Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mine ben

persille1persille1
Redigeret 16 marts, 2013, 13:27 i Åben debat for kvinder
Jeg ved ikke, hvor dette hører hjemme, men skriver så her.

Om morgenen har jeg fornemmelsen af, at der er snøret noget stramt om mine ben fra anklerne og et stykke op. Når jeg har gået lidt rundt forsvinder det. Mine ben er ikke hævede.
Faktisk har mine ben det bedst, når jeg går.
Skulle der være en, som kender til dette og ved hvad grunden er og hvad man eventuelt kan gøre.
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Dette er kun et bud, men håber det måske hjælper.

    I kroppen sidder der en masse lymfeknuder som er med til at pumpe blodet rundt i kroppen. Og der sidder nogle lige ved anklerne, knæene og hofterne. Hvis man er sengeliggende over længere tid, kan man få nogle stramme special sokker som er med til at sikre et godt blodomløb.
    Din beskrivelse af følelsen i anklerne minder mig om dage hvor jeg har fået sovet med det ene ben på tværs af anklen, og så derved føles det andet ben lidt mere livsløs men det forsvinder hurtigt når man først rør sig.

    Så helt konkret er mit forslag og tjekke hvordan du sover.. måske ligger du med benene højere end resten af kroppen (f.eks. hvis du har dynen puttet godt under fødderne).
    Du kunne også prøve at købe sådan et par sokker og prøve at sove med dem. Du kan f.eks. købe dem i matas (spørg efter sokker til flyvning, som de oftest sælges til). Hvis det hjælper og du umiddelbart sover ordentlig med benene og ikke ubevidst forhindre et godt blodomløb, skal du nok snakke med din læge, da det kunne være et tegn på at der er noget der blokere blodomløbet eller at lymfen ikke virker ordentlig.
    Men nu skriver du ikke hvor længe det var været, så hvis det er nyt giv det lidt tid og prøv at skrive ned hvilke dage det sker og hvor ubehagelig det er mm. (dette styrker også din sag hvis du går til lægen).
  • Indstillinger
    Tak for dit svar. Det har varet nogle få måneder, faktisk hele sommeren.
    Det er hver eneste nat, det drejer sig om. Inden da havde jeg ikke noget besvær, andet end benene havde godt af at komme op.
    Jeg har tænkt på om det kunne være bivirkninger fra blodtryksmedicinen, som jeg ellers har det godt med nu.
    Jeg mener at ligge godt om natten på en virkelig god madras.

    Måske skulle jeg prøve sokkerne, jeg kunne spørge lægen om det var en god ide.
  • Indstillinger
    En god ide ville være at gennemlæse indlægseddlen til din blodtryksreducerende medicin, og se om der er nogle bivirkninger der passer.

    Men under alleomstændigheder er det nok en god ide at snakke med lægen, når det har været så længe.

    Held og lykke med det
  • Indstillinger
    Sammen med blodtrykssænkende medicin får man tit også noget for kolestorol, så evt. bivirkninger kan være der fra, jeg selv kunne ikke tåle Simvastetin.
  • Indstillinger
    Du har ret. Simvastatin gav også mig mange smerter i benene. Jeg havde besvær med at gå. Jeg tager ikke kolesterolmedicin mere, ingen slags. Jeg bliver syg af det.
    Og jeg tror ikke på ældre mennesker har brug for det.
  • Indstillinger
    Hej ja det er rigtigt du kan få støttestrømper, der er lige kommet nogle nye, men du må ikke sove med støttestrømper om natten, strømperne trækker du på i sengen eller lige når du er på vej op. Du kan have en åreknude der også hindre dig i at blodet løber tilbage til hjertet. og det presser på i benet og kan gøre ondt, og gøre en utilpas. Hvis det ikke hjælper kan du ved lægen få en bevilling til kompentations strømper der støtter bedre. god bedring
  • Indstillinger
    Tak for svar til alle. Jeg ved, man ikke må have støttestrømper på om natten, men blev noget usikker og tænkte om der var kommet noget nyt.
    "Flyvesokker"
    Problemet opstår jo om natten og hjælper, når jeg er stået op og går rundt.

    Jeg har i en periode gået med støttestrømper på grund af benene hævede om dagen, men det gør de ikke mere. Derfor skulle jeg ikke bruge dem, gudskelov, for de er ikke rare at have på.
    Jeg vil tale med lægen om det, for jeg kender ikke dette problem.
  • Indstillinger
    Støttestrømper hjælper på dårligt blodomløb, men kan ofte være meget dyre. På denne guide her kan man læse mere om hvor og hvordan man køber billige støttestrømper

    http://tilbud-paa-nettet.dk/stottestrom ... -l-tilbud/
  • Indstillinger
    Jeg bruger lange støttestrømper. Men jeg har det problem, at de hurtigt glider ned f. eks. når jeg cykler eller går længere stykker eller bukker mig. Nogel der har et godt råd?
  • Indstillinger
    Hvis du med lange ben, mener at de går helt op over låret, kan jeg oplyse om, at man kan få dem som "buksestrømper", hvor der både kan være 1 eller 2 ben i buksen.

    De kan i hvert fald ikke glide ned. Lige en lille men betydningsfuld oplysning:
    Hvis du har hjertesvigt, må du ikke så gerne bruge støttestrømper, da hjertet i så fald kan have besvær med at ekspedere blodet rundt og ned til benene. Du skal under alle omstændigheder spørge din læge først. Jeg taler af erfaring.

    M.v.h. 1ekser
Log in eller Registrér for at kommentere.