Hjem Sport, motion og ernæring Vitaminer og mineraler

Magnesium - søvn, stress mm / Præmature børn

Redigeret 14 oktober, 2011, 08:34 i Vitaminer og mineraler
Jeg har brug for lidt input på magnesiums fortræffeligheder. :-)

Jeg har i mange år døjet med stress (har været helt nede og vende 2 gange nu), søvnbesvær (sover 3-4 timer pr. nat), muskelsmerter / -spændinger, menstruationssmerter, migræne / daglig hovedpine og mere i samme boldgade. Jeg har nu fået lyst til at prøve om mineraltilskud kan hjælpe på især søvnproblemerne, men er meget i tvivl om dosis, præparat, hvordan og hvorledes?

Desuden har jeg en datter på 7½ som blev født for tidligt med lav fødselsvægt - hun døjer meget med hovedpine, maveproblemer (ondt i maven og ofte decideret forstoppelse), luftvejsproblemer, hypermobile led med muskelsmerter til følge (ondt i nakke, skuldre, ryg, akillessener, hæle, knæhaser mm - det er ikke vokseværk det hele). Jeg kan læse mig frem til at magnesium kan afhjælpe nogle af disse ting, også hos børn, ligesom jeg kan læse mig frem til, at mange for tidligt fødte er i underskud med A og E-vitamin. Men igen - præparat, dosis, osv?

Vi får begge en multivitaminpille dagligt (ikke den samme :-)) og datteren får desuden Eye Q.

Er der nogen, der kan hjælpe?

Mange gode hilsner
Troldem0r

Kommentarer

  • Hej Troldemor

    Der er ingen tvivl om, at magnesium kan hjælpe på mange ting – især hvis man mangler det, og en dansk gennemsnitskost giver vistnok ikke tilstrækkeligt med magnesium.

    Jeg vil dog mene, at det bedste er at få tilstrækkeligt med magnesium via kosten. Personligt prøver jeg at spise så mange friske og sunde fødevarer som muligt for på den måde at blive dækket ind. Alligevel tager jeg en lille smule magnesium-tilskud hver dag, for den blodtryksmedicin, jeg tager, driver blandt andet magnesium ud af kroppen.

    Tager du medicin? Der er nemlig en lang række lægeordineret medicin, der driver bestemte vitaminer og mineraler ud af kroppen. Det kan man læse om her:

    http://www.cetcenter.dk/pdf-filer/artik ... midler.pdf

    Jeg vil dog advare dig mod at tro, at magnesium er et mirakelmiddel!

    Hvis jeg var dig, ville jeg snarere lede efter årsagen til, at du er stresset, har søvnproblemer, muskelspændinger, migræne…

    Jeg har selv haft nøjagtig de samme problemer, og de kom af, at jeg stillede for store krav til mig selv. Løsningen var derfor at mindske kravene. Jeg ved godt, at det ikke altid er nemt, men det er den eneste løsning, der holder i længden.

    Jeg prøvede også med alle mulige tricks, f.eks. beroligende urtete, varm mælk, CD’er med afslapningsøvelser, men intet af det gav nogen rigtig løsning.

    I dag er jeg stort set ikke stresset mere, og migræne har jeg ikke haft i massevis af år. Jeg kan stadig have lidt problemer med at falde i søvn på fremmede steder, men dem løser jeg med baldrian-piller, som jeg køber på apoteket.

    Hvis jeg var dig, ville jeg gå i terapi. Jeg kan anbefale kropsorienteret psykoterapi, som hjalp mig godt.

    Du kan udmærket forsøge med magnesium også. Jeg bruger det mærke, der hedder Biosym. Jeg køber dem i helsekosten. Hver pille er på 300 mg, men jeg tager kun en halv, for der er også lidt magnesium i min vitaminpille. Men du kan udmærket tage f.eks. 500 mg magnesium. Det sker der ikke noget ved. Det overflødige kommer ud med urinen.

    Hvad angår din datter, så synes jeg, at det er fint, at hun får fiskeolie, og det ville sikkert også gavne dig! Derudover synes jeg, at det er svært at komme med råd. Jeg tror, at det er en sag for en faguddannet person.

    Mange hilsner og god bedring til jer begge

    Kameliadamen
  • Hej

    Tak for dit indlæg, ved at læse det, fandt jeg ud af at det er rigtigt, hvad jeg selv har erfaret om a, e vitaminer.

    For nylig har jeg lært at kalk får musklerne til at slappe af og magnesium får nervebanerne til at ’opføre sig ordentligt.’ Efter jeg er begyndt bevidst at tage det som pulver og mere regelmæssigt, er min søvn bedre; du kan evt. tage 5 dråber børne- D vitamin (eller piller) sammen med, det fremmer optagelsen.

    God bedring til jer. Helle8
  • Hej Helle og Troldemor

    Til Helle: Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad det er, du har erfaret angående A-vitamin og E-vitamin. Jeg er meget nysgerrig ;o)

    Du skriver, at du ved at læse et indlæg her, har fundet ud af, at det er rigtigt, hvad du har erfaret om A-vitamin og E-vitamin. Men du skriver ikke, hvad du har erfaret. Hverken Troldemor eller jeg har skrevet noget som helst om disse vitaminer!

    Hvad er det for et pulver, du tager? Hvad hedder det, og hvem har produceret det, og hvor kan man købe det?

    Til jer begge:

    Jeg er egentlig lidt betænkelig ved at fokusere på enkelte vitaminer og mineraler på den måde. Alle disse livsvigtige næringsstoffer indgår i et samspil og i en balance med hinanden. Man skulle helst sørge for at få dem alle sammen gennem kosten, for det giver det mest afbalancerede indtag. Jeg ved dog, at det ikke altid er tilstrækkeligt, og at man kan være nødt til at tage tilskud.

    Det allerbedste i den situation er at tage en kvalitets-vitaminpille med alle livsvigtige vitaminer og mineraler i, for her er de enkelte bestanddele afbalanceret i forhold til hinanden, så de findes i det optimale blandingsforhold.

    Men derudover kan man godt være nødt til at tage ekstra tilskud af visse ting, f.eks. D-vitamin om vinteren.

    Jeg kommer desuden i tanker om, at det forlyder, at organismen faktisk bruger meget mere magnesium, hvis man er stresset. Jeg husker også, at man engang sagde, at organismen også bruger mere zink og vistnok også flere B-vitaminer ved stress. Så måske vil det være en god ide for dig, Troldemor, at du udover en god vitaminpille tager fiskeolie, ekstra magnesium, ekstra zink og ekstra B-vitaminer (og desuden ekstra D-vitamin i vinterhalvåret).

    Mange hilsner
    Kameliadamen

    P.S. faktisk har dit spørgsmål, Troldemor, fået mig til at sætte min dosis af ekstra magnesium-tilskud op fra 150 mg til 300 mg.

    P.P.S. Husk nu at gøre noget ved selve årsagen til din stress!
  • Hej Kameliadamen.

    Tak for dine gode indlæg.

    Jeg synes faktisk, at vi spiser sundt og varieret med masser af frugt og grønt og vi får i hvert fald vores 6 styk om dagen som anbefalet. Men som du jo selv er inde på, har jeg også læst, at man fx tærer meget på sine mineral-depoter når man er stresset og derfor nemt kommer i underskud.

    Jeg får faktisk blodtryksmedicin, så måske er der også noget dér.

    Og ja, du har helt ret i, at jeg selvfølgelig skal tage fat i årsagen til min stress, søvnløshed osv og det gør jeg bestemt også - jeg er i terapi / coachforløb men jeg vil jo gerne hjælpe det lidt på vej. Desuden bider det jo sig selv i halen, for hvis man ikke sover fx så kan kroppen heller ikke restituere og så bliver man nemmere stresset etc. Desuden er det et grundvilkår, at min datter som præmatur har nogle problematikker, som tapper os helt enormt og det kan vi desværre ikke sådan lave om på, selv om vi også her bruger mange ressourcer på at arbejde med det.

    Jeg tænker selvfølgelig ikke, at magnesium - eller andre vitaminer eller mineraler - er nogen form for vidundermiddel, men måske trænger både min datter og jeg til et lille skub for at kunne for lidt mere overskud, lidt bedre velbefindende mm.

    Til Helle:

    Jeg vil også rigtig gerne høre, hvis du har erfaringer med A- og eller E-vitamin, da jeg som nævnt har læst at en del præmature er i langvarigt underskud af disse vitaminer og at det påvirker bl.a. deres luftveje mm.

    Desuden kan jeg se, at flere undersøgelser efterhånden har vist, at magnesium kan hjælpe bl.a. præmature og ADHD-børn med koncentration, selvværd, muskelspændinger, hovedpine, mavepine og faktisk en del andre af de ting, de typisk slås med - så erfaringer / viden efterlyses.

    Mange hilsner
    Troldem0r
  • Hej igen

    Erfaringerne går kun på nærmest kronisk behov for vitaminerne. Jeg er præmatur med en fysisk udfordring, så jeg bruger ekstra meget energi når jeg bevæger mig, jeg troede faktisk det var grunden til mit behov for ekstra tilskud.

    E vitamin slider det især meget på, hvis jeg maser med at flytte ting ’ind og ud, op og ned’. Jeg opdagede det tilfældigt ved at jeg fik lyst til avokado en gang jeg havde maset meget. Det fik mig til at undersøge hvad avokado især indeholdt - E vitamin. Siden har det været ’min politik’ at undersøge hvad det jeg havde lyst til indeholdt, og tage det som tilskud, når jeg ikke kunne få nok af det i maden.

    Jeg får ligesom slørede øjne hvis jeg ikke tager A vitamin. Normalt skal man jo passe på med at få for mange a, d men jeg har noget der ligner forhøjet kolesterol som jeg får medicin imod.

    Med hensyn til luftvejsproblemer hjælper vitamin C, som modvirker slimdannelse.
    I øvrigt kan jeg anbefale NDS vitaminpulver, som er nemmere at optage og man undgår tablethjælpestofferne. KH Helle8
  • Hej igen

    Nu er det godt nok længe siden, at jeg skrev dette indlæg uden at kunne lægge det på, fordi der var tekniske vanskeligheder på Netdoktor. Men jeg synes alligevel, at jeg vil bringe det:

    Til Helle: Tak for oplysningerne ;o)

    Til Troldemor:

    Du skriver, at du faktisk får blodtryksmedicin. Det får mig til at tænke på to ting:

    • Jeg er overbevist om, at min migræne forsvandt, da jeg begyndte på blodtryksmedicin af typen angiotensin II-antagonist, for den slags medicin bruges faktisk som forebyggende medicin mod migræne!

    Jeg begyndte på Atacand, som er af denne type, for mange år siden. Dengang var det frygtelig dyrt, og det er det stadigvæk. Men nu er patentet udløbet for et af produkterne i gruppen af angiotensin II-antagonister, og det betyder, at man kan få en meget billig kopi. Jeg er netop starter på sådan en billig kopi, som hjælper udmærket på blodtrykket, og jeg har stadigvæk ingen migræne.

    Angiotensin II-antagonister sælges under navne som f.eks. Atacand, Amias eller Cozaar, og det er Cozaar, som man nu kan få en billig kopi af.

    Hvis jeg var dig, ville jeg undersøge muligheden for at få noget blodtryksmedicin, som foruden at holde blodtrykket normalt også kan forebygge migræne.

    • Foruden angiotensin II-antagonisten får jeg vanddrivende medicin af typen thiazid. Den slags er meget brugt mod forhøjet blodtryk. Hvis du klikker på det link, jeg gav dig:

    http://www.cetcenter.dk/pdf-filer/artik ... midler.pdf

    vil du se i skemaet, at vanddrivende medicin giver mangel på magnesium, kalium, natrium og zink.

    Jeg har været meget belastet af kaliummangel, så derfor tager jeg store tilskud af kalium, selv om der egentlig er tilsat kalium til medicinen. (Jeg skal lige understrege, at der er tale om kalium og ikke calcium (kalk), for der er mange, der forveksler de to ting.)

    Nu skriver du jo slet ikke, hvilken slags blodtryksmedicin, du tager, og desværre giver skemaet i linket ikke oplysninger om alle slags medicin. Men hvis du tager vanddrivende medicin, er der i hvert fald en stor risiko for, at der drives mineraler (magnesium, zink, kalium og natrium) ud af kroppen, og jeg er overbevist om, at mangel på nogle af disse mineraler kan være medvirkende til at give de gener, du har.

    Efter at du har henledt min opmærksomhed på magnesium, har jeg fordoblet mit magnesiumtilskud fra 150 mg om dagen til 300 mg (foruden det, der er i vitamintabletten). Den første nat sov jeg 9 timer i træk! Og jeg er overbevist om, at det hjælper på nogle hjerterytmeforstyrrelser, som jeg har haft tendens til at få.

    Hvis du faktisk har mangel på visse mineraler, er jeg overbevist om, at tilskud ville hjælpe dig.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej igen
    Det var så lidt. Det glæder mig at her er en tråd, hvor man, også trådstarter, hjælper hinanden ved at øse af sine erfaringer. KH Helle8
Log in eller Registrér for at kommentere.