Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp!

Redigeret 27 september, 2011, 08:10 i PMS og menstruation
Hej netdoktor.
Jeg har en dejlig kæreste, vi har haft usikker sex, hvor jeg kom i hende, men hun er dog på p-piller og det er ved at være 4-5uger siden. men her på det sidste har hun haft kvalme, og hun har meget humørsvingninger, og her igår begyndte hun at bløde en del. det gjorde hun også idag, men der var det mere 'klamt' som hun sagde. vi ved ikke om det er fordi hun mulighvis er gravid, eller om det kan være noget med hendes menstruation?. vi tager en test imorgen, men det er rigtig svært, da vi ikke er så højt oppe i alderen endnu.. please hjælp, og sig hvad det kan være, og hvad vi kan gøre!!!
-Mvh

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du skriver "hej netdoktor". Du har skrevet til debatforum - og altså ikke til en læge.

    Jeg ved ikke, hvad der er sket de sidste år, men det lader til at blødning -endog kraftig blødning - er blevet et tegn på graviditet. Det har det aldrig været før, tvært i mod. Det første rimeligt sikre tegn på graviditet har ellers altid været udebleven menstruation.

    Men, jeg tror dog, at det har noget at gøre med de hormoner - p-piller - mange kvinder helt ukritisk indtager.

    Hvis din kæreste ellers har taget sine p-piller korrekt, og med korrekt mener jeg HELT korrekt, så er risikoen for graviditet altså meget lille. Har hun der i mod sløset med dem, og fået glemt en eller flere piller, så er det en væsentligt mere usikker prævention.

    Det hedder sig at p-piller indtaget korrekt beskytter 98% mod graviditet, hvilket givet står på indlægssedlen, der følger med medicinen. De 2% usikkerhed handler om, at der altså findes nogle få kvinder, der trods korrekt brug af p-piller alligevel kan blive gravide - deres krop modtager ganske enkelt ikke medicinen.

    Din kæreste KAN naturligvis befinde sig i denne meget lille gruppe, der kan blive gravid, trods korrekt brug af medicinen, men jeg vil bestemt hælde til, at hun IKKE er gravid, men at hendes krop reagerer negativt på de hormoner, hun indtager, og det er derfor, hun nu bløder og nu har disse problemer.

    Tag for en sikkerheds skyld den test, og så foreslår jeg, at hun smider de p-piller væk og lader kroppen finde sig selv igen. Så kan hun altid senere vurdere, om hun igen vil begynde med dem.

    I er unge mennesker, og det kondom er altså på mange måder den bedste prævention.
  • Indstillinger
    Mange tak. Men har læst at det også kunne være pga stress? for hun har lidet af stress de sidste par uger.
    Hun siger hun har store mavekramper også. men hun har også taget en fortrydelsespille for 2måneder siden vil jeg tro. og der har været 1 gang hvor p-pillen smuttede :(. men ja, nok en ide at hun dropper pillerne og lader naturen gå sin gang. og ja kondomet skal bruges!.
  • Indstillinger
    Ja, stress kan sagtens påvirke. Og en fortrydelsespille er stærke sager, der kan lave virkelig megen ravage.

    Hun vil have rigtigt godt af at give sin krop ro - både mht. stress og hormoner.
  • Indstillinger
    Og det med hun blødte, hun sagde det ikke er så slemt, men det jeg mente med 'klamt' var at det er brunt? har det stadig noget med pillen at gøre, eller er det noget helt andet nu?
    Altså hun har brunt menstruation, mave kramper, og kvalme, men det er pillernes skyld eller hvad?
  • Indstillinger
    Ja, det kan det sagtens være.
  • Indstillinger
    Hun skrev lige at hun også har skedekramper, og ømme bryster.. men det brune mens, er det et typisk tegn på pillerne eller?
  • Indstillinger
    Få nu taget den test, og hvis din kæreste mener at have problemer med alle mulige symptomer, då bør hun da nok tale med sin læge.

    Hvis ikke lægen finder, at der er noget galt, så vil han/hun muligvis - og desværre beklageligvis efter min mening - bare udskrive nogle endnu stærkere p-piller, og det er så op til din kæreste, om hun vil byde sin krop endnu mere hormon.

    De fleste læger kan desværre ikke se noget som helst forkert ved p-piller, men det er altså et faktum at de hormoner kan give endog mange bivirkninger.

    Selvfølgelig skal din kæreste undersøges om hun evt. fejler et eller andet, men mit bud er stadig, at det hele med overvejende sandsynlighed vil falde til ro, når de p-piller er lagt langt væk, og hun i øvrigt prøver at stresse ned.
  • Indstillinger
    Okay. Tak for hjælpen
Log in eller Registrér for at kommentere.