Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kontaktlinser

Redigeret 15 oktober, 2011, 08:27 i Åben debat om øjne
Mit problem er, at mit højre øje føles ret tørt. Kan have en lidt sviende/brændende fornemmelse.

Jeg har -1,50 på begge øjne og har i ca. 5 år ud af 10-12 år anvendt Acuvue Oasys fra Johnson og Johnson.
BC (basiskurven) er 8,8. I starten fandtes den kun i 8,4, hvilket medførte at linsen sad for stramt på mit øje. Så var den tidligere Acuvue Advance i BC 8,7 faktisk bedre - selvom linsen er ringere end Oasys.

Fik tjekket hos en øjenlæge - vedkommende kunne ikke se, at øjet skulle fejle noget.
Har flere gange fået farvet øjet for at tjekke tårefilmen - den er ok.
Er også blevet tjekket om jeg skulle have en rids i øjet eller andre problemer i øjet, hvilket der ikke er fundet.

Jeg sover aldrig med linser på. Selvom jeg tager linserne ud kl. 20 etc, så er mit højre øje ofte mere tørt end det venstre, når jeg vågner.
Nogen gange skal jeg lige gabe eller på anden vis forsøge at fremprovokere noget væske til øjet.
Kan dagligt fjerne noget hvidt pus fra begge øjenkroge. Jeg synes ikke produktionen af pus er lavere uden linser.

Tager som regel lidt saltvand på linsen inden den tages på.
Har også prøvet med en dråbe Systane (kunstige tårer) 30min før linsen tages på.

Jeg har prøvet mange linser, men Oasys har ind til videre været den der passer bedst.
De sidste par år har jeg ikke prøvet så mange, men Acuvue 1 day moist og Trueye har været prøvet. Disse linser har en BC på 9,0, og det er som om de nærmest afhjælper problemet på højre øje.

Problemet med Moist og Trueye er blot det høje væskeindhold, hvilket kræver mere tåreproduktion fra øjet og dér kan mine øjne ikke følge med.
Derfor går der ikke ret mange timer før de sidder som en svamp til øjet og jeg bliver voldsomt træt - det er faktisk ikke til a holde ud.

Jeg har forsøgt helt uden linser i en uge - synes stadig mit højre øje kan være tørt og underligt i forhold til det andet. Derfor tror jeg ikke, det er linserne alene, men de gør det jo bestemt heller ikke bedre.

Nogen bud på, hvad der kan være galt. Er det alene højre øje som har en anden form?

Nogen bud på linser jeg kunne prøve? Jeg har et sæt Air Optix Aqua liggende som jeg vil prøve af den kommende måned. Nogen der har noget at sige om denne? Jeg kan læse, at de fleste har det bedre med Oasys.

Kender I et godt forum, hvor der debatteres kontaktlinser? Det jeg kan finde er gammelt og nogle få indlæg.
Log in eller Registrér for at kommentere.