var det.

Hvis der er nogle der har svar eller andet så skriv!
Håber der er nogle der kan hjælpe.
Knus Didde

Kommentarer

• Hej

Det kunne være irritabel tyktarm, læs evt. nogle tråde som omhandler det problem, se om du kan kende symptomerne og få gode råd dér.
    Du må ikke gå mere end en uge med ondt i maven, hvis det har ændret sig til det, som jeg forstår dit indlæg. God bedring Helle8
  • Irritabel tyktarm er en udelukkelsesdiagnose, så muligheden for morbus Chron/colitis ulcerosa skulle overvejes først. Desuden nævner du ikke noget om ændret afføringsmønster, så med mindre det er tilfældet, så tror jeg ikke det er der svaret ligger.
    Mht. at han trykkede dig på maven, så er slipømhed (det gør ondt når han slipper, men ikke mens han trykker) netop et tegn på en infektion, men spørg evt. til at få målt din crp (infektionstal) hvis du ikke mener, at det er det. En infektion kan godt komme igen. Skulle du indlægges for det vil du højst sandsynligt blive indlagt med det samme, så der er ikke noget at vente på. Er der mulighed for, at du har chlamydia eller gonore? Det kan give gentagne underlivsbetændelser.
    Mit umiddelbare gæt kunne være myoser/spændinger i underlivet. De kan være psykisk betingede og man kan få afspændingsøvelser, som hjælper rigtig godt og evt. en henvisning til fysioterapeut, som kan hjælpe.
    Det skal lige siges, at smerter i maveregionen kan være meget svære at lokalisere. Selvom man kan mærke det helt præcist eet sted, kan problemet godt sidde et andet sted.
    Håber du kan bruge svaret - bed evt. om second oppinion hos en anden læge. :)
    Mvh. T - lægesekretær på en gynækologisk afdeling. ;)
  • Tak for svaret!
    Jeg blev testet både for klamydia og mit infektionstal. den var negativ, og mit infektionstal var helt normalt. Min afføring har måske ændret sig lidt, jeg ved det ikke helt. Fordi Nogle dage er anderledes end andre. Jeg har haft disse smerter i lang tid som jeg beskriver.

Det kan godt være som du skriver at smerten sidder et andet sted, eller at det er psykisk.
    Jeg ved ikke med gonore, det er jeg ikke blevet testet for.
    Hvad er morbus chron/colitis ulcerosa??
    Men altså hvis mine smerter bliver ved, går jeg til lægen igen.
    Tusind tak for dit svar!
  • -- Det er anden gang i mit liv jeg har haft underlivsbetændelse.
    Jeg er 16 her den 1 november. Og jeg har haft chlamydia 1 gang. Men så vidt jeg ved har det ikke givet følger. Det var et års tid tilbage hvis ikke længere.
Log in eller Registrér for at kommentere.