Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Underlige smerter i fod og underben

Hej.

Jeg har igennem nogle måneder efterhånden haft ondt i min venstre fod. Jeg løb en del i sommers, og begyndte at få ømhed på den yderste del af min venstre fod. Jeg har meget brede fødder og har som barn haft indlæg, men fik at vide, at jeg ikke havde behov for dem mere. Jeg er i dag 26 år.

Jeg har været til ortopæd kir, og fik en blokade i venstre fod, da han udfra mine ord, tænkte det kunne være en seneskedehindebetændelse.
Dog synes jeg ikke, at det har hjulpet. Jeg har nu været hos min egen læge i sidste uge og så sent som i går, hun kan ikke rigtig gøre noget, udover at have henvist mig til ultralyd og røntgen, så det skal jeg på fredag (i dag onsdag), så jeg håber inderligt, at de kan se noget.

Jeg har i vinteres haft seneskedehindebetændelse/tennisalbue i min højre albue, så jeg ved godt hvordan det føles. Nogle gange kommer de samme smerter i min fod, men det er meget svært at forklare, synes jeg.

Smerterne går lidt rundt i min venstre fod, så er jeg meget øm, når jeg trykker på ydersiden af min fod, og også når man trykker nede under foden, visse steder.
Smerterne går op i mit skinneben og læg, og nogle gange føles det som om en lidt varm, men samtidig lidt kølig fornemmelse i min underben.
Det kan til tider også "stråle" op mit lår.
Det gør ondt når jeg går, og nogle dage, kan jeg næsten ikke gå, og så halter jeg.
Jeg føler lidt at smerterne kommer og går, men de sidste 2-3 dage/nætter har den været der.
På arbejdet, er jeg begyndt at gå i løbesko, som holder fast på min fod, og det skal også siges, at jeg går/står kun op på min arbejde, det er kun i pausen jeg sidder. Så jeg belaster på den på min fod/mit ben.

Jeg har spurgt min læge om en blodprøve, men hun siger, da der ikke er nogle bakterier, så kan man intet se i en blodprøve...

Jeg vejer samtidig lidt for meget, 15 kg., men er i gang med at tabe mig, og det er også derfor jeg rigtig gerne vil dyrke motion, men kan jo desværre ikke løbe/gå. Så må prøve med noget andet.

Men jeg er simpelthen så nervøs for at det kan være, så jeg håber inderligt, at I kan hjælpe. Måske I har nogle erfaringer med samme form for smerte, eller har hørt noget lign.????????????????????

PLEASE KOM MED NOGET!!! HAR SÅ MEGET BRUG FOR HJÆLP!!!

Mvh.
Anette

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg havde noget lign. for nogle år siden. Det viste sig at være noget så banalt som et hundehår der var skyld i smerterne. Det sad helt inde i foden, og kunne næsten ikke ses. Hvis du har hund eller kat ville jeg bestemt gå hele området efter med en lup. Problemet er nu at huden måske har lukket sig om det , men jeg er næsten sikker på at der er et eller andet lille fremmedlegeme derinde.
    Vh. Janne.
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg tror du kan få løst dit problem ved at få nogle ordentlige indlæg igen. Jeg har fået nogle gode indlæg hos Sahva. De findes over hele landet.

    Jeg havde også smerter op i benet. Du skriver jo, at du før har haft indlæg. Det er ikke alle ortopædkirurger som er lige gode, prøv evt en anden.

    Få du dig et indlæg, og få undersøgt om du går skævt på foden, måske din mand eller.... en anden kan se det, eller de som laver indlægget til dig.

    DET kan nemlig give smerter op i benene, som jeg har haft.

    Min "fodbue" som de kalder det, er skæv. Det vil sige jeg har brug for en del svang-støtte, som i mit tilfælde, går helt om til hælen.

    Du kan evt i første omgang købe et færdig-indlæg og se om det hjælper. Det er bedre end ingenting. De kan købes flere steder. Evt. hos Matas, en fodterapeut, ortopædiske håndskomagere har også færdig-indlæg. Der kan være forskel på dem. Prøv dig frem.

    En anden ting som kan være årsagen er, dine LØBESKO, har du fået checket ved en special-forretning i løbesko, om du træder korrekt på dem !!?? Min svigerdatter er Fysioterapeut, hun har arbejdet i en sådan forretning.

