Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hjælp, Hævede lymfer i halsen og andre symptomer

Redigeret 20 oktober, 2011, 06:57 i Åben debat om kræft
Hej
For ca. tre uger siden mærkede jeg en hævede lymfekirtel i halsen. Normalt er jeg ikke så panisk, men fordi nogen jeg kender har fået konstateret kræft på det sidste har jeg gået og tænkt mere på det. Jeg gjorde det værste man kan gøre: læse på nettet om hævede lymfer, og jeg stødte selvfølgelig på at lymfekirtler kan hæve i forbindelse med kræft.
Jeg ringede derfor til lægen, som sagde at jeg sku komme igen hvis den stadig var hævet efter 3 uger. Nu er der gået næsten tre uger og den er stadig hævet, synes dog den er blevet mindre.
Lægen tog nogle blodprøver for at se noget med antallet af hvide og blodlegemer i kroppen. Da jeg ringede ind til sekretæren startede hun med at sige at det var okay, men så sagde hun at der var lidt, men hun mente ikke det var til bekymreing, men hun ville bede min læge om at skrive til mig. Efterfølgende sagde min læge at blodprøverne var helt normale. Men ved ikke om jeg skal tro på at der måske er noget der?
Lymfekirtlen er fast og er slet ikke øm.
Efter lægebesøget har jeg haft ondt i halsen, ryggen og har haft nogle sår/blister i munden.

Er der nogen der har prøvet lignende? er der grund til bekymring eller er jeg bar paranoid?
Kan lymfekirtlerne forsvinde hvis det ikke er kæft?

Tak

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Det lyder som du er urolig, det er heller ikke nemt at få forskellige svar. Har dit immunforsvar været belastet kan det godt give hævede kirtler, som du måske bliver ved med at kunne mærke, uden det betyder noget.

    Hvis det var mig, ville jeg bede læge om et klart svar; ellers har du muligheden at skifte læge, men det lyder til at du er blevet taget alvorligt med prøven. Jeg har oplevet at man sagde det så normalt ud selvom en af prøverne lå i underkanten.
    Hvis det er tilfældet, er det ikke sikkert det betyder noget, det kan jo være at det er normalt for dig.

    Får du nok vitaminer og mineraler, det kan være med til at styrke immunforsvaret især C og måske B, som begge også har indflydelse på det psykiske befindende. God bedring Helle8
  • Indstillinger
    Tak for svaret Helle..

    Har været hos lægen igen, og lægen sagde at der ikke var noget at bekymre sig om.. har nu 5-6 lymfer i den venstre side af min hals, men lægen synes at de er rimelig små, og at de er bløde.. Selvom jeg har ondt i halsen, ørerne osv. så det er bare noget jeg skal glemme.. nemmere sagt end gjort, men jeg er blevet lidt mere rolig.. og tror det er på tide at jeg stopper med at lede efter svar på internettet..
Log in eller Registrér for at kommentere.