Hjem Ældre Åben debat for modne mænd og kvinder

Nu er jeg bange

Købte vindruer og fandt en edderkop i pakken.
Min mand var ved at falde om af grin. Jeg skreg og skyllede den ud i en gevaldig fart, længe, tænk hvis den kom op igen.
Skyndte mig at spørge "computeren" om edderkopper i vindruer. Det skulle jeg aldrig have gjort.

Min mand griner endnu. Ja, men det var heller ikke ham, der fandt den. Til grin kan man altid blive. Jeg må hellere åbne lidt igen for vandet. Den kunne jo være giftig og kravle op igen.

Jeg har skyllet dem grundigt og nu tænker jeg, bare jeg ikke har spist dens æg. Så, nu får min mand et grineflip til.
Edderkopper er da nogle væmmelige bæster, ikke. Havde jeg dog bare knaldet den en, så den var død.

Kommentarer

  • Uha, kender godt til angst for edderkopper.

    Kunne forestille mig, at dit skrækscenarie er, at du nu får edderkopper udklækket i mave-tarm-systemet... Korrekt?

    Selv HVIS du skulle have spist edderkoppeæg, hvilket jeg virkelig tvivler på, da jeg tror, du ville kunne se "pupperne" i edderkoppens spind, så ville de næppe kunne overleve en tur ned i mavesyren.

    Hvis du er bange for, at den skulle kravle op gennem afløbet, så syntes jeg du skal hælde en kande kogende vand i håndvasken. Så dør den da helt sikkert (hvis ikke den allerede er druknet og langt ude i kloaksystemet).

    Tag en dyb indånding. Der er ikke noget at være bange for :)
  • Fobier har vi vel alle i større eller mindre grad, men du må da have det helt forfærdeligt lige nu på denne årstid, hvor jeg da ikke tror, der findes et eneste sted i Danmark, hvor der ikke er edderkopper i stort antal. Det er jo virkelig højsæson lige nu.

    I yderst sjældne tilfælde kan det ske, at der kommer farlige edderkopper med en sending frugt/grønt fra eksotiske lande, men det er altså så sjældent, at det kommer frem i medierne, når det er sket, så derfor ved du jo godt inde i dit hoved, at de edderkopper du støder på, er ufarlige.

    Selv har jeg ingen problemer med edderkopper - indfanger dem pænt og sætter dem levende ud, da de jo faktisk er meget hjælpsomme nyttedyr til indfangelse af insekter og skadelige småkravl - men mus og ørentvister? Åhh, jeg bliver helt hysterisk, men har dog lært at tage et par dybe indåndinger.
    Jeg kan heller ikke gå ind på en mark, hvor der står nogle fredelige køer og glor - og jo - det er da rent til grin.

    Vi skal da "hygge" os med vores små fobier, men når de tager overhånd, og man bliver panisk af rædsel, så mener jeg faktisk, man skal tage det seriøst og søge noget professionel hjælp til at takle det, for ellers kan sådanne fobier risikere at overtage ens liv.

    Så jo - jeg tager faktisk din fobi seriøs nok. Overvej om du kan berolige dig selv, eller om det kan være klogt at søge lidt hjælp.
  • Hej igen

    Ja, anna84, jeg havde tanken, he he, men min fornuft sagde mig, min mavesyre ville gøre kål på dem. Og jeg håber den er skyllet godt og grundigt ud i systemet, så jeg aldrig ser den mere. Jeg har en kat, den slår den sikkert ihjel i nat, hvis den kommer farende.
    Altså katten slår edderkoppen ihjel.

    Lotte123
    Så bange er jeg nu ikke for edderkopper, men jeg må indrømme det gav et gys i mig, da der var en edderkop i vindruerne. Det var nu mest fordi jeg havde alskens giftigt kryb i tankerne. Man har jo hørt så galt.

    Jeg ærgrede mig bagefter over, jeg ikke slog den ihjel og så efter hvad det var for en. Så behøvede jeg ikke at være nervøs for den kravlede op igen.

    En uskyldig jagtedderkop, det ved man hvad er. Sådan en har jeg til at tage alt småkravl. Jeg dræber den, når den er blevet for stor.

    http://www.fugleognatur.dk/forum/show_m ... ForumID=24
  • Hej helle1 Hvis edderkoppen har lagt sine æg på de druer ville du have set en lille kugle med meget spind rundt om . lidt guligt hvid . der inde ligger æggene beskyttet og ungerne klægger der inde og bryder ud af beskyttelsen, jeg har studeret edderkopper siden jeg var barn. og det er de voksne der lære børn at være bange for edderkopper , biller orm mm edderkopper gør normal ikke mennesker noget , hvis vi lader dem i fred . passer de sig selv i det hjørne de bor. men når din jagtedderkop er for stor , så sæt den ud i naturen , bare tænk hvor lang tid det tager for en edderkop at blive så stor. Bare fordi der er dyr vi ikke kan lide , må vi lære vores børn , at de ikke skal slå dyret i hjel . men tage det på papir. en fejbakke eller andet og ud i haven. Det er fint nogen ikke brydersig om at have disse dyr i stuen mm , men vi skal have mere respekt for den skabte natur. og forundelige verden med liv som de fleste ikke ligger mærke til. og nej jeg tror ikke du har spist ægene. hvis denne edderkop var fra udlandet. Så kunne den være giftig . og derfor du går i panik som en naturlig reaktion . Hvis du er bange for at have indtaget noget forkert med med disse vindruer , så drik sødmælk et par glas. de kan neutralisere giftstof. ellers tag det rolig ved panik bliver det være for dig , hvis du er bange stadigvæk så gå til din læge. Din mand griner han fordi han synes det er sjovt du er bange for en edderkop. eller er det fordi han faktisk selv er blevet meget bange for at den kunne være giftig , for så er at grine en forsvars føelse istedet for at græde, prøv at spørg ham, hvorfor han griner. om han selv er bange . Hvis han bare griner af fordi han synes det er sjov, må du sige det ikke er sjov for dig og du må fortælle hvor bange du blev og for dig var det dybt alvorligt. Så han lære at respektere dig. held og lykke
  • Jeg har med stort besvær læst dit indlæg. Det er ikke nemt, når teksten står så tæt.
    Nu skal vi passe på ikke at gøre tingene mere alvorlige end de er, men naturligvis stirrer man noget, når der er en edderkop i vindruerne og passer på. Den kunne være giftig.
    Lidt sjov må der være plads til. Min mand griner ikke, fordi han er bange, han respekterer mig også fuldt ud.
    "Vi har kun det sjov vi selv laver."
Log in eller Registrér for at kommentere.