    Op med humøret!! Lad os høre hvordan det går med dig.
  • Indstillinger
    Mange tak for dit svar :-)

    Jeg ringede i morges, grædende til min læge, da jeg har så mange smerter, og bad om en akut tid til røntgen, (skulle have været det på fredag), men jeg fik heldivis en tid i dag, og har nu været derinde, de sagde, at der var et lille brud på min venstre fod (foden er gør ondt), og der var også et endnu mindre brud på min højre fod, men ikke samme sted som på venstre fod. De sagde, at det så ud til, at det ikke var vokset nok eller helt sammen.
    Jeg skal nu til min læge i morgen tidlig og have selve resultatet af røntgen billederne. Jeg skal også ind til en ortopæd næste onsdag.

    De indlæg jeg havde, er også fra Sahva.

    Jeg må vente på svar, men håber sandeligt at der snart kommer en konklusion ud af det her!!

    Jeg er bare bange for, at det evt. skulle være betændelse eller diabetes eller lign. Diabetes kan jo også give problemer med fødder/ben m.m. og give en brændende fornemmelse, men jeg synes ikke jeg har en brændende fornemmelse, mere bare en varm, trykkende og strammende smerte, med lidt stråler helt op i låret....
    Jeg var og er stadig bange for at det hele har sat sig til noget kronisk og jeg skal have savet benet af (Jeg overdriver, jeg ved det godt, men man har jo hørt om de dér skrækkelige historier)..

    Jeg er SÅ ked af det, og jeg håber ikke jeg skal opereres eller i gibs. Og mest af alt er jeg ked af det fordi jeg ikke ved hvad der skal ske.

    Nogen har har nogle ideer til, hvordan sådan nogle brud / noget der ikke er vokset nok eller helt sammen, behandles?
    Jeg er jo også nervøs for at jeg ikke må arbejde i en periode pga det, netop fordi jeg har et job, hvor jeg går og står meget, og hele dagen.
    Men jeg må jo tænke på mit helbred og på mig selv.
  • Indstillinger
    Kæreste Anett

    Du skal ikke være så bange for alt muligt. Nu har du fået at vide, at der er et lille brud og det er slet ikke det samme som betændelse eller diabetes, så meget ved jeg da, selv om jeg ikke er læge. Vi har diabetes i min familie.

    Jeg er sikker på, at de smerter og gener du har, kommer fordi du har det lille brud.

    Hvad skulle dog have sat sig til noget kronisk? Et lille brud, er knogle eller lign som er brækket, jeg er sikker på, at du bliver "fit for fight" igen.

    Du skriver at du er bange for at "få savet benet af" og at du har hørt alt muligt. Jeg tror du skal tale med din læge om den angst du har. Måske du har brug for noget medicin mod angst.

    Du skriver også at du er bange for operation og om du skal have foden i gips. Hvis det kan hjælpe dig til at få det bedre, er det jo kun godt. Skal du opereres bliver du bedøvet og mærker ingenting.

    Som sagt, synes jeg, at du bør tale med din læge om alle de bekymringer du gør dig. Som jeg læser det, uden at være læge, så lyder det som om du gør dig unødigt mange bekymringer og måske har noget angst.

    Du spørger om der er nogen her, som har ideer til, hvordan sådan nogle brud der ikke er vokset helt sammen behandles. Det allerbedste er at spørge din egen læge.

    Din arbejdsplads er nødt til at have forståelse for, at du har et brud på din fod eller begge fødder. Det er jo "til at tage og føle på" som man siger. Netop når du har et job hvor du står og går meget hele dagen, er du nødt til at få det hele iorden igen, før du starter på dit arbejde igen. Det kan de da sige sig selv, på din arbejdsplads. Det er jeg sikker på, at de vil forstå.

    Når du spekulerer så meget over tingene, kan de "vokse dig over hovedet" og få en selvforstærkende effekt. Slå koldt vand i blodet og vær ikke så bange og bekymret. Det skal nok gå altsammen. Ha det rigtig godt og pas på dig selv !!

    Jeg skal ha en MR skanning af mine knæ i næste uge, fordi jeg kom til skade for 4 mdr. siden og stadig har mange smerter, problemer med at cykle og gå.¨

    Jeg har fået at vide af ortopædkirugen på hospitalet, at jeg måske skal opereres. Min værste bekymring er, at jeg har en skadet skulder og ikke vil kunne gå med krykker. Men jeg tænker på, at jeg vil få det bedre når det hele bliver "ordnet", så må jeg leve med, at jeg ikke kan bruge de krykker. Det skal du ikke svare på, det er blot for at trøste dig, hvis det er nogen trøst.
Log in eller Registrér for at kommentere